موتور جستجو چیست؟ | معرفی انواع موتور جستجو

موتور جستجو

ممکن است فکر کنید که یافتن اطلاعات مورد نظر در میان میلیون ها صفحه وب در اینترنت دشوار است. برای تسهیل این فرآیند، سرویس‌هایی وجود دارند که متون موجود در صفحات وب را با سرورهای بسیار سریع و با ظرفیت بسیار بالا ایندکس می‌کنند.

انواع موتور جستجو به عناوین صفحات وب سایت، محتوا و کلمات کلیدی که ایندکس کرده است نگاه می‌کند و یک لیست وب سایت با مرتبط ترین وب سایت ها به ترتیب ایجاد می‌کند. در واقع آنها با استفاده از الگوریتم هایی خاص این کار را انجام می‌دهند.

الگوریتم ارزیابی فعلی موتورهای جستجو تعیین می‌کند که یک وب سایت کجا و چگونه در نتایج جستجو قرار می‌گیرد و ما این نتایج را در انواع موتور جستجو که می‌تواند موتور جستجوی ایرانی باشد یا موتور جستجوی خارجی مشاهده می‌کنیم.

موتورهای جستجو دروازه اصلی اینترنت و شبکه جهانی سایت های متصل به هم هستند. آنها به شما امکان می‌دهند تا سایت ها را در اینترنت فهرست کنید و به صورت سلسله مراتب طبقه بندی کنید و به آنها دسترسی داشته باشید.

 

موتور جستجو چیست؟

به طور خلاصه؛ موتور جستجو نرم افزاری است که از نظر معنایی کلمات کلیدی را که وارد می‌کنیم با عبارت جستجو مطابقت می‌دهد و لیستی از نتایج محتوای وب مانند وب سایت ها، تصاویر، ویدیوها یا سایر داده های آنلاین (تبلیغات، آدرس، شماره تلفن و غیره) را به ما نمایش می‌دهد.

در اکثر مواقع اصطلاحات مرورگر و موتور جستجو با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند.
بنابراین، تفاوت بین این دو مفهوم چیست؟ مرورگر اینترنت؛ یک رابط کاربر پسند برای مشاهده صفحات وب می‌باشد که به صورت نرم افزاری نصب شده بر روی رایانه و تلفن هوشمند مانند کروم، فایرفاکس و مایکروسافت و… است.

از طرف دیگر، موتورهای جستجو یک ابزار آنلاین هستند که از طریق مرورگرهای وب مانند گوگل، بینگ، یاهو قابل دسترسی هستند. هدف یک موتور جستجو ارائه پاسخ با فهرست کردن صفحات وب مرتبط با توجه به سوالات کاربران است.

امروزه استفاده از انواع موتور جستجو برای اکثر مردم به یک فعالیت معمول تبدیل شده است. ما اکنون از طریق موتورهای جستجو به اطلاعات دسترسی داریم با استفاده از رایانه و از طریق تلفن همراهمان که همه جا و همیشه همراه ماست.

موتور جستجو از فرمول های مختلف و پیچیده ریاضی برای تولید نتایج جستجو استفاده می‌کند. الگوریتم هر موتور جستجو منحصر به فرد است. به عنوان مثال، یاهو و گوگل در رتبه بندی صفحات به دو صورت متفاوت عمل می‌کنند. البته الگوریتم ها دائما در حال تغییر هستند، دلیل این تغییرات بهبود تجربه کاربری است.

آنها تغییراتی را در الگوریتم‌ها ایجاد می‌کنند تا بالاترین کیفیت و مرتبط ترین صفحات را در اولویت قرار دهند، زیرا هدف آن‌ها درک نحوه جستجوی کاربران و ارائه بهترین پاسخ به پرسش‌هایشان است.

الگوریتم های موتورهای جستجو با عناصر کلیدی یک صفحه وب مانند عنوان صفحه، محتوا و چگالی کلمات کلیدی سرو کار دارند.

در واقع انواع موتور جستجو بر اساس سه اصل اساسی ساخته شده‌اند:

  • جستجو محتوا (کرال یا خزش)
  • ذخیره سازی و سازماندهی محتوا (ایندکس یا نمایه سازی)
  • ارائه بهترین محتوا در پاسخ به هر جستجو (رتبه بندی)

 

معرفی انواع موتور جستجو | بهترین ها

مشکل دریافت سریع و موثر اطلاعات از اینترنت در اوایل دهه 1990 حل شد. پس از این تاریخ، موتورهای جستجو یکی پس از دیگری شروع به ظاهر شدن کردند. در نتیجه، ده ها موتور جستجوی مختلف برای انتخاب وجود دارد.

علاوه بر گوگل و بینگ به عنوان موتور جستجوی خارجی، چند موتور جستجوی ایرانی قدرتمند نیز وجود دارند که چندان شناخته شده نیستند، اما همچنان روزانه میلیون ها جستجو را ارائه می‌دهند.

این ممکن است برای بسیاری تعجب آور باشد، اما گوگل امروزه تنها موتور جستجوی اینترنت نیست! در واقع، موتورهای جستجوی زیادی وجود دارند که می‌خواهند تاج و تخت گوگل را به دست بگیرند، اما هیچ یک از آنها آماده مبارزه نیستند.

 

جهت درخواست مشاوره سئو کلیک کنید و یا با شماره 02188730424 تماس بگیرید.

 

انواع موتور جستجو ایرانی

هر چند اکثر کاربران علاقه دارند تا از انواع موتور جستجوی خارجی و معروفی همچون گوگل و یاهو بهره ببرند ولی همچنان چند موتور جستجوی ایرانی در عرصه حاضر هستند. در این قسمت می‌توانید با 4 نمونه از موتورهای جستجو پرطرفدار و معروف ایرانی آشنا شوید.

همانطور که گوگل و ابرقدرت های موتور جستجو در کشورهایی همچون روسیه، چین و کره جنوبی موتورهای جستجو بومی جای خود را به جستجو گرهای جهانی داده اند در ایران هم می‌توان همین انتظار را داشت.

 

1- گردو

gerdoo.me

جستجو گر ایرانی گردو به عنوان یک فراجستجوگر (meta search engine) شناخته شده است. بدین معنی که نتایج اولیه‌ را از موتورهای جستجوگر خارجی دریافت می کند و پس از تقویت و تکمیل، نتیجه را برای کاربر نمایش می‌دهد. هر چند به تازگی گردو اعلام نموره قصد مستقل شدن دارد تا بتواند نتایج را به طور مستقل تحویل کاربر دهد.

 

موتور جستجوی گردو

 

 

2- جس جو

jasjoo.com

هر چند جس جو یک موتور جستجوی ایرانی شناخته می‌شود ولی نهایتا نتایج جستجوی آن توسط سایر موتورهای جستجوی جمع آوری می‌شود. بعلاوه اینکه در وب سایت جس جو ابزارهایی کاربردی و جذاب جهت شخصی سازی جستجوی کاربران‌ فراهم شده است.

 

موتور جستجوی جس جو

 

3- یوز

Yooz.ir

نام موتور جستجوی ایرانی یوز برگرفته از یوز پلنگ ایرانی می‌باشد که در سال 2010 شروع به کار کرد. این نمونه از انواع موتور جستجو تبلیغات و بازدهی نسبتا خوبی را ایجاد کرد. سرمایه اولیه 2 میلیون دلاری این‌ موتور جستجو توسط دولت تامین شده است. کاربران می‌توانند در این موتور جستجوی ایرانی علاوه جستجو متن به پیمایش میان وبلاگ ها، تصاویر و همچنین اخبار‌ روز بپردازند.

 

موتور جستجوی ایرانی یوز

 

4- ریسمون

Rismoon.com

موتور جستجوگر ریسمون در سال 2004 اولین جستجوگر متن فارسی است که با بودجه خصوصی و بدون حمایت دولت راه اندازی شد. ریسمون با وجود قابلیت Zoom Search به کاربران این امکان را می‌دهد در موضوعات خاص همچون شعر و ادبیات کلمات کلیدی را جستجو کنند. علاوه بر این، سایت ریسمون را به عنوان مرکز اطلاعات تلفنی ایران یا 118 نیز معرفی کرده‌اند.

 

موتور جستجو ریسمون

 

 

انواع موتور جستجو خارجی

اولین موتور جستجوی خارجی در سال 1990 توسط یک دانشجو ایجاد شد. بعدها کار توسعه به مرور انجام شد اما تا پایان دهه 90 سرمایه گذاری کلانی انجام نشد. بعدها با پیشرفت های تکنولوژیکی و تاسیس گوگل، تحولات چشمگیری رخ داد. در نتیجه سرمایه گذاری های انجام شده پس از آن، دستاوردهای قابل توجهی در زمینه راه اندازی انواع موتور جستجو حاصل شد و تا به امروز ارائه شده است.

 

1. بینگ

بعد از گوگل دومین موتور جستجو خارجی بینگ از شرکت مایکروسافت است. این نمونه تنها ۲ تا ۳ درصد از کل بازار موتورهای جستجو را در اختیار دارد. اگر چه مقایسه آن با رقیب خود گوگل بسیار دشوار است، اما همچنان یک موتور جستجوی عالی برای کسانی است که می‌خواهند تجربه متفاوتی داشته باشند. مایکروسافت نتایج جستجو (مانند تصاویر، ویدئوها، مکان‌ها، نقشه‌ها، اخبار) را از بسیاری جهات شبیه به گوگل فهرست می‌کند.

مایکروسافت که در سال 2009 راه اندازی شد، یکی از قدیمی ترین موتورهای جستجو است. بینگ در چین، ایالات متحده، ژاپن، آلمان و فرانسه بیشترین محبوبیت را دارد.

 

موتور جستجو خارجی بینگ

 

2. بایدو

بایدو در سال 2000 تاسیس شد و محبوب ترین موتور جستجو در چین شد. سهم بازار آن به طور پیوسته در حال رشد است و طبق گزارش ویکی‌پدیا، بایدو به میلیاردها پرسش جستجو در ماه پاسخ می‌دهد.
بایدو یکی از پرکاربردترین موتورهای جستجو است که بیش از 80 درصد از سهم بازار چین را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، بایدو از بسیاری جهات شبیه گوگل است. مانند گوگل نتایج غنی را نشان می دهد.
گوگل توسط فایروال بزرگ چین مسدود شده است. ما نمی توانیم به جزئیات مربوط به بازار چین در تبلیغات گوگل دست پیدا کنیم. اطلاعات بسیار محدودی در آن وجود دارد.

 

موتور جستجو خارجی بایدو

 

حتما بخوانید: کال تو اکشن چیست

 

3. یاهو

یاهو که در اصل یک فهرست وب سایت آنلاین است، یکی از پرکاربردترین موتورهای جستجو در ایالات متحده است. این موتور جستجوی خارجی در خارج از ایالات متحده آمریکا؛ در تایوان، انگلیس، برزیل و هند نیز استفاده می‌شود.

یاهو از سال 2005 وارد بازار شده است. نتایج این موتور جستجو می‌تواند به چند دسته تقسیم شود (ورزش، امور مالی، سینما، موسیقی) تا خواندن اخبار بسیار غنی و به روزترین اطلاعات را در مدت زمان بسیار کوتاهی آسان کند. همچنین دارای برنامه هایی مانند جستجوی چند زبانه، My Web (ابزار سفارشی سازی)، فیلم ها، عکس ها (Flickr) نیز می‌باشد.

یاهو از الگوریتم متفاوتی برای استفاده از خزیدن، نمایه سازی و رتبه بندی که اصول اولیه موتورهای جستجو هستند، برای پاسخ به سوالات جستجو استفاده می‌کند. یاهو موتور جستجوی معروف شماره 3 در جهان است که سرگرمی و ایمیل ارائه می‌دهد.

تقریباً 2٪ از سهم بازار موتورهای جستجوی عمومی را پوشش می‌دهد. یاهو زمانی یک موتور جستجوی بسیار محبوب بود. سالها گذشت و ارزش خود را از دست داد.

 

موتور جستجو خارجی یاهو

 

4. یاندکس

یاندکس یک موتور جستجوی وب روسی است و محصول اصلی این شرکت است. جستجوی Yandex، پیشرو در روسیه، بیش از 92 درصد از بازدیدکنندگان ماهانه را از روسیه دریافت می‌کند. موتور جستجوی روسی در اوکراین، چین، بلاروس و آلمان نیز محبوب است.

 

موتور جستجو خارجی یاندکس

 

حتما بخوانید: طراحی نقشه سفر مشتری

 

محبوب ترین موتور جستجو کدام است؟

گوگل محبوب ترین و بهترین موتور جستجو در جهان است. حدود 1.17 میلیارد نفر هر ماه از گوگل برای یافتن انواع مختلف اطلاعات در وب استفاده می‌کنند. علیرغم کاهش اندکی در ترافیک دسکتاپ، گوگل همچنان در رتبه بندی جستجوی موبایل و دسکتاپ پیشرو است.

مرورگر (گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس، سافاری و غیره) یا هر دستگاهی که باشد، غول آمریکایی گوگل همچنان محبوب ترین است. اگر چه موتورهای جستجوی زیادی در جهان وجود دارد، اما تنها تعداد کمی از آنها بر بازار کلی موتورهای جستجو تسلط دارند. از نظر محبوبیت، گوگل برای سال ها رتبه اول را دارد.

گوگل بزرگترین و محبوب ترین موتور جستجوی جهان است که نزدیک به 93 درصد از بازار موتورهای جستجو در سراسر جهان را به خود اختصاص داده است. بازار آن کاملاً روشن است و همه ویژگی‌های آن مانند الگوریتم‌های پیشرفته، روش‌های اسکن مؤثر و نمایه‌سازی گوگل را متمایز می‌کند. گوگل نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا تجربه نتایج جستجوی عالی را ارائه می‌دهد.

این غول موتور جستجو با اختلاف شگفت انگیز 65 درصدی از بینگ در رتبه اول قرار دارد. گوگل همچنین با سهم بازار 81% بر بازار موتورهای جستجوی موبایل یا تبلت تسلط دارد. محبوبیت گوگل بسیار بیشتر از رقبای خود در سراسر جهان است.

 

موتور جستجو گوگل

 

با پیشرفت تکنولوژی، استفاده از اینترنت روز به روز در حال افزایش است. موتورهای جستجو که هر کاربر اینترنت حداقل یک بار در روز از آنها استفاده می‌کند، امروزه برای استفاده از اینترنت ضروری هستند.

بر اساس داده های به دست آمده در نتیجه تحقیقات، بیش از 4 میلیارد کاربر اینترنت و بیش از 1.5 میلیارد وب سایت وجود دارد. این امر موتورهای جستجو را به جایگاه مهمی در زندگی ما می‌رساند.

موتور جستجوی ایرانی یا خارجی برای کسب اطلاعات، خرید، اشتراک گذاری و انجام بسیاری از فعالیت های دیگر، ورود به سایت های مختلف ضروری است. برای دسترسی به این صفحات از آدرس های وب به نام URL استفاده می‌شود. موتور جستجو به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت به منطقه مورد نظر برسید. به این ترتیب در زمان صرفه جویی می‌شود و بازدهی مهمی را در جریان زندگی انسان فراهم می‌کند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *