گوگل سرچ کنسول چیست؟ (کاربردها + آشنایی با بخش‌های مختلف)

گوگل سرچ کنسول

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اهداف دارندگان وب‌سایت‌ها، دستیابی به موفقیت در گوگل و قرار گرفتن در لیست اول نتایج جستجو گوگل است. برای انجام این کار، شناخت درست معیارهای تعریف شده توسط موتور جستجوگر گوگل بسیار حائز اهمیت است.

از مهم‌ترین روش‌هایی که به وبمستران در رسیدن به این هدف بزرگ کمک می‌کند، می‌توان به ثبت سایت در کنسول گوگل اشاره کرد. این امر تا حد زیادی باعث بهبود عملکرد وب‌سایت‌ها می‌شود. کنسول گوگل، با ارائه ابزارها و آمارهای دقیق، بهترین راهکارها را برای تحلیل سایت و رفع مشکلات ارائه می‌دهد. در این مقاله، قصد داریم به این پرسش که گوگل سرچ کنسول چیست پاسخ دهیم و به آموزش نحوه استفاده از آن بپردازیم.

پس از آن که به بخش‌های مختلف این ابزار کارآمد آشنا شدید، می‌توانید به‌صورت مداوم سایت خود را با جزئیات بررسی کنید و همچنین با بررسی نکات مهم در سئو سایت، عملکرد آن را بهبود بخشید. در صورتی که قصد دارید بدانید سرچ کنسول چیست و درباره کارایی‌های آن اطلاعات کسب کنید تا بتوانید و بسایت خود را به یکی از برترین سایت‌های موتور جستجوی گوگل تبدیل کنید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

سرچ کنسول گوگل چیست؟

گوگل کنسول چیست؟ (Google Search Console) یک ابزار رایگان از گوگل است که به وبمستران و صاحبان وب‌سایت‌ها کمک می‌کند تا عملکرد و نمایش و بسایت خود در موتور جستجوی گوگل را مدیریت کنند. با استفاده از کنسول گوگل، شما می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره تعداد صفحات شناسایی شده، عملکرد جستجو، لینک‌های ورودی، خطاها و بسیاری از جزئیات دیگر را درباره و بسایت خود بدست آورید.

همچنین، با استفاده از این ابزار می‌توانید نقشه سایت خود را ثبت کنید، فایل robots.txt را بارگذاری کنید، خطاهای Crawl را برطرف کنید و به طور کلی به بهبود نمایش و رده‌بندی سایت خود در نتایج جستجو کمک کنید، اگر نمی‌دانید robots.txt چیست اینجا کلیک کنید.

لازم است بدانید که ابزار گوگل سرچ کنسول یک ابزار رایگان است که توسط گوگل ارائه می‌شود و به وبمستران و صاحبان سایت‌ها کمک می‌کند تا عملکرد و نمایش سایت خود در موتور جستجوی گوگل را بهبود بخشند. این ابزار از ویژگی‌ها و فواید فراوانی برخوردار است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نمایش داده‌های آماری اشاره کرد. با استفاده از این ابزار، می‌توانید آمارهای مفیدی را درباره تعداد بازدیدکنندگان، کلمات کلیدی برتر، صفحات پر بازدید و… دریافت کنید.

 

علت استفاده از سرچ کنسول

 

استفاده از سرچ کنسول گوگل اجباری برای همه نیست ولی بستگی به نوع و اهداف وب‌سایت و نیازهای هر فرد دارد. مزایای استفاده از سرچ کنسول گوگل عبارتند از:

1. تحلیل دقیق وضعیت و عملکرد وب‌سایت: امکان مشاهده دقیق تعداد کلیک‌ها، ورودی صفحات، لینک‌های داخلی و خارجی، نرخ کلیک، وضعیت ایندکس‌شدن صفحات و موارد دیگر که به بهبود عملکرد و سئو وب‌سایت کمک می‌کند.

2. شناخت رفتار کاربران: آمار و اطلاعات دریافتی از سرچ کنسول، نحوه جستجو و عملکرد کاربران را نشان می‌دهد که بهینه‌سازی محتوا و تجربه کاربری را تسهیل می‌کند.

3.بهبود سئو: ارائه پیشنهادات مفید و مورد نیاز برای بهبود سئو تکنیکال (این ابزار به افراد و شرکت‌هایی که خدمات سئو تکنیکال را انجام می‌دهند، کمک بسیار زیادی می‌کند تا وضعیت سایت را بتوانند بهبود بخشند.)

4. رفع مشکلات فنی سایت: شناسایی و رفع خطاها و مشکلات فنی که ممکن است تأثیر منفی بر رتبه و نمایش وب‌سایت در موتورهای جستجو داشته باشند.

5. ارزیابی عملکرد محتوا: امکان مشاهده عباراتی که کاربران جستجو کرده‌اند تا به وب‌سایت برسند و ارزیابی محتوا بر اساس آنها.

مهم‌ترین کاربردهای سرچ کنسول چیست؟

همان‌ طور که در ابتدای متن اشاره شد، سرچ کنسول گوگل که یک ابزار بسیار قدرتمند است، از ویژگی‌ها و قابلیت‌های گسترده‌ای برخوردار است. این قابلیت‌ها به وبمستران امکان کنترل و بهینه‌ سازی عملکرد وب‌سایتشان را می‌دهد. در حقیقت، این ابزار روش مناسبی برای دریافت رتبه‌های برتر در موتور جستجوگر گوگل است. در ادامه به بررسی چند مورد از مهم‌ترین کاربردهای این ابزار خواهیم پرداخت.

 

ثبت وسایت خود در سرچ کنسول

برای انجام معرفی سایت به سرچ کنسول گوگل ابتدا با استفاده از حساب کاربری خود در گوگل وارد Google Search Console شوید، سپس با ایمیلی که میخواهید اطلاعیه‌های سرچ کنسول سایت مد نظر را داشته باشید لاگین می‌شوید. در مرحله بعدی بایستی به افزودن و تأیید سایت خود در Google Search Console بپردازید.

گوگل سرچ کنسول
گزینه‌ی start now را کلیک کنید

 

گوگل سرچ کنسول چیست
با اسفاده یکی از روش ها، سایت خود را ثبت کنید

 

برای انجام این کار، می‌توانید یک فایل HTML  را در روت سایت خود قرار داده یا یک کد تأیید را به بخش <head> صفحات سایت خود اضافه کنید. پس از تأیید سایت، وارد پنل Google Search Console شده و در قسمت پوشش، پوشش لینک را انتخاب کنید.

 

Core Web Vitals 

در نوامبر 2019، گزارش Speed در Google Search Console معرفی شد که اطلاعاتی از دید کاربران در مورد سرعت بارگیری صفحات وب را نشان می‌داد.

First Input Delay (FID): (زمان اولین نمایش محتوا)

Cumulative Layout Shift (CLS): (زمانی که کاربر می‌تواند با صفحه تعامل داشته باشد)

Largest Contentful Paint (LCP):(زمانی است که بزرگترین محتوای صفحه لود شود)

 

پیشگیری و تشخیص وجود بدافزارها در سایت

شما می‌توانید به بخش “Security & Manual Actions” بروید و گزینه “Manual actions” و “Security issues” طبق عکس را انتخاب کنید. در این قسمت، به شما نشان می‌دهد که آیا هر گونه بدافزاری در سایت شما تشخیص‌ داده‌ شده است یا خیر. در صورتی که سرچ کنسول هشداری درباره وجود بدافزار در سایت شما داده باشد، شما باید اقدامات لازم را برای حذف آن انجام دهید.

 

گوگل سرچ کنسول

 

این کار ممکن است شامل حذف فایل‌های مشکوک، تغییر رمز عبور، به روزرسانی نرم افزار و پلاگین‌های سایت و دست‌کاری فایل robots. txt باشد. به طور کلی، استفاده از سرچ کنسول گوگل برای بررسی وجود بدافزار در سایت مفید است و به شما کمک می‌کند تا اطلاعات لازم را درباره احتمال وجود تهدیدات امنیتی در سایت خود داشته باشید.

 

ثبت نقشه سایت در گوگل

ثبت نقشه سایت در گوگل یکی دیگر از قابلیت‌های منحصربه‌فرد این ابزار است. به‌ منظور انجام این کار لازم است پیش از هر چیز بدانید سرچ کنسول چیست و به بخش‌های مختلف آن مسلط باشید. به کمک این ابزار می‌توانید به‌ صورت مشخص‌تر، نقشه سایت خود را ثبت نمایید. این امر باعث می‌شود موتورهای جستجو راحت‌تر بتوانند به صفحات و بسایت شما دسترسی داشته باشند. برای ساخت سایت مپ با استفاده از سرچ کنسول گوگل از این لینک می‌توانید مطالعه کنید.

 

بهینه‌سازی جستجو و رفع مشکلات فنی

گوگل سرچ کنسول چیست

در این قسمت می‌توانید تمامی پیام‌هایی که از سمت سرچ کنسول برای شما آمده را مشاهده کنید، مواردی مثل خطای 404،صفحات دسترس نیافتنی ,Duplicate without user-selected canonical ,Excluded by ‘noindex’ tag ,Redirect error, page is not indexed: duplicate without user-selected canonical و… در این صفحه به شما نشان خواهد داد.

 

تحلیل عملکرد صفحات

علاوه بر موارد ذکر شده، تحلیل عملکرد صفحات نیز یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد این ابزار است. به این ترتیب، با استفاده از سرچ کنسول گوگل، می‌توانید عملکرد صفحات خود را بررسی کنید و ببینید کدام صفحات بالاترین درصد بازدید دارند و چقدر زمان درخواست‌های جستجو بین صفحات می‌گذرد، مانند بررسی ایمپرشن صفحات، کلیک، ctr و…

در صورتی که به دنبال انجام خدمات سئو سایت هستید مجموعه جهش می‌تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند.

 

آشنایی با بخش‌های مختلف سرچ کنسول

با توجه‌ به موارد ذکر شده، شناخت بخش‌های مختلف تشکیل‌ دهنده سرچ کنسول به‌ منظور پاسخ به این پرسش که سرچ کنسول گوگل چیست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این ابزار از بخش های بسیار زیادی تشکیل شده است که هر یک دارای کارایی متفاوتی هستند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت:

 

Performance

بخش “Performance” در Google Search Console یکی از بخش‌های مهم و مفید این ابزار است که به شما اطلاعات جامعی در مورد عملکرد و تجربه کاربری وبسایت تان ارائه می‌دهد. در این بخش، شما می‌توانید جزئیاتی در مورد نحوه نمایش وبسایت‌تان در نتایج جستجوی گوگل، میزان کلیک‌ها، نمایش‌ها، نرخ کلیک (CTR) و معیارهای دیگر مرتبط با عملکرد سایت خود مشاهده کنید.

 

سرچ کنسول گوگل

 

در ادامه، به معرفی بخش “Performance” در Google Search Console می‌پردازیم:

  • کلیک‌ها (Clicks): در این بخش، شما تعداد کلیک هایی که وبسایت تان از نتایج جستجو دریافت کرده است را مشاهده می‌کنید. این تعداد نشان ‌دهنده این است که کاربران بر روی لینک های وبسایت شما کلیک کرده‌ است.
  • نمایش‌ها (Impressions): این تعداد نشان دهنده تعداد دفعاتی است که لینک‌های شما به کاربران نمایش داده شده‌اند.
  • نرخ کلیک (Click-Through Rate – CTR): نسبت بین تعداد کلیک‌ها و تعداد نمایش‌ها به عنوان درصدی در این بخش نمایش داده می‌شود. این معیار نشان می‌دهد که چقدر از کاربرانی که لینک وبسایت شما را دیده‌اند، واقعاً بر روی آن کلیک کرده‌اند.
  • میانگین موقعیت (Average Position): این معیار نشان می‌دهد که وبسایت شما در چه جایگاهی در نتایج جستجوی گوگل قرار دارد.

 

Pages

در بخش Pages که در قدیم با نام Coverage بود، شما می‌توانید اطلاعات زیر را مشاهده کنید:

  • Valid Pages (صفحات معتبر): تعداد صفحاتی که گوگل توانسته بشناسند و ایندکس کند.
  • Excluded Pages (صفحات مستثنی): تعداد صفحاتی که گوگل به دلیل مشکلاتی نظیر خطاهای HTTP، تکراری بودن محتوا و مشکلات مشابه نتوانسته شناسایی و ایندکس کند.
  • Error (خطا): تعداد صفحاتی که گوگل به دلیل مشکلاتی مثل خطاهای سروری 5xx نتوانسته ایندکس کند.
  • Valid with Warnings (معتبر با هشدارها): صفحاتی که در این بخش قرار می‌گیرند، صفحاتی هستند که ایندکس شده‌اند اما ایرادی در آن‌ها وجود دارد که گوگل نسبت به درست بودن آن اطمینان ندارد.

 

سرچ کنسول گوگل چیست

ولی در آخرین آپدیت گوگل، بخش‌های “Errors” و “Excluded” در گروه “Not Indexed” قرار گرفته‌اند و بخش‌های “Valid” و “Valid with Warnings” نیز در گروه “Indexed” قرار گرفته‌اند.

 

سرچ کنسول

در قسمت Not Indexed وقتی عبارت Why pages aren’t indexed را ببینید مشخص می‌کند علت ایندکس نشدن صفحاتی برای چیست، و همچنین Indexed صفحاتی را که ایندکس شده را نشان می‌دهد.

Settings

سرچ کنسول

  • General settings یا تنظیمات کلی

بخش “Ownership Verification” (احراز مالکیت) در بخش “Settings” سرچ کنسول Google به وبمستران اجازه می‌دهد تا احراز مالکیت بر وبسایت‌های خود را انجام دهند. این احراز مالکیت اطمینان حاصل می‌کند که شما به عنوان مالک واقعی وبسایت دسترسی به اطلاعات و ابزارهای مرتبط با آن دارید.

بخش “Associations” به منظور ارتباط دادن حساب سرچ کنسول با سرویس‌های دیگر گوگل طراحی شده است. این ارتباطات به شما امکان می‌دهند تا داده‌ها و اطلاعات مرتبط با وبسایت خود را با سرویس‌های مختلف گوگل به اشتراک بگذارید و از ترکیب اطلاعات مفید برای بهبود تجربه کاربری و بهینه‌سازی استفاده کنید.

بخش “Change of address” به وبمستران اجازه می‌دهد که اطلاعات مرتبط با تغییر دامنه را به گوگل منتقل کنند تا بتوانند به صورت سریع و دقیق اطلاعات جدید را دریافت کنند. با استفاده از این ابزار، احتمال کاهش تأثیرات منفی بر رتبه‌بندی و نمایش وبسایت در نتایج جستجو را کاهش می‌دهید.

بخش “Bulk data export” این بخش برای وبسایت‌هایی که بازدیدهای میلیونی در روز دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

  • Crawl stats یا وضعیت کراول

بخش “Crawl Stats” یکی از ابزارهای مهم در Google Search Console است که به وبمستران اطلاعات جامعی در مورد عملکرد موتور جستجوی گوگل در خزش و اسکن وبسایت‌شان را ارائه می‌دهد. این اطلاعات از جزئیاتی مانند تعداد صفحات کراول شده، حجم داده‌های دانلود شده، زمان بارگیری صفحات و مشخصات درخواست‌ها و پاسخ‌های سرور تشکیل شده است.

 

نتیجه‌گیری

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، گوگل سرچ کنسول، ابزاری است که به وبمستران و توسعه‌ دهندگان و بسایت امکانات منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهد. این امکانات ضمن آسان‌سازی عملکرد و بسایت، باعث بهتر شدن عملکرد بخش‌های مختلف سایت نیز می‌شوند. به‌منظور استفاده از این ابزار کارآمد، دانستن این که سرچ کنسول گوگل چیست از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *