CTR چیست؟ | نکات طلایی افزایش نرخ کلیک

ctr چیست

اگر بخواهیم بدون هیچ گونه گزافه گویی و به زبان ساده بگوییم که CTR چیست؟ باید بگوییم که این کلمه مخفف جمله “Click Through Rate” است که به نرخ کلیک معنا می‌شود. احتمالاً شما با این تعریف خشک و رسمی، مفهوم کامل و دقیقی از این کلمه را نتوانید درک کنید. برای موفقیت در هر حوزه باید اطلاعات خودتان را به بیشترین حد برسانید و آپدیت باشید. ما در ادامه می‌خواهیم به این سؤال که نرخ کلیک چیست پاسخ دهیم تا شما نیز در مدیریت سایت خود از آن استفاده کنید.

 

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

در مطالب فوق گفتیم که منظور از CTR همان نرخ کلیک است، اما خود نرخ کلیک چیست؟ این کلمه در واقع به معنای تعداد کل کلیک‌ها تقسیم بر تعداد دفعات نمایش سایت است که می‌خواهیم این مفهوم را بیشتر و ساده‌تر شرح دهیم.

هنگامی که کاربر موضوعی را در گوگل سرچ می‌کند با یک لیست از نتایج جست و‌ جو مواجه می‌شود. پس از مشاهده لیست، روی یکی از آن‌ها که معمولاً لینک‌های اول است، کلیک می‌کند و به این ترتیب وارد صفحه مورد نظر می‌شود. هر چند درصدی که افراد روی لینک شما کلیک کنند و وارد صفحه شما شوند را CTR می‌گویند.

برای اینکه بتوانید سایت خود را ارتقا دهید و در لینک‌های اول گوگل جایگاه بگیرید، می‌توانید از نرخ کلیک استفاده کنید. به این صورت که با توجه به نیاز‌های مخاطب، مطالب سایت را تهیه کنید. همچنین استفاده از عناوین جذاب این نرخ را افزایش می‌دهد.

قبل از اینکه بخواهیم بگوییم که مهمترین عوامل در افزایش CTR چیست، لازم است اشاره کنیم که هر چقدر تعداد کلیک‌های صفحه شما افزایش یابد و به هر میزانی که مخاطب در صفحه شما باقی بماند، کیفیت و محبوبیت عنوان شما بالا بوده که همین موضوع سبب افزایش CTR می‌شود.

در کنار نرخ کلیک در سئو نرخ پرش هم داریم که توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید در مورد این موضوع بیشتر بدانید و اطلاعات جامعی کسب کنید این مقاله را مطالعه بفرمایید.

 

چرا ctr اهمیت دارد

 

نحوه محاسبه CTR

برای محاسبه CTR تعداد کل کلیک‌ها نسبت به ایمپرشن را باید حساب کنیم، شاید در شروع یادگیری، این مفاهیم برایتان کمی پیچیده باشد، اما در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

وقتی کاربران در گوگل عبارت مورد نظرشان را جستجو می‌کنند لیستی از نتایج جستجو در این موتور جستجو نمایش داده می‌شود، این لیست معمولا یک لیست 10 عددی‌ست و زمانی که کاربر وارد نتایج می‌شود، برای هر 10 سایتی که مشاهده می‌کند، یک ایمپرشن ثبت می‌شود و بر روی هر سایتی که کلیک می‌کند، یک عدد به تعداد کلیک های سرچ کنسول آن سایت اضافه می‌شود. در واقع فرمول CTR بر روی این دو عامل اصلی، محاسبه می‌شود.

 

نحوه محاسبه ctr

 

دلایل اهمیت CTR چیست؟

حالا سوال مهمی که وجود دارد این است چرا اینقدر ctr در سئو اهمیت دارد؟ وقتی این عدد برای وب سایت شما بالا باشد قاعدتا کاربران بیشتری وارد وب سایت شما شده اند و همین عدد باعث رشد و فروش کسب و کار شما خواهد شد. (البته که فقط این عدد ملاک نیست مواردی مثل UI , UX سایت، سرعت، به نتیجه رساندن کاربر به سوال مد نظر و… را در نظر گرفت)

پس نباید ساده از این عدد عبور کنیم 🙂

 

عدد مناسب برای CTR چقدر است؟

این سوال عدد ثابتی ندارد چون عدد ctr برای هر کسب و کاری کاملا متفاوت است، در واقع باید متناسب با حوزه کاری که دارید، مقدار ایمپرشن و کلیک دریافت کنید و سی تی آر سایت تان باید مطابق با فعالیت تان باشد.

 

افزایش نرخ کلیک

 

مهمترین عوامل تأثیرگذار در افزایش نرخ کلیک چیست؟

در قسمت‌های قبلی دانستید که نرخ کلیک چیست، اما سؤال دیگر این است که چگونه می‌توان این ورودی ارگانیک را افزایش داد؟ آیا راهی برای این کار وجود دارد؟ در پاسخ این سؤالات باید بگوییم بله در ادامه به بررسی مهمترین عوامل تأثیرگذار در افزایش CTR می‌پردازیم که شامل موارد زیر است، اگر نمی‌دانید ساخت سایت مپ چگونه است این مقاله را بخوانید.

 

حتما بخوانید: رپورتاژ چیست

 

عنوان جذاب و ترغیب کننده استفاده کنیم

یکی از مؤثرترین و اصلی‌ترین راه‌ها برای جذب افراد و کلیک کردن روی سایت شما، استفاده از عناوین جذاب است که باید بتواند در بین عناوین بسیاری که برای یک کلمه کلیدی وجود دارد، نظر مخاطب را به خود جذب کند.

برای ساخت عنوان جذاب لازم است از واژه‌هایی مانند پربازدیدترین، بیشترین، کم‌ترین، ارزان‌ترین، گران‌ترین، چگونه، معجزه و… برای آب و تاب دادن به عنوان استفاده کنید.

 

غافل نشدن از توضیحات و‌ متا دسکریپشن

توضیحات کوتاهی که حدوداً در حد 168 کلمه است و دید اولی را نسبت به صفحه شما جذب می‌کند را متا دسکریپشن می‌نامند که تأثیرات فوق‌العاده‌ای در افزایش نرخ کلیک دارد. دقت کنید که هر چقدر این قسمت جذاب‌تر باشد، مخاطب بیشتر به خواندن آن ترغیب می‌شود و شانس ورود به صفحه را افزایش می‌دهد.

 

استفاده از اسکیما

گاهی اوقات در کنار توضیحات و عنوان‌هایی که در گوگل نمایش داده می‌شود، یک سری نشانه‌ها مانند ستاره‌ها (Rate)، سوالات متداول (FAQ) و… وجود دارد که نشان‌دهنده امتیاز دهی است. ضمناً استفاده از عکس یا فیلم نیز در این قسمت شانس کلیک کردن را افزایش می‌دهد.

 

برند سازی

برند‌سازی و تبدیل کردن به کلمه کلیدی نیز یکی دیگر از راه‌های افزایش نرخ کلیک است، به این صورت کلمه‌ای مانند نوتلا یکی از برند‌های شرکت شکلات کاکائویی صبحانه است که شما می‌توانید از این برند به عنوان کلمه کلیدی عنوان خود استفاده کنید.

موارد ذکر شده جزء مهمترین عوامل تأثیرگذار بر افزایش CTR هستند که با در نظر گرفتن هر یک از این پارامتر‌ها، شما می‌توانید شاهد تأثیرات فوق العاده مثبت روی سایت را پس از مدت کوتاهی مشاهده کنید. جهت کسب اطلاع از اینکه برندسازی چیست و نحوه ساخت یک برند موفق چگونه است، پیشنهاد می‌کنیم مقاله دیگر ما را بخوانید.

 

ساده‌ترین روش‌های افزایش نرخ کلیک

 

روش های افزایش نرخ کلیک

 

همیشه برای افزایش CTR لازم نیست به دنبال راه‌های پیچیده بروید، تنها با چند روش ساده و آسان، شما می‌توانید نرخ کلیک را افزایش دهید، اما آیا این روش‌ها را می‌دانید؟ در پاسخ به این سؤال، موارد زیر را بررسی می‌کنیم.

 

توجه به نوع نوشتار

هنگامی که مطلبی را در خصوص یک کلمه کلیدی آماده می‌کنید، باید این ویژگی را داشته باشد که با مخاطب ارتباط مناسبی برقرار کند؛ چرا که جستجو توسط انسان‌ها صورت گرفته نه موتور‌های جستجو.

 

ارائه ارزش

مطلبی که در سایت شما قرار می‌گیرد، بایستی اطلاعات مفید و با ارزشی در اختیار مخاطب قرار دهد. هر چقدر کیفیت محتوای شما بالاتر باشد، درصد رضایت کاربر بیشتر می‌شود و در نهایت ctr افزایش می‌یابد.

 

در نظر گرفتن تعداد کلمات

گوگل برای هر یک از مطالبی که در سایت شما اعم از عکس، تعداد کلمات، فیلم و… حدود معینی تعیین کرده است که در غیر این صورت، برای مخاطبین نمایش داده نمی‌شود و همین موضوع سبب کاهش رضایت کاربران می‌شود.

 

اصطلاحات پیچیده ممنوع!

حتماً برای شما هم پیش آمده که وارد صفحه‌ای شده‌اید و به دلیل پیچیده بودن و قابلیت فهم دشوار، صفحه را ترک کرده باشید. در واقع در هر مطلبی لازم است نهایت ساده گویی رعایت شود و به کار بردن اصطلاحات پیچیده و دشوار را محدود کنید. اهمیت این موضوع بر این است که شما با عموم مردم در ارتباط هستید و بهترین کار ساده نویسی و قابل فهم بودن مطالب برای همگان است.

 

جذاب نویسی

یکی از عوامل و راه‌های آسان دیگری که قصد بررسی آن را داریم، جذاب‌نویسی است، این بدان معنی است که علاوه بر رعایت قوانین نویسندگی، شما بایستی جذابیت متن خود را حفظ کنید. هر چقدر مطلب شما جذاب‌تر باشد، نرخ کلیک افزایش می‌یابد. با در نظر گرفتن موارد ذکر شده و رعایت این اصول، تا حد زیادی می‌توانید CTR را افزایش دهید.

در رابطه با روش های افزایش ترافیک سایت در مقاله دیگرمان به صورت کامل توضیح داده ایم، جهت مطالعه کلیک کنید.

 

استفاده از محتوای ترند

محتوای ترند، محتوایی است که در یک بازه زمانی خاص میزان سرچ بالایی پیدا می‌کند، شناسایی و استفاده درست از این محتواها می‌تواند کمک زیادی به افزایش CTR سایت شما کند، جهت یادگیری و آموزش کار با گوگل ترندز مقاله دیگر ما را از دست ندهید!

 

تاثیر جذاب نوشتن در ctr چیست؟

 

جمع بندی

امروزه یکی از اصلی‌ترین مسائلی که در حوزه خدمات SEO اهمیت دارد، CTR است که روش‌های بسیاری برای افزایش آن وجود دارد. گفتنی است با استفاده از روش‌های گفته شده مانند ساخت عناوین جذاب، توضیحات گیرا و… تا حد زیادی می‌توانید مخاطب را به لینک خود هدایت کنید. ما در این مطلب به سؤال CTR چیست پاسخ دادیم تا شما نیز از مزایای آن در سایت خودتان استفاده کنید.

در واقع با افزایش نرخ کلیک، امکان مطالعه مطالب سایت و در نهایت رسیدن به اهداف سایت برای شما افزایش می‌یابد. ناگفته نماند؛ در صورتی که CTR سایت شما پایین باشد، گوگل سایت را به عنوان یک سایتی که رضایت کاربران را جذب نکرده، شناسایی می‌کند و به مرور رتبه صفحات سایت شما از دست می‌رود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *