ux چیست؟ (تأثیر آن بر سئو + طراحی UX شامل چه مراحلی است؟)

طراحی ux چیست

یکی از نکاتی که در استفاده از سایت‌ها و خدمات اینترنتی حائز اهمیت است نحوه تعامل کاربران با سایت‌ها و برنامه‌های مختلف است. یک فاکتور اساسی در این زمینه طراحی صحیح و حرفه‌ای این ابزارها هستند که با نظرات کاربران آن در یک مسیر باشند.

معمولاً شنیدن کلمه UX ناخودآگاه ذهن را به سمت‌وسوی فعالیت‌های مربوط به سفارش طراحی سایت می‌کشاند در حالی‌ که این حرفه برای تمام فعالیت‌های و صنایع مختلف مربوط به طراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به این سؤال که ux desing چیست؟ پاسخ خواهیم داد تا با کاربر آن بیشتر آشنا شوید.

ux که مخفف واژه User experience است در واقع تجربه‌ی کاربری است که یک کاربر هنگام استفاده از سایت و یا یک اپلیکیشن داشته و در زمان ورود به این خدمات دیجیتالی، رابطه‌ای ویژه برای انجام کار خود با آن برقرار می‌کند. ux یا همان تجربه کاربری به مجموعه خدماتی گفته می‌شود که در طراحی یک سایت به کار می‌روند و موجب ارتباط راحت‌تر کاربران با آن شده و سهولت دستیابی به قابلیت‌های سایت و همچنین زمینه یکپارچه‌سازی آن‌ها را فراهم می‌کند.

طراحی UX چیست؟

با توجه‌ به توضیحی که در پاسخ به سؤال ux چیست دادیم باید تعریف طراحی ux چیست؟ را این‌گونه شرح دهیم که این نوع طراحی بر اساس نظرات و راحتی کار کاربر انجام می‌شود و در واقع این کار با تمرکز بر نیاز و علاقه کاربران و همچنین سهولت استفاده از ابزارهای طراحی شده در یک سایت، پیش می‌رود.

پس اگر قرار است یک سایت را طراحی کنید باید نیازهای کاربران را مورد توجه قرار داده و بدانید که این اشخاص دقیقاً چه انتظاری از سایتی که با آن روبرو هستند دارند تا طبق این نکات یک سایت قابل‌ قبول و حرفه‌ای را طراحی کرده و نظر اکثر افراد را با کاربردی‌ بودن این سایت به کار خود جلب کنید.

طراحی تجربه کاربری باعث می‌شود که کاربران سایت‌ها به این باور دست یابند که یک سایت حرفه‌ای از قابلیت استفاده آسان برخوردار بوده، عملکرد مثبتی داشته، برای ارزش‌ گذاری محصولات و حرفه مناسب است و در نهایت استفاده از آن حس خوشایندی را به وی می‌دهد.

ux چیست

تأثیر UX بر سئو

یکی از فاکتورهای مهم یک سایت برای داشتن سئو ایده‌ آل، ux آن است. همان‌ طور که متوجه شدید تجربه کاربری یا همان ux در سئو سایت تأثیر مستقیم داشته چرا که این موضوع باعث می‌شود در حافظه کاربران به‌ عنوان یک سایت عالی ثبت شود و برای مراجعه مجدد ترغیب خواهد شد. همین موضوع به بالارفتن سئو سایت کمک شایانی خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین تأثیراتی که ux سایت می‌تواند در سئو آن داشته باشد ثابت‌ شدن مراجعین سایت است که به‌ واسطه طراحی منحصر به‌ فرد و کاربردی که انجام می‌دهید این مهم اتفاق می‌افتد. گوگل نیز با توجه‌ به اینکه یک سایت چه اندازه مفید واقع می‌شود و کاربران بیشتری داشته باشد، رتبه‌های بالای گوگل را در موتورهای جستجو به آن اختصاص داده و تأثیر خارق‌ العاده‌ای بر بهبود رتبه گوگل و سئو سایت خواهد گذاشت.

انجام خدمات سئو سایت حرفه ای یکی دیگر از خدماتی است که شرکت جهش در آن متخصص است در صورتی که نیازمند دریافت مشاوره یا تماس تلفتی هستید با شماره 02188730424 تماس بگیرید.

ux مخفف چیست

تفاوت UI و UX چیست؟

در زمینه طراحی سایت دو واژه UI و UX همیشه مورد استفاده قرار گرفته که هر کدام معنی خاصی داشته و دو مقوله کاملاً متمایز هستند. در پاسخ به سؤال ux desing چیست؟ در مورد طراحی تجربه کاربر توضیحاتی ارائه دادیم و در این قسمت برای معرفی طراحی رابط کاربر یا IU باید بگوییم که کلمه UI مخفف واژه user interface بوده که معنای اصلی آن طراحی رابط گرافیک در برنامه‌های دیجیتالی است.

UI بخش عظیمی از مفاهیم و شکل‌ها را پوشش داده و شامل طراحی بخش‌هایی نظیر دکمه‌ها، تصاویر، فیلدهای مربوط به ورود متن و مواردی از این‌ قبیل می‌شود. در واقع طراحی رابط کاربر در ارتباط با دستگاه‌های دیجیتال و سایت‌ها بوده و به توانایی کاربران در استفاده از آن‌ها می‌پردازد.

تفاوت طراحی تجربه کاربر و رابط کاربر

در ادامه چند نکته در مورد وجه تمایز این دو نوع طراحی ذکر می‌کنیم تا بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.

  1. در UX یا طراحی تجربه کاربری، شما به کاربران مسیر ورود صحیح به قسمت‌هایی که می‌خواهند بروند را نشان داده و UI که طراحی رابط کاربری محسوب می‌شود راهنمای کاربر برای ورود به آن قسمت است. در واقع UX به تعامل صحیح کاربر با محصولات سایت مربوط می‌شود.
  2.  تجربه کاربری با بررسی و تحلیل دقیق نقاط قوت و همچنین ضعف‌هایی که سایر فعالان این حرفه دارند به نیاز کاربران پاسخ داده و خدمات ارائه شده در سایت را بهبود می‌بخشد. در مقابل، رابط کاربری به‌ظاهر و گرافیک سایت توجه کرده و بیشتر بر عناصر قابل‌مشاهده نظیر متن، دکمه‌ها و تصاویر تمرکز می‌کند. UX مفهوم جنبه‌های مفهومی یک سایت را در بر می‌گیرد و UI در زمینه زیبایی، پالت‌های رنگی، سبک قرارگرفتن دکمه‌ها، گرافیک و انیمیشن، نمودارها و مواردی ازاین‌قبیل که باعث می‌شود جذابیت و گیرایی یک سایت بیشتر شود، به کار می‌رود.
  3. طراحی تجربه کاربری به شبیه‌ سازی اقداماتی که یک طراح رابط کاربر انجام می‌دهد می‌پردازد و طراح رابط کاربر، برای ایجاد یک تجربه ایده‌آل توسط پیاده‌ سازی تئوری‌های طراحی و زیبایی‌ شناسی در حد استاندارد مناسب است.
  4. طراحی UI در واقع تلاش می‌کند تا اقدامات انجام شده توسط طراحان تجربه کاربری بیشتر دیده شود و در این راستا از گرافیک و رنگ‌ بندی ویژه برای برجسته‌سازی محتوای مفهومی تولید شده توسط طراحان UX استفاده می‌کنند. این اقدام باعث خلق یک طراحی فوق‌العاده می‌شود که حافظه بصری کاربران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در نهایت باید این نکته را نیز اضافه کنیم که اگر طراحی تجربه کاربری وجود نداشته باشد، یک طراحی رابط کاربری با وجود همه زیبایی و جذابیتی که دارد فاقد ارزش بوده و مفهومی قابل‌ قبول نخواهد داشت، پس می‌توان گفت که این دو طراحی مکمل هم بوده با اینکه دو کار کاملاً جدا هستند و در نحوه پیاده‌ سازی هم مداخله نمی‌کنند.

ux مخفف چیست

طراحی UX شامل چه مراحلی می‌شود؟

طراحی UX دارای مراحل مختلفی است که باید با دقت و برنامه‌ریزی دقیق انجام شده تا یک سایت بهترین کاربرد و قابلیت را داشته باشد. مراحلی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم جزء اصول طراحی UX هستند.

۱- انجام تحقیقات کاربری
یکی از مراحل اساسی در طراحی تجربه کاربری، انجام تحقیقات کافی در زمینه‌های مختلف نظیر، نیازهای کاربران و بازار هدف و همچنین برنامه‌ریزی دقیق برای اهداف دور و نزدیک سایت و اولویت‌ بندی آن‌ها است. شما باید بدانید که چه کسانی از کار شما نفع می‌برند و برای شناخت بیشتر آن‌ها تلاش کنید. مشکلات مربوط به حرفه خود را مورد بررسی قرار داده و برای رفع آن‌ها چاره‌ اندیشی کنید.

۲- طراحی
مرحله بعدی طراحی خارق‌العاده است که شما باید سعی کنید یک سایت ایده‌آل و جامع را طراحی کنید تا بتوانید ارتباطی قوی با کاربران خود برقرار کنید. این سایت باید به صورتی باشد که قابلیت استفاده ویژه داشته و برای کاربر و همچنین توسعه‌ دهنده آن قابل‌ فهم باشد.

۳- آزمایش
مرحله آزمایش نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. شما در این بخش می‌توانید از بازخورد و رفتار کاربران در اولین مراجعه به سایت استفاده کرده و مشکلاتی که با آن روبرو می‌شوند را مورد بررسی قرار دهید. در این صورت با شناخت صحیح از کمبودهای سایت در رفع آن‌ها تلاش کرده و پس از تجزیه‌ و تحلیل نیازهای کاربران یک محصول معتبر و بی‌نظیر را ارائه می‌دهید. این مرحله می‌تواند شما را به‌عنوان یک طراح حرفه‌ای معرفی کرده و کارتان را به نمونه‌های ایده‌آل نزدیک کند.

۴- ارائه و فروش
اگر برای رشد حرفه خود اهمیت زیادی قائل هستید مرحله ارائه و فروش می‌تواند کمک بسزایی برای رسیدن به اهدافتان کند. دلیل این امر استفاده از نظرات مشتریان و تعامل فکری با آن‌ها پس از فروش محصولتان است. شما با بهره‌ بردن از این نظرات و رفع مشکلات سایت ارائه شده، مهارت بیشتری را در طراحی تجربه کاربری کسب خواهید کرد و محصولات بعدی را بدون هیچ عیب و ایرادی ارائه خواهید داد در نتیجه رضایت کاربران را جذب کرده و به رشد چشمگیری دست خواهید یافت.

در صورتی که می‌خواهید بدانید گوگل ترندز چیست توصیه می‌کنم این مقاله را مطالعه کنید و صورت داشتن هر سوالی برای ما کامنت بگذارید

ux مخفف چیست

نتیجه‌گیری

User experience که نام کامل واژه ux است، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مربوط به طراحی سایت بوده که با معنای طراحی تجربه کاربری این واقعیت را آشکار می‌سازد که یک سایت حرفه‌ای و قابل‌ قبول با بیشترین تأثیرگذاری نیازمند به‌ کارگیری تخصص‌های ویژه است.

این مطلب با پاسخ به سؤالاتی نظیر ux چیست؟ ux مخفف چیست؟ و همچنین ux desing چیست؟ و در نهایت تأثیر آن بر سئوی سایت و تفاوتی که با UI دارد، به اهمیت آن در طراحی سایت اشاره کرده و نقش آن را در اولین ورود کاربران به سایت‌های مختلف نشان می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *