0 تا 100 گوگل دیسکاور (Google Discover) به زبان ساده

گوگل دیسکاور

گوگل دیسکاور که در گذشته تحت عنوان گوگل فید فعالیت می‌کرد در واقع یک فضای شخصی بوده که توسط گوگل به وجود آمده است. شما در این فیلد شخصی می‌توانید محتوا‌هایی مرتبط با جستجو‌های قبلی شما، زبان و حتی موقعیت مکانی مشاهده کنید که این سرویس برای شما ارائه می‌دهد. با گذشت زمان شاهد رشد و پیشرفت‌های بسیار زیادی در نسخه ویندوز و گوشی‌های هوشمند این سرویس هستیم. قبل از وجود این سرویس شما می‌بایست به عنوان یک یوزر موارد مدنظر خود را در گوگل سرچ می‌کردید، اما با وجود این سرویس بدون نیاز به سرچ کردن و بر اساس پیش‌بینی‌ها و رفتار یوزر مطالب و محتوا‌های پیشنهادی به او ارائه داده می‌شود. این شیوه امروزه طرفداران بسیار زیادی پیدا کرده و کاربران زیادی را تحت تأثیر قرار داده است. در این مطلب شما را با این سرویس فوق‌العاده بیشتر آشنا خواهیم کرد.

 

گوگل دیسکاوری چیست؟

ما می‌خواهیم قبل از هر چیز به این سؤال پاسخ دهیم که گوگل دیسکاور چیست؟ در واقع گوگل دیسکاوری یک نوع سرویس موبایلی بوده که به کمک آن شما می‌توانید محتوا‌هایی را پیدا کنید که خودتان هم اطلاع نداشتید که به آن‌ها نیاز دارد.

این سرویس یک تجربه جستجوی جدید و نوین نسبت به سرویس جستجوی قبلی است که توسط گوگل راه‌اندازی شده است. در واقع در این سرویس دیگر نیازی نیست شما عبارتی را در باکس جستجو کنید چرا که اگر گوگل از شما شناخت کافی داشته باشد خودش این کار را برای شما انجام می‌دهد. در واقع انجام این کار بر اساس فعالیت‌های شما در سرویس‌های مختلف و شناخت گوگل نسبت به شما است.

در واقع شما با وب گردی‌ها و انجام فعالیت‌های مختلف در گوگل، در حال ساختن پروفایل اطلاعات خودتان در این سرویس هستید؛ با تکمیل شدن پروفایل شما در گوگل دیسکاور اتفاقات جالب و تعجب برانگیزی برای شما خواهد افتاد.

به دنبال این اتفاق گوگل دیگر می‌داند شما به چه مواردی علاقه دارید و به چه مواردی علاقه ندارید. این سرویس به کمک این اطلاعات بهترین مطالب و ابزار‌های مورد نیاز شما را بدون اینکه دنبال آن باشید برایتان فراهم کرده و در دسترس شما قرار می‌دهد.

 

گوگل دیسکاور چگونه کار می‌کند؟

نحوه کارکرد این سرویس به دو مکانیزم اصلی وابسته است که نقش پررنگی در ارائه محتوا‌های جالب به کاربران دارد. این مکانیزم‌ها به کمک سرویس‌های پیشرفته فعالیت خود را انجام می‌دهند و وجود آن‌ها برای ارائه این خدمات ضروری است. در ادامه به بررسی این مکانیزم‌ها می‌پردازیم.

  1. در مکانیزم اول گوگل از News AI / ML جهت پردازش دیدگاه‌های مختلف و ارائه جدیدترین اخبار‌ها به کاربران استفاده می‌کند.
  2. در مکانیزم دوم نیز گوگل دیسکاور از Topic layer در بخش knowledge graph یا همان گراف دانش جهت شناسایی و درک علایق کاربر و همچنین نحوه پیشرفت آن علایق در بازه‌های زمانی مختلف استفاده می‌کند. در اینجا رفتار‌ها و علایق شما در بازه‌های زمانی مختلف شناسایی می‌شود و با جمع‌آوری دیتا یک برآورد کلی از این مسأله به وجود خواهد آمد.

 

گوگل دیسکاور چگونه کار می‌کند

 

 

گراف دانش

همان‌طور که اشاره کردیم در بخش topic layer عنوانی با نام گراف دانش وجود دارد که در اینجا کاربران به گوگل این پیام را می‌رسانند که تا چه حدی درباره موضوع‌های سرچ شده آشنایی دارید. به طور مثال اگر شما درباره برنامه نویسی مطالبی را در گوگل سرچ می‌کنید و ویدیو‌هایی درباره آن مشاهده می‌کنید گوگل به کمک این بخش می‌تواند مهارت شما در این زمینه را بسنجد.

بنابراین با توجه به سطح و مهارت شما ویدیو‌ها و مطالبی هم سطح شما ارائه می‌کند. همچنین اگر شما در این حوزه از مهارت بالایی برخوردار باشید گوگل متوجه این ماجرا می‌شود و بدون نیاز به سرچ کردن مطالب و ویدیو‌های حرفه‌ای به شما ارائه می‌دهد.

 

چگونگی تعیین شدن علایق کاربر

جالب است بدانید که در این سرویس، یوزر‌ها افرادی هستند که زیر ذره بین گوگل قرار می‌گیرند و به خوبی بررسی می‌شوند. هدف اصلی دیسکاور گوگل این است که بتواند بدون سرچ کردن کاربر مطالب مورد نیاز او را به نمایش بگذارد. در واقع می‌خواهد کاری کند که کاربر او دیگر نیازی به جستجو کردن نداشته باشد و همواره در این راستا تلاش می‌کند. به دنبال این اتفاق بر اساس فاکتور‌هایی محتوا‌های شخصی‌سازی شده را به کاربر‌های خود ارائه می‌دهد. این فاکتو‌ر‌ها شامل:

  • جستجو‌های پیشین یوزر
  • تاریخچه گوگل
  • فعالیت‌های یوزر در گوگل
  • لوکیشن کاربر که در حساب گوگل خود آن را ثبت کرده است

گوگل دیسکاوری در واقع به کمک فعالیت‌های شما اطلاعاتی را درباره خودتان جمع‌آوری می‌کند و بر اساس آن علایق شما را شناسایی کرده محتوا‌هایی که به نظر مورد پسند شما است را برای شما به نمایش می‌گذارد. این محتوا‌ها interests یا همان علاقه‌ها نام دارد که گوگل از فعالیت‌های شما فهمیده که به این نوع مطالب علاقه دارید.

بر اساس موقعیت مکانی خودتان نیز گوگل مطالبی را درباره آن به شما ارائه می‌دهد. همچنین زمانی که در این فضا به شما محتوای ارائه داده می‌شود، در کنار آن گزینه‌ای به نام Follow وجود دارد. شما با کلیک بر روی این گزینه به گوگل این پیام را می‌دهید که دوست دارید از این قبیل مطالب بیشتر مشاهده کنید و مورد پسند شما است. تمامی این اقدامات در نهایت به تکمیل شدن شناخت این سرویس نسبت به شما بوده و انجام سرچ‌های مختلف مطابق با سلیقه و علایق شما است.

 

تاثیرات مهم دیسکاور گوگل

یکی از اصلی ترین تاثیراتی که وارد شدن به Google Discover می‌تواند داشته باشد، افزایش ورودی‌ست که همه از آن مطلع‌اند؛ اما از این موضوع که بگذریم تاثیرات شگفت انگیز آشنایی افراد با برند شما ظاهر می‌شود، بعد از چندین بار که وارد دیسکاور گوگل شدید، کاربران با نام برند شما آشنا می‌شوند و اگر مطلب شما بتواند نیاز آنها را برطرف کند، برای دفعات بعدی نام شما را به خاطر می‌سپارند.

 

حتما بخوانید: برندینگ چیست

 

چگونه محتوای خود را وارد گوگل دیسکاور کنیم؟

اینکه بتوانید محتوا‌های خودتان را در دیسکاور گوگل به نمایش بگذارید در واقع تفاوت چندانی با سئوی معمولی ندارد. بنابراین باید در قدم اول تمامی قوانین و اصول سئو را در محتوایی که می‌خواهید در گوگل دیسکاور به نمایش بگذارید را رعایت کنید؛ رعایت اصول و قوانین در انجام خدمات سئو سایت از اهمیت بالایی برخوردار است.

برای گذاشتن محتوا در این محیط نیاز به انجام کار خاصی نیست و قبل از هر چیزی شما باید یک محتوای باکیفیت و متناسب با مخاطبان هدف خودتان تولید کنید. همچنین علاوه بر کیفیت محتوا شما باید یک سایت خوب هم داشته باشید و تجربه کاربری مناسبی را بتواند به کاربران ارائه دهد. در ادامه توضیحات تکمیلی درباره محتوا و این سرویس به شما ارائه می‌شود.

 

اهمیت محتوا

زمانی که کاربران می‌خواهند محتوای شما را مشاهده کنند باید با دیدن این محتوا به تمامی سؤالات‌شان پاسخ داده شود و این تصور را نکنند که با دیدن محتوای شما فقط زمان‌شان هدر رفته است. بنابراین تمرکز اصلی بر روی تولید محتوا باید باشد تا یک محتوای جدید و وسوسه‌انگیز برای مخاطب هدف بتوانید تولید کنید.

 

بهبود بخشیدن محتوا

برای اینکه شما بتوانید وارد دیسکاور گوگل شوید بهترین راه ممکن تولید محتوایی است که از بقیه بهتر است. شما باید متناسب با فعالیت خودتان در یک زمینه‌های خاص فعالیت و تولید محتوا کنید تا دسترسی به آن بهتر باشد. بنابراین درباره موضوعات کلی تولید محتوا نکنید چرا که کیفیت محتوا را کاهش می‌دهد.

یکی از راه‌های بهبود بخشیدن به محتوا یافتن سؤالات مخاطبان هدف شما و تولید محتوا در راستای آن است. علاوه بر آن با story telling یا همان داستان سرایی می‌توانید جذابیت محتوای خود را افزایش دهید. وجود تصاویر همواره می‌تواند محتوای شما را زنده و پویا کند.

 

تولید محتوای معتبر

امروزه بیشتر از هر زمان دیگری گوگل به محتوا‌های قابل اعتماد و معتبر اهمیت بسیار زیادی می‌دهد. بنابراین زمانی که می‌خواهید در یک حوزه تخصصی تولید محتوا کنید به این نکته توجه کنید تا از اطلاعاتی دقیق و معتبر استفاده کنید‌. همچنین وجود برخی تیتر‌های زرد می‌تواند منجر به کاهش کیفیت محتوای شما شود و تا حد امکان از آن‌ها دوری کنید.

 

چگونه محتوای خود را وارد گوگل دیسکاور کنیم

 

حتما بخوانید: کال تو اکشن چیست؟

 

دسته‌بندی محتوا‌ها در گوگل دیسکاور

محتوا‌هایی که در این فضا وجود دارند به سه دسته محتوای ترند، همیشه سبز و محتوا خبری تقسیم می‌شوند. هر کدام از این محتوا‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند که در ادامه آن‌ها بررسی می‌کنیم‌.

محتوا همیشه سبز جز آن دسته از محتوا‌هایی است که در واقع تاریخ انقضایی ندارند و می‌توانند برای همیشه در سایت شما باقی بماند. به دلیل اینکه این محتوا‌ها عمومیت بالایی دارند همیشه در همه حال قابلیت جستجو هستند.

محتوا‌های خبری نیز شامل تمامی اخبار‌هایی که در حال حاضر اتفاق می‌افتند، است. این خبرها مطابق موضوعات مختلف و مورد علاقه کاربران است که همواره سرچ بالایی دارند.

محتوای ترند در واقع برخی از اطلاعات و یا موضوعاتی هستند که در یک بازه زمانی سر و صدای زیادی به پا کرده‌اند. همچنین می‌تواند حواشی مختلف درباره یک فیلم و یا یک رویداد خاصی باشد که در آن بازه بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفته است.

مواردی که ذکر شد تنها محتوا‌هایی نیستند که در این فضا قرار دارند و علاوه بر آن شما شاهد فید‌های دیگری نظیر تبلیغات، وبلاگ‌های مختلف مقالات و نتایج زنده ورزشی خواهید بود.

 

نکات مهم درباره محتوا

به طور کلی اگر محتوای مد نظر شما مطابق قوانین گوگل و ایندکس شده باشد در واقع برای قرار گرفتن در این فضا مشکلی نخواهد داشت. باید به این نکته توجه کنید که محتوا‌های شما نباید در دسته‌های:

  • کلمات غیرمتعارف
  • محتوای غیر تخصصی و نامعتبر
  • محتوایی که بیش از حد تبلیغ دارد
  • موارد تحریف شده
  • ترویج خشونت
  • اطلاعات نادرست درباره سیاست و نظیر آن

علاوه بر این موارد لازم به ذکر است که از عناوین مرتبط برای صفحه محتوای خود انتخاب کنید تا مفهوم محتوا را با صراحت بیان کند. وجود ویدیو در محتوای شما باعث می‌شود به احتمال بسیار زیاد این محتوا در این فضا دیده شود چرا که امروزه ویدیو‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

یکی از کار‌های مهم هنگام تولید محتوا این است که بتوانید به روش‌های مختلف تعامل مخاطبان خودتان را افزایش دهید که اتفاقات مثبتی برای شما به دنبال خواهد داشت. در نهایت سعی کنید محتوا‌هایی قرار دهید که ترند روز باشند و شرچ بالایی بگیرند و با کاهش زمان بارگذاری نیز شانس دیده شدن محتوای شما را چند برابر می‌کند.

 

حتما بخوانید: robots.txt چیست؟

 

گزارش گوگل دیسکاور در کدام قسمت است؟

همانند همیشه گوگل ساده‌ترین راه‌ها را برای کاربران جهت دسترسی به سرویس‌های مختلف فراهم می‌کند. در اینجا گوگل دیسکاور ساده‌ترین راه جهت مشاهده گزارش را برای یوزر‌ها ایجاد کرده است‌. شما برای مشاهده این گزارش تنها کافی است، داخل گوگل سرچ کنسول برو روی گزینه performance که در منوی سمت چپ قرار دارد کلیک کنید و سپس گزینه discover را انتخاب کنید.

با انجام این کار شما می‌توانید تمامی گزارش‌ها و فعالیت‌های خودتان را در این چارت بررسی کرده و از آن‌ها مطلع شوید. این گزارش‌ها در تایم فریم‌های مختلف قابل نمایش است که به دستور شما به نمایش گذاشته می‌شود.

 

گزارش گوگل دیسکاور

 

تأثیر گوگل دیسکاور در افزایش ترافیک سایت‌ها

مشخص است که این فضا یک فرصت مناسب برای دیده شدن محتوا‌های مختلف بوده و یک ابزار پر قدرت جهت افزایش ترافیک سایت می‌باشد. از آنجا که این سرویس بر روی جلوه‌های بصری مانند فیلم‌ها و عکس‌ها برخلاف نسخه قبلی که فقط بر روی متن تمرکز داشت؛ باعث افزایش ترافیک با همراهی المان‌های مختلف مانند تصویری و متنی است.

در واقع هنگام تولید محتوا باید به این نکته توجه کنید که در هدایت ترافیک جستجو وظیفه خود را به خوبی انجام دهد. لازم به ذکر است که این قابلیت امروزه در انواع سایت‌ها با موضوع‌های مختلف در حال ترویج و گسترش یافتن است.

به طور کلی همواره سایت‌هایی که محتوا‌های جنجالی و پر سرچ قرار می‌دهند این مورد تأثیر بیشتری بر روی سایت آن‌ها دارد. بنابراین شما به کمک این ابزار می‌توانید علاوه بر تعامل با مخاطبان هدف خود باعث افزایش ترافیک سایت شوید و نقش ویژه‌ای در هدایت آن داشته باشید.

 

حتما بخوانید: CTR چیست

 

جمع بندی

گوگل دیسکاور چیست؟ با گذشت زمان و پیشرفت فناوری امروزه شاهد موتور‌های جستجوی هستیم که شما بدون نیاز به سرچ کردن عبارت می‌توانید محتوای مد نظر خودتان را بدون آنکه بخواهید توسط گوگل مشاهده کنید‌. در واقع دیسکاور گوگل بر اساس فعالیت‌های شما یک پروفایلی از اطلاعات شما درباره سلایق و رفتار‌های شما تهیه می‌کند و بر اساس آن محتوا‌های مورد پسند شما را به نمایش می‌گذارد.

علاوه بر این موارد شما با داشتن یک سایت خوب و تولید محتوای متناسب با این فضا می‌توانید باعث افزایش ورودی شوید و در سایت شما نیز تأثیر ویژه خواهد داشت. امروزه پادشاه هر سایتی محتوای آن بوده که اگر با تمرکز و با رعایت اصول به خوبی انجام شود اتفاقات خوبی برای آن سایت می‌افتد. این سرویس اهمیت ویژه‌ای به محتوا‌های بصری می‌دهد که شما با برقرار کردن تعامل با مخاطبان خودتان بیشتر از هر زمان دیگری می‌توانید در آنجا دیده شوید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *