بوم کسب و کار چیست؟ + نوشتن بوم کسب و کار در 8 مرحله ساده

بوم کسب و کار

یکی از سخت‌ترین زمان‌ها در هر کسب و کاری زمانی است که شما در میدانی از رقابت‌های سخت و نفس گیر با همتایانتان ر‌ها می‌شوید و نمی‌توانید دلیل آن را بفهمید! در چنین زمانی با اینکه محصولات‌تان با کیفیت و مناسب هستند، خدمات مشتری کسب و کارتان با دقت انجام می‌شود، بازاریابی شما دقیق و درست است، اما همچنان می‌بینید که سهم بازارتان از بین می‌رود.

برای حل این معما، باید رفتار رقبای خود را به خوبی مشاهده کنید و بررسی کنید که آن‌ها چه کاری را درست‌تر از شما انجام می‌دهند. شما باید رویکردی هوشمند داشته باشید و یک تحلیل چشم انداز رقابتی ارائه کنید.

تجزیه و تحلیل چشم انداز رقابتی یا همان بوم کسب و کار یک روش فعال برای درک نحوه رقابت شما با همتایان خود در صنعت مورد نظرتان است.

با استفاده از نقاط قوت کسب و کار خود، می‌توانید زمینه پیشرفت و رقابتی خاصی را بین خود و رقبای خود ایجاد کرده و از رویکرد صرفاً واکنشی، اجتناب کنید. انجام درست بوم مدل کسب و کار به برنامه‌ریزی و تلاش نیاز دارد، اما مزایای آن می‌تواند قابل توجه باشد.

 

بوم کسب و کار چیست؟

بوم کسب و کار روشی ساختار یافته و منسجم برای شناسایی و تحقیق در مورد رقبای شماست. شما بررسی دقیقی در مورد چگونگی انجام توسعه محصول، بازاریابی، فروش و سایر عملیات حیاتی برای پیشرفت انجام می‌دهید.

این تجزیه و تحلیل به شما امکان می‌دهد به جای حدس زدن چرایی عملکرد ضعیف خود، استراتژی‌های متقابلی را بر اساس داده‌های دقیق و قابل اعتماد تدوین کرده و سپس توسعه دهید.

 

مزایای کلیدی استفاده از بوم مدل کسب و کار

تجزیه و تحلیل چشم انداز رقابتی یا به اصطلاح بوم کسب و کار مسیری را تعیین می‌کند که کسب و کارتان در آینده می‌تواند از آن استفاده کند، ببیند قرار است به کجا برود. همچنین کمک می‌کند تا در کوتاه مدت، برنامه‌ای برای گام‌های بعدی مورد نیازتان ارائه دهید.

با درگیر شدن در یک بررسی هوشمند از فعالیت‌های رقبای خود، در مورد اینکه مشتریان بالقوه شما چه کسانی هستند و چگونه می‌توانید کار بهتری برای دستیابی به آن‌ها انجام دهید، پیش‌بینی کنید.

مطالعه بوم کسب و کار همچنین به شما کمک می‌کند تصویر واضح‌تری از ارزش پیشنهادی منحصر به فرد شرکت خود (UVP) ترسیم کنید. دانستن UVP به شما این امکان را می‌دهد که بر ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای که کسب و کار شما را از سایرین متمایز می‌کند، تمرکز کنید. این مزایا اقداماتی هستند که شما را بهتر یا متفاوت از رقبا می‌کند.

ارزش تجزیه و تحلیل چشم انداز رقابتی توسط بوم کسب و کار توسط مشاغل موفق همواره به عنوان یک مزیت مهم شناخته شده است. حدود 90 درصد از 500 شرکت Fortune در تجزیه و تحلیل رقابتی خود به طور سالیانه شرکت می‌کنند.

69 درصد از شرکت‌هایی که عملیات هوش رقابتی خود را برون سپاری کرده‌اند، نتایج کلی مثبتی را از انجام این کار گزارش داده‌اند. با یک برنامه محکم و ابزار‌های مناسب، هر کسب و کاری می‌تواند از این روش مفید بهره ببرد. در ادامه قرار است به این بپردازیم که چگونه بوم کسب و کار بنویسیم؟ پس همراه ما باشید.

 

مزایای استفاده از بوم مدل کسب و کار

 

جهت دریافت خدمات مشاوره سئو (به صورت کاملا حرفه ای) با شماره 02188730424 تماس بگیرید.

 

اجزای اصلی بوم کسب و کار

بوم مدل کسب و کار باید پنج موضوع کلیدی را پوشش دهد:

  • رقبای شرکت شما چه کسانی هستند؟
  • محصولات و خدماتی که رقبای شما ارائه می‌دهند چیست؟
  • نقاط قوت و ضعف رقبای شما چیست؟
  • استراتژی‌هایی که رقبای شما برای رسیدن به اهداف خود از آن‌ها استفاده می‌کنند کدامند؟
  • چشم انداز کلی بازار

هر کسب و کاری می‌تواند از بوم مدل کسب و کار برای تجزیه و تحلیل چشم‌انداز رقابتی خود، از کوچک‌ترین رقبا و استارت آپ‌ها گرفته تا غول‌های برتر صنعت، استفاده کند. یادگیری اینکه رقبا چه کاری انجام می‌دهند تا نتیجه نهایی خود را افزایش دهند، یک راه عالی برای رشد پرسونای کسب و کارتان است.

 

بررسی نمونه‌هایی از بوم کسب و کار

 

نمونه بوم کسب و کار آمازون

نمونه بوم کسب و کار

 

اگر بوم مدل کسب و کار آمازون را به عنوان یک معیار اصلی پیش روی خودمان قرار دهیم و آن را با نمونه داخلی مثل دیجی کالا بررسی کنیم به یک سری از مشابهات رفتاری دقیق دست خواهیم یافت که نشان می‌دهد تا چه حد بررسی رقبا می‌تواند مفید و اصولی باشد.

آمازون به عنوان غول تأمین‌کنندگان جهانی سنبلی از یک ابر بیزینس است که دیجی کالا سعی کرده است تا با بومی‌سازی آن به عنوان یک پلتفرم داخلی، نیاز مخاطبین را پوشش دهد. تحلیل و بررسی رقبا، مخاطب‌شناسی، هدف‌گیری جامعه آماری، طراحی یک بوم کسب و کار دقیق و… همگی باعث شده تا الگوبرداری از یک نمونه خارجی با توجه به مقیاس‌های داخلی یک نمونه بوم کسب و کار جامع و دقیق را به وجود آورد.

 

بوم کسب و کار دیجی کالا

بوم کسب و کار دیجی کالا

 

بوم مدل کسب و کار دیجی کالا یک سری شاخصه های اساسی و مهم دارد که قصد داریم آنها را بررسی کنیم؛ اولین شاخص مهم آن ارزش پیشنهادی است، همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، بررسی و مقایسه به عنوان ارزش پیشنهادی مشخص شده است؛ اگر به دور و اطراف خود نگاه کنید، در حال حاضر اکثر افراد پیش از خرید محصول مورد نظرشان، ابتدا نگاهی به دیجیکالا میندازند و بعد سفارش می‌دهند، این همان ویژگی است که دیجیکالا را منحصر به فرد کرده است.

از دیگر موارد مهمی که حائز اهمیت است، منابع کلیدی این کسب و کار است، یکی از پر جستجو ترین کلمات مربوط به این سایت، اسم برند آن است به علاوه اینکه کلمات مختلف به همراه اسم برند دیجیکالا سرچ می‌شوند، کلماتی مانند خرید موبایل دیجیکالا و… که به صورت روزانه سرچ بالایی دارند.

 

 

چگونه بوم کسب و کار بنویسیم؟

8 مرحله برای ایجاد یک چارچوب تجزیه و تحلیل در بوم مدل کسب و کار عبارتند از:

 

1. سازماندهی کنید

مجموعه‌ای از داده‌های خام، اگر سازمان یافته یا ساختارمند نباشند، بینش زیادی درباره کسب و کار و مسیر شما به دست نمی‌دهند. مرحله اول ایجاد ابزاری برای سازماندهی داده‌های خود است. یک شیت اکسل یا ماتریس ایجاد کنید که بتوانید آن را مدام و در همه حال به روز کنید، مرتب کنید و به اشتراک بگذارید.

داشتن راهی برای تجسم داده‌های عینی کسب و کارتان را نیز می‌تواند فراهم کند. در نهایت اطلاعات و داده‌های متنوع زیادی برای ثبت خواهید داشت، اما می‌توانید برای شروع، رقبای شناخته شده خود را فهرست و دسته‌بندی کنید.

 

2. رقابت خود را مشخص کنید

رقبای شما چه کسانی هستند و چگونه باید آن‌ها را دسته‌بندی کنید؟ احتمالاً می‌توانید به اولین سؤال پاسخ دهید، اما نباید تنها خود را به مطالعه رفتار واضح رقابایتان محدود کنید. با فهرستی از ده رقیب شروع کنید و آن‌ها را به سه دسته طبقه‌بندی کنید: اولیه، ثانویه و ثالث.

در نظر داشته باشید که دسته اصلی برای رقبای مستقیم شما است (شرکت‌هایی که اساساً همان محصول یا خدمات شما را ارائه می‌دهند) رقبای ثانویه مشابه دسته اصلی یا همان رقبای اولیه هستند، اما کاملاً یکسان نیستند.

شرکت‌هایی که نسخه‌ای از محصول شما را با ویژگی‌های متفاوت می‌فروشند، یا با ویژگی‌های متفاوتی به بازار عرضه می‌کنند، رقبای ثانویه شما خواهند بود. دسته سوم شامل شرکت‌هایی می‌شود که چیزی اساساً متفاوت می‌فروشند که می‌تواند خریدی جایگزین برای آنچه شما ارائه می‌دهید باشد.

برای ارتقای چارچوب تحلیل رقابتی خود به سطح بعدی، می‌توانید یک معیار صنعتی را نیز در چارچوب خود بگنجانید تا ببینید که چگونه شما و رقبایتان به میانگین‌های صنعت مورد نظری که در آن فعالید دست پیدا می‌کنید.

 

3. محتوای رقبایتان را تجزیه و تحلیل کنید

هنگامی که بازیکنان اصلی صنعت خود را شناسایی کردید، می‌توانید شروع به بررسی و تجزیه و تحلیل محتوایی کنید که آن‌ها منتشر می‌کنند.

یکی از راه‌های اصلی انجام این کار استفاده از ابزار‌های نرم‌افزاری برای یافتن و خراش دادن محتوا است. از شرکت در تحقیقات میدانی نیز در صورت لزوم نترسید. وانمود کنید که یک مشتری هستید، سفر خریدتان را آغاز کنید و ببینید رقبای شما چه محتوایی را برای شما در نظر می‌گیرند. ببینید چه تم‌ها، سبک‌های پیام‌رسانی و انتخاب‌های برندسازی بیشتر از همه برایتان مثمر ثمرتر هستند.

 

4. شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را زیر نظر داشته باشید

یکی از بهترین منابع اطلاعاتی رقبا، رسانه‌های اجتماعی است. اکنون بیش از هر زمان دیگری، خریداران برای اطلاعات بدون فیلتر و صحبت واقعی در مورد تصمیمات خرید بالقوه خود به رسانه های اجتماعی روی می‌آورند.

کسب و کار‌های B2C و B2B به طور یکسان برای پاسخگویی به این تقاضا با حضور قانع‌کننده و متشددی در رسانه‌های اجتماعی، صدایی ثابت و تعداد زیادی محتوا دارند.

رسانه‌های اجتماعی جایی است که اغلب قوی‌ترین احساس را نسبت به شخصیت برند یک شرکت ارائه می‌دهد. این اقدام در واقع یک موقعیت آسان برای کشف جدیدترین استراتژی‌های بازاریابی و نحوه تعامل آن‌ها با مخاطبان است.

از آنجایی که رسانه‌های اجتماعی فضای وسیعی دارند، ابزار‌های شنیداری رسانه‌های اجتماعی می‌توانند بسیار مفید باشند. در واقع، گوش دادن به نظرات مختلف در شبکه‌های اجتماعی برای تجزیه و تحلیل رقبا می‌تواند باعث شود که هشتگ‌ها، کلمات کلیدی و مکالمات مرتبط را فرا بگیرید.

 

حتما بخوانید: نقشه سفر مشتری چیست؟

 

5. استراتژی بازاریابی رقبا را تجزیه و تحلیل کنید

 

چگونه بوم کسب و کار بنویسیم

 

هنگامی که در تمام مکان‌های استراتزیک به تماشا و گوش دادن نظرات مختلف می‌پردازید، می‌توانید تصویر بزرگتری از استراتژی بازاریابی رقبای خود را درک کنید. آنچه باید بدانید این است:

  • رقبا بیشتر تلاش‌های بازاریابی خود را اغلب در کجا متمرکز می‌کنند؟
  • از کجا تبلیغات تهیه می‌کنند؟
  • آن‌ها چه مشوق‌هایی را برای جذب بیشتر خریداران به قیف فروش خود ارائه می‌دهند؟

به CTA‌ها در محتوای آن‌ها دقت کنید. انتخاب آن‌ها را بررسی کنید تا ببینید کجا و چگونه از مشتریان بالقوه می‌خواهند برای اطلاعات بیشتر مشارکت کنند.

به لیست ایمیل آن‌ها بپیوندید تا از نزدیک ببینید که چگونه بازاریابی ایمیلی آن‌ها ساختار و توالی دارد. دریابید که چه پیشنهاد‌های ویژه یا هدایایی را ممکن است تبلیغ کنند. با این اطلاعات، می‌توانید تاکتیک‌های آن‌ها را برای تبدیل سرنخ جمع آوری کنید.

 

6. پیشنهادات و قیمت پیشنهادی رقبا را ارزیابی کنید

شما فقط رقبای خود را تجزیه و تحلیل نمی‌کنید تا بتوانید صرفاً کار‌هایی که آن‌ها انجام می‌دهند را کپی کنید. گاهی اوقات می‌بینید چه چیزی در سیستم مورد نظرتان کار نمی‌کند، بنابراین نمی‌خواهید آن را کپی کنید.

همچنین در نظر گرفتن این نکته ضروری است که یک استراتژی خوب برای یک رقیب ممکن است برای شرکت شما مناسب نباشد. این موضوع به ویژه زمانی که به رقبای درجه دوم یا ثالث نگاه می‌کنید بسیار صادق است.

با این حال، دانستن اینکه رقبای شما برای محصولات یا خدمات قابل مقایسه چه هزینه‌ای دریافت می‌کنند، هنگام تعیین بودجه بسیار مهم است. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که در مبارزه برای جذب مشتریان بیشتر پیروز شوید در حالیکه فقط بیش از حد هزینه می‌کنید.

برعکس، کاهش قابل توجه هزینه‌های رقبا می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت پایین‌تر یا حداقل پشتیبانی کم کیفیت مشتری باشد. همچنین می‌توانید با مطالعه پیشنهادات تبلیغاتی مختلف با نرخ کمتر در فضا‌های آنلاین و معمولی برای هر کالایی که می‌فروشید، چیز‌های زیادی در مورد انتظارات مشتری بیاموزید.

این اطلاعات می‌تواند به شما کمک کند تا تعیین کنید که آیا ارائه پیشنهاد‌های مختلف به مشتری مانند آزمایش‌های رایگان، تخفیف‌ها یا اشتراک‌ها منطقی است یا خیر.

 

حتما بخوانید: دیسکاور گوگل چیست؟

 

7. موقعیت آن‌ها را تعیین کنید

شرکت‌هایی که دارای استراتژی بازاریابی و ارتباطات قوی هستند، می‌دانند که ایجاد موقعیت منحصر به فرد برای خود در بازار بسیار مهم است. آن‌ها این کار را با یافتن راه‌هایی برای متمایز کردن خود از رقبا انجام می‌دهند. هنگام تجزیه و تحلیل رقبای خود، به دنبال مضامین و ایده‌هایی برای جذب آن‌ها باشید که تا حد بسیار زیادی متمایز عمل می‌کنند.

 

8. از چارچوب های تحلیل رقابتی استفاده کنید: SWOT the PEST

لازم نیست ساختاری برای فرآیند تحلیل رقابتی اختراع کنید. فریمورک‌های موجود و اثبات شده‌ای وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، مانند SWOT و PEST. SWOT مخفف عبارت Strengths، Weaknesses، Opportunities و Threats است.

نقاط قوت و ضعف این عامل نشان‌دهنده ویژگی‌های داخلی کسب و کار شما است. فرصت‌ها و تهدید‌ها نشان‌دهنده عوامل بیرونی هستند. در تجزیه و تحلیل چشم انداز رقابتی، شما سعی می‌کنید عوامل SWOT رقبای خود را شناسایی کنید تا آن‌ها را با معیار‌های خود مقایسه کنید.

PEST یک چارچوب مکمل است که عمیق‌تر به عوامل خارجی می‌پردازد. فشار‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فناوری (و گاهی اوقات حقوقی و زیست محیطی) را بررسی می‌کند تا بفهمد یک کسب و کار چگونه به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.

چارچوب‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را بررسی کنید، اما SWOT و PEST پایه و اساس لازم را برای رشد کسب و کارتان فراهم می‌کنند.

 

بررسی نمونه‌هایی از بوم کسب و کار

 

دانلود بوم کسب و کار خام

برای دانلود بوم کسب و کار خام میتوانید اینجا کلیک کنید.

 

نتیجه گیری

تکنولوژی، بازاریابی مثل بوم کسب و کار و دیگر جنبه‌های کسب و کار را به طرز باورنکردنی سریع تغییر می‌دهد. بنابراین، تمرین خوبی است که چشم انداز رقابتی را دوباره مرور کنید و تحلیل خود را به طور منظم به روز کنید؛ مواردی که گفته شد، کارهای اولیه ای هستند که در انجام خدمات سئو سایت مورد بررسی قرار می‌گیرند.

با استفاده از چارچوب‌ها و ابزار‌های مناسب، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که همیشه تصویر دقیقی از شرکت‌هایی که برای مشتریان خود دارید تا چقدر می‌تواند مفید و تأثیرگذار باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *