ریدایرکت 301 چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

ریدایرکت 301 چیست

ریدایرکت 301 چیست؟ نگرانی اصلی و مهم افرادی که برای کسب و کار خود سایت راه اندازی می‌کنند، حذف و افزودن صفحات گوناگون است. شما گاهی اوقات نیاز به تغییر آدرس صفحه یا URL دارید. با تغییر آدرس صفحه، علاوه بر اینکه مشتریان و بازدیدکنندگان خود به آدرس جدید هدایت می‌کنید، به موتورهای جستجوی نیز خبر می‌دهید که صفحه شما بنا به دلایلی، تغییر مکان پیدا کرده است تا گوگل بتواند صفحه جدید را با تمام اعتبار قبلی خود به درستی شناسایی و ایندکس کند.

ریدایرکت ها باعث می‌شوند مخاطبان و موتورهای جستجو به طور دائم به یک صفحه جدید از سایت شما منتقل شوند. در ادامه مطالب بیشتری را درباره ریدایرکت 301 بیان می‌کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر شما را به مطالعه ادامه مطالب دعوت می‌کنیم:

 

ریدایرکت 301 چیست؟

ریدایرکت ۳۰۱ چیست؟ ریدایرکت 301 یک تغییر مسیر دائمی از یک آدرس سایت یا URL به آدرس سایت دیگر یا URL دیگر است. در اصل تغییر مسیر 301، بازدیدکنندگان و موتورهای جستجو را به آدرسی متفاوت از آنچه در مرورگر خود تایپ کرده‌اند (روی پیوندی در نتیجه جستجو کلیک کرده‌اند) هدایت می‌کند.

ریدایرکت 301 یکی از سه نوع کد ریدایرکت است که به عنوان تغییر مسیر دائمی نیز شناخته می‌شود. کلمه ریدایرکت (Redirect) به معنی تغییر مسیر است. این بدان معنا است که از نظر فنی شما از یک آدرس وب سایت به آدرس وب سایت دیگر منتقل خواهید شد.

 

چه زمانی از ریدایرکت 301 استفاده کنیم؟

 

استفاده از ریدایرکت 301

 

به طور کلی شما در مواقع زیر می‌بایست از Redirect 301 استفاده کنید:

  1. زمانی که صفحه‌ای را از وب سایت خود حذف می‌کنید یا آدرس آن را تغییر می‌دهید، آدرس قبلی یک صفحه 404 خواهد بود. اصولاً صفحه 404 صفحه‌ای است که در وب سایت وجود ندارد و می‌توان گفت خطا است. وقتی صفحه‌ای از سایت حذف می‌شود و 404 بر می‌گردد، معمولاً مشکلی وجود ندارد. اما اگر این کار برای این انجام شده است که URL تغییر کند، باید URL قدیمی را به URL جدید ریدایرکت کنید تا رتبه ها و ارزش صفحه تان از بین نرود.
  2. حذف صفحه از فهرست موتور جستجو؛ یکی دیگر از کاربردهای ریدایرکت 301 حذف یک صفحه از فهرست گوگل و نتایج جستجوی آن است. اگر قصد دارید صفحه‌ای از وب سایت خود را از نتایج گوگل حذف کنید، می‌توانید از راه حل هایی مانند نوایندکس استفاده کنید. همچنین اگر صفحه تان مرتبط با صفحه دیگری‌ست، می‌توانید صفحه مذکور را به صفحه دیگری هدایت کنید تا به تدریج از نتایج محو شود.
    اگر صفحه 301 را به یک صفحه کاملاً مرتبط هدایت می‌کنید مراقب باشید؛ زیرا ممکن است گوگل صفحه جدید را در نتایج نشان دهد و صفحه قدیمی را رتبه بندی کند. با این حال، اگر صفحه‌ای را به یک صفحه غیرمرتبط مانند صفحه اصلی خود هدایت کنید، گوگل آن صفحه را از نتایج جستجو حذف می‌کند.
  3. تغییر آدرس وب سایت؛ در نهایت اگر می‌خواهید آدرس وب سایت و دامنه خود را تغییر دهید، می‌توانید از ریدایرکت 301 کمک بگیرید. به این ترتیب می‌توانید کل سایت را با کد دستوری در فایل htaccess. به یک دامنه جدید منتقل کنید.

اینکه به صورت درست بدانید چه زمانی باید از ریدایرکت استفاده کنید و روی چه صفحه ای باید این عمل صورت بگیرد، نیازمند تجربه است، اگر این تجربه را ندارید و در پروژه هایتان نیاز به راهنمایی دارید، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات مشاوره سئو جهش استفاده کنید و با شماره 02188730424 تماس حاصل فرمایید.

 

ریدایرکت 301 در سئو چه تأثیری دارد؟

تمام صفحاتی که در نتایج گوگل لیست شده‌اند، دارای اعتبار هستند. مقدار این اعتبار کم است و گاهی اوقات مثبت و گاهی منفی است. رتبه در نتایج بر حسب نتایج گوگل تعیین می‌شود. در واقع هر صفحه‌ای با اعتبار بالا بر اساس معیارهای گوگل در نتایج بالا خواهد بود. اگر بخواهیم آدرس صفحه‌ای را که دارای اعتبار بالایی در گوگل است بدون ریدایرکت 301 تغییر دهیم، اعتبار آن از بین رفته و صفحه نامعتبر خواهد بود.

در نتیجه به منظور انتقال این اعتبار می‌بایست از تغییر مسیر دائمی 301 استفاده کنیم. در ریدایرکت 301 علاوه بر تغییر آدرس و جابه جایی به کاربران و ربات‌ها، اعتبار سایت نیز منتقل می‌شود، اما در ریدایرکت 302 تمامی ریدایرکت‌های 301 به جز انتقال اعتبار انجام می‌شود.

یکی از مواردی که در انجام خدمات حرفه ای سئو حائز اهمیت است، استفاده درست از ریدایرکت ها می‌باشد.

 

آموزش ریدایرکت 301

 

آموزش ریدایرکت 301

 

راه‌های مختلفی برای پیاده‌سازی ریدایرکت‌های 301 وجود دارد که بسته به سیستم مدیریت محتوای سایت و کنترل پنل هاست متفاوت است. در اینجا ما دو روش عملی و رایج برای استفاده از ریدایرکت‌های 301 ارائه می‌دهیم.

تغییرات دستی در فایل htaccess

  1. رایج ترین روش ایجاد تغییرات در فایل htaccess است. برای دسترسی به فایل htaccess، به میزبانی که وب سایت خود را در آن آپلود کرده‌اید (روت سایت) بروید.
  2. اگر فایل htaccess داخل هاست وجود نداشت باید آن را ایجاد کنید.
  3. برای ایجاد یک فایل htaccess در notepad و ذخیره آن به طور مستقیم با نام htaccess. قبل از ذخیره فایل حتماً چک کنید که فرمت فایل شما txt باشد.
  4. برای هر تغییر آدرس به کد خود نیاز خواهید داشت. یک خط کد می‌تواند صفحه اصلی را به آدرس دیگری هدایت کند یا تنها یک صفحه از سایت را تحت تأثیر قرار دهد.
  5. پس از انجام تغییرات، صفحات مختلف سایت را بررسی کنید و از درستی کدها مطمئن شوید. ابزارهای مختلفی برای ایجاد قوانین تطبیق وجود دارد که یکی از آن‌ها Redirect Generator است.

 

 

افزونه در وردپرس

اگر سایت خود را با وردپرس راه اندازی کرده‌اید، به سادگی می‌توانید آدرس صفحات قدیمی را بدون اینکه یک خط کد بنویسید، به نسخه جدید منتقل کنید. وردپرس پلاگین‌های مختلفی برای تغییر مسیر 301 دارد. اما بهترین و محبوب‌ترین گزینه‌ها افزونه Rank Math و افزونه Redirection 301 هستند.

 

مراحل انجام ریدایرکت با Rank Math

 

مرحله اول:

 

آموزش ریدایرکت 301 با رنک مث مرحله اول

 

مرحله دوم:

 

آموزش ریدایرکت 301 با رنک مث مرحله دوم

 

مرحله سوم:

 

آموزش ریدایرکت 301 با رنک مث مرحله سوم

 

حتما بخوانید: گوگل ترندز چیست

 

استفاده از ریدایرکت 301 می‌تواند موجب کاهش اعتبار صفحه شود؟

 

استفاده از ریدایرکت 301 تاثیر منفی بر اعتبار صفحه نخواهد داشت، البته اگر درست انجام شود. ریدایرکت 301 یک ابزار است که به وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تا کاربران و موتورهای جستجو از یک آدرس قدیمی به یک آدرس جدید منتقل شوند. اگر ریدایرکت 301 به درستی پیاده‌سازی شود، موتورهای جستجو می‌توانند تغییر مکان محتوا را به درستی درک کنند و اعتبار و رتبه‌بندی مرتبط با آدرس قبلی به آدرس جدید منتقل می‌شود.

اما تا حدی، انتقال اعتبار از آدرس قدیمی به آدرس جدید زمان می‌برد و ممکن است در ابتدا تغییراتی در رتبه‌بندی صفحه ایجاد شود. این امر معمولاً موقتی است و با گذر زمان و بهبود رتبه‌بندی در آدرس جدید، اعتبار صفحه بازیابی می‌شود.

یک توصیه در آخر برای شما دارم، اینکه اگر به هیچ کدام یک از روش‌هایی که گفته شد مسلط نیستید و ممکن است با انجام آن سایت به مشکلی بزرگ برخورد کنید، پیشنهاد می‌کنم از خدمات حرفه ای سئو تکنیکال مجموعه جهش استفاده کنید تا علاوه بر رفع مشکلات، سایتی با تکنیکال عالی داشته باشید. 🙂

سخن آخر

هنگامی که از ریدایرکت استفاده می‌کنید، به موتور جستجو می‌گویید صفحه از این مکان به مکان دیگری منتقل شده است. این دستور به سایت ها کمک می‌کند تا محتوا، بک لینک‌ها و رتبه بندی صفحات را با تغییر مسیر دائمی URLهای سایت حفظ کنند. پیشنهاد می‌شود قبل از ایجاد ریدایرکت 301، از عواقب احتمالی این اقدام و تأثیر آن بر سئو سایت خود مطمئن شوید و این فرایند را با دقت انجام دهید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *