CMS چیست و انواع آن کدام‌اند؟

cms چیست

در سال های اخیر برای ایجاد یک هماهنگی کامل با روند فروش محصولات و یا ارائه و دریافت خدمات در قالب فعالیت های کاری و فرهنگی، استفاده از یک سایت خصوصی و یا عمومی با قابلیت مدیریت محتوا، امری لازم و حیاتی می‌باشد.

در این مطلب برای آشنایی بیشتر با موضوع ” cms چیست؟ ” انواع این محصول و چگونگی کارکرد آن در فضای مجازی مورد واکاوی قرار خواهد گرفت که بخش بزرگی از اطلاعات مورد نیاز شما را تامین خواهد کرد.

 

سیستم مدیریت محتوا یا CMS چیست؟

صرفا برای داشتن یک سایت جهت عرضه محصولات فیزیکی و یا خدماتی خود در آن به صورت غیرحضوری و آنلاین، باید یک سری قوائد برپایه روش اصولی در طراحی سایت انجام شود تا امکان بازدید سایت و اطلاعات موجود در صفحات آن، برای عموم به راحتی و با دفعات بالاتری صورت بگیرد.

سیستم مدیریت محتوا، یک سیستم جامع با عنوان اختصاری cms می‌باشد که می‌تواند یک عنوان بسیار راحت برای بیان مدیریت محتوای داخل سایت برای دریافت خروجی مورد انتظار باشد.

بسیاری از افرادی که با این واژه در صفحات اینترنتی مواجه می‌شوند، سوالی با مضمون ” cms مخفف چیست؟ ” در ذهن آنان ایجاد می‌شود که با دریافت پاسخ آن، می توان ابتدایی ترین راه برای معرفی این سیستم ارائه شود. واژه cms اختصار عبارت Content Management System می‌باشد که در زبان فارسی با عنوان سیستم مدیریت محتوا، ترجمه و استفاده می‌شود.

این سیستم در واقع دستورالعمل های خاص و ویژه ای دارد که از بدو ایجاد سایت تا زمان دریافت محتواهای موجود در داخل سایت توسط مخاطب، قابلیت پردازش اختصاصی و عمومی مطالب را داشته و امکان رفع مشکل و نواقص در طول بارگذاری و حتی بعد از بارگذاری محتواهای تصویری و متنی را اعمال می‌کند.

صرفا در سال های گذشته برای ایجاد یک سایت اختصاصی و یا عمومی، بسیاری از برنامه نویسان باید با کدنویسی، امکان ایجاد سایت با هدف مشخص را برای گوگل تعریف می‌کردند که طبعا هزینه و زمان بسیار بالایی را برای افراد ایجاد می‌کرد.

امروزه با رواج سیستم مدیریت محتوا cms، این مورد به ساده ترین و در عین حال قابل کنترل ترین مسئله برای افراد نیازمند ارائه خدمات و دریافت خدمات تبدیل شده است که می‌تواند با ساده ترین روش در دسترس افراد با سنین و فعالیت های کاری مختلف قرار بگیرد و امکان ایجاد صفحه و سایت خاص را در داخل گوگل با هدف از پیش تعیین شده، فراهم نماید.

سیستم مدیریت محتوا چیست، سوالی است که برای افراد ناآگاه در این زمینه به وجود می‌آید، لذا این مسئله را می‌توان با تشریح کامل به صورت متنی به راحتی درک کرد.

شما برای داشتن یک سایت یا وبلاگ بهینه در گوگل، نیاز به نرم افزارهای تحت وب با عنوان cms دارید که عضو شدن در داخل این نرم افزارها بستگی به نوع انتخابی دارد که از بین انواع سیستم مدیریت محتوا موجود در حال حاضر، برگزیده می‌شود.

شما برای بارگذاری محتواهای خود که شامل محتواهای متنی، تصویری، ویدویی، موشن گرافیک و… می‌باشد، توسط این نرم افزار اقدام خواهید کرد و به صورت کاملا ساده، بارگذاری های مورد نظر تحت مدیریت خود، انجام خواهد شد.

 

انواع cms چیست

 

حتما بخوانید: سرویس CDN چیست؟

 

معرفی انواع CMS های معروف

در سال های اخیر با توجه به افزایش سرعت فناوری های ارائه شده در زمینه اینترنتی، CMS ها نیز در انواع مختلف با کارکرد و قابلیت های متنوع عرضه می‌شوند که می‌تواند مدیریت بهتری را براساس نوع فعالیت افراد به وجود بیاورد.

سیستم مدیریت محتوا از نظر عملکردی به سه دسته تقسیم می‌شوند که با عناوین اختصاصی، منبع باز و همچنین اشتراکی مورد ارائه برای مخاطبان قرار گرفته است.

  • نوع اختصاصی این محصول برای استفاده سازمان هایی می‌باشد که می‌تواند حوزه کاری بسیار گسترده ای را داشته باشند که برای ایجاد این CMS اختصاصی، نیاز به بهره گرفته از برنامه نویسی و کدنویسی توسط افراد حاذق در این زمینه است.
  • نوع منبع باز سیستم مدیریت محتوا، از پرتقاضاترین موارد در حال حاضر می‌باشد که می‌تواند نرم‌افزارهای مختلف موجود را که به صورت رایگان در اختیار عموم افراد قرار دارد را شامل شود.
  • نوع اشتراکی این محصول، امری مشابه با نوع منبع باز این سیستم است اما برای استفاده از افزونه ها و موارد مدیریتی نرم‌افزار، باید به صورت ماهانه و یا سالانه، حق اشتراکی برای مصرف کنندگان از این سیستم گرفته شود.

پاسخ به پرسش “انواع cms چیست‌؟” با معرفی بهترین نوع این سیستم مدیریتی، ارائه می‌شود، که می‌توان از جمله بهترین ها به وردپرس، جوملا اشاره کرد که بهترین کاربرد را برای بارگذاری محتواهای مختلف با محیطی کاملا روان و ساده دارا هستند.

 

وردپرس

وردپرس یکی از معتبرترین نرم‌افزارهای تحت وب می‌باشد که با نصب شدن روی سیستم شما، رابط کاربری فوق‌العاده آسانی را برای بارگذاری محتوا در سایت ارائه می‌کند. این سامانه طبعا دارای افزونه هایی است که استفاده از محیط کاربری را برای افراد راحت تر و به صورت سئو شده، ارائه می‌کند. برای نصب افزونه ها باید به صورت فردی اقدام نمود که سایت اصلی وردپرس، نمونه های اورجینال افزونه ها را به صورت رایگان و اشتراکی در اختیار مخاطب قرار داده است.

 

سیستم مدیریت محتوا وردپرس

 

حتما بخوانید: انواع موتور جستجو

 

جوملا

جوملا نیز در کنار نام بزرگترین و پرآوازه ترین سیستم های مدیریت محتوا آورده می‌شود که برترین قابلیت این سیستم نسبت به سایرین، پشتیبانی آن از زبان های خارجی مختلف می‌باشد و امکان بارگذاری مطالب را با زبان های خاص و زنده دنیا، فراهم کرده است. این سیستم نیز دارای افزونه های متنوعی می‌باشد که دسترسی راحت تری را برای استفاده ایجاد می‌کند اما طبق نظریه بیان شده از جانب مصرف کنندگان مختلف، پیچیدگی رابط کاربری این نوع از سیستم CMS، می‌تواند به عنوان معایب محصول در نظر گرفته شود.

 

سیستم مدیریت محتوا جوملا

 

 

مزایا و معایب استفاده از سیستم مدیریت محتوا چیست؟

با بهره مندی از اطلاعات ارائه شده در این مطلب، برخورداری از اطلاعاتی برای درک مزایا و معایب آن، می‌تواند انتخابی هوشمندانه را برای افراد نیازمند به سیستم مدیریت محتوای اختصاصی یا عمومی، امکان پذیر نماید.

قابلیت مدیریت محتوا در زمینه بارگذاری، نظارت محتوا توسط مدیر سایت، افزودن یا حذف برخی از اطلاعات پس و پیش از بارگذاری، می‌تواند از مواردی باشد که مزایای این سیستم را برای افراد به رخ بکشد اما طبعا معایبی نیز در هنگام انتخاب و استفاده از این محصول وجود دارد که عدم توجه به آنان، می‌تواند افت رتبه بندی سایت را برای شما در گوگل و عدم رفع نیاز افراد را در این زمینه، ایجاد نماید. نکته قابل توجه این است که انجام خدمات سئو در این سیستم ها بسیار ساده تر از سایت های کدنویسی شده است.

قطعا انتخاب نادرست یک cms برای محتوا و مطابق با موضوع خاص سایت خود، می‌تواند ادامه روند بارگذاری را تحت تاثیر قرار داده و تعویض سامانه را برای انتخاب نوعی دیگر با هزینه و زحمات بسیار بالایی، مواجه سازد.

لذا دقت در انتخاب نوع سیستم و بهره مندی از اطلاعات کامل آن و همچنین آموزش نوع استفاده، می‌تواند امری زمان بر باشد که از معایب ویژه برای سیستم مدیریت محتوا است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *