انواع نقشه سایت چیست؟ + ساخت سایت مپ رایگان چگونه است؟

سایت مپ چیست

سایت مپ یا نقشه سایت، یک راهنما برای موتور جستجو نظیر گوگل است که باعث می‌شود تا گوگل بتواند صفحات مهم و کلیدی وب‌سایت را شناسایی کند. ایجاد نقشه سایت مناسب بر روی سئو تأثیرگذار است. وجود Sitemap باعث می‌شود تا ربات‌های گوگل بتوانند در صورت ضعف لینک‌ سازی داخلی، صفحات کلیدی وب‌سایت را شناسایی کنند. در این مقاله قصد داریم تا ضمن اشاره به اهمیت ساخت سایت مپ، به آموزش ساخت نقشه سایت بپردازیم.

سایت مپ چیست؟

کسانی که می‌خواهند کسب‌وکار خود را با راه‌اندازی یک وب‌سایت به مخاطبان بیشتر نمایش دهند، بعد از طی‌ کردن مراحل اولیه ساخت سایت، باید به دنبال ساخت نقشه سایت باشند.

در پاسخ به پرسش سایت مپ چیست باید بیان کنیم که سایت مپ، نقشه راه وب‌سایت برای موتورهای جستجو است. گوگل روزانه از طریق Sitemap می‌تواند به‌ آسانی صفحات مهم وب‌سایت را بررسی کند. خزیدن ربات‌های گوگل در وب‌سایت باعث می‌شود تا صفحات مهم رصد شوند.

نقشه سایت باید دارای ساختار منظمی باشد تا موتور جستجو بتواند درک بهتری از موضوع و محتوای سایت داشته باشد. همه این موارد نشان می‌دهد که ایجاد نقشه سایت استاندارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

آشنایی با ساختار نقشه سایت

آدرس صفحه (URL): در نقشه سایت، آدرس صفحه باید شامل پروتکل و نام دامنه باشد. همچنین باید از حروف فارسی یا کاراکترهای غیرلاتین در آدرس‌ها خودداری کرد و همگی با فرمت Unicode درج شوند.

اولویت (Priority): این مقدار عددی بین 0 تا 100 است که نشان‌دهنده اهمیت هر صفحه از دید مدیر سایت است. عدد بزرگتر نشان دهنده اهمیت بیشتر صفحه و احتمال قرارگیری آن در ابتدای صف ایندکس موتورهای جستجو است.

نرخ به‌روزرسانی (Change frequency): این مقدار مشخص می‌کند که صفحه هر چند وقت یکبار تغییر می‌کند و به‌روزرسانی می‌شود. این اطلاعات به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا تعیین کنند که ربات گوگل روزانه، هفتگی، ماهانه یا حتی سالانه به صفحه مراجعه کنند.

زمان آخرین به روزرسانی (Last modified): این مورد به موتورهای جستجو اطلاع می‌دهد که زمان آخرین تغییر در صفحه چه زمانی بوده، این تاریخ به طور خودکار پس از هر بار به‌روزرسانی تغییر می‌کند و برای موتورهای جستجو اهمیت دارد تا تغییرات جدید را شناسایی کنند.

 

انواع نقشه سایت

سایت مپ از لحاظ ساختاری به چند دسته مختلف تقسیم‌ بندی می‌شود که مهم‌ترین آنها نقشه سایت XML و HTML است:

  •  نقشه سایت HTML (استاتیک)

نقشه سایت استاتیک به شکل دیداری در اختیار مخاطبان وب‌سایت قرار می‌گیرد و برای نمایش ساختار سایت کاربردی است. این نقشه شامل اطلاعات مختلفی در مورد صفحات و موقعیت سایت است. کاربران از طریق این نقشه قادر خواهند بود تا به بخش‌های مختلف وب‌سایت دسترسی پیدا کنند. اگر یک سایت دارای دسته‌بندی‌های مختلف باشد، کاربران از طریق نقشه سایت HTML قادر خواهند بود تا بخش دسته‌بندی‌ها را رصد کنند.

وجود نقشه سایت HTML به کاربران این امکان را می‌دهد که به‌صورت دقیق از مسیر قرار گرفته در یک صفحه آگاه شوند. در کنار نقشه سایت HTML با استفاده از سایت مپ صفحات، می‌توان به کمک لینک‌های داخلی، رتبه سایت را در کلمات کلیدی اصلی بهبود بخشید، در صورتی که تمایل دارید در مورد بهبود رتبه سایت بیشتر بدانید این مقاله را مطالعه بفرمایید.

  • سایت مپ XML (داینامیک)

نقشه سایت قابل‌ توسعه یا داینامیک از جمله نقشه‌های سایت است که برای نشان‌ دادن محتوا به خزنده‌های موتور جستجو نظیر گوگل طراحی می‌شود. کاربران نمی‌توانند سایت مپ XML را مشاهده کنند.

هر گونه تغییر جدیدی که در وب‌سایت رخ می‌دهد، در نقشه سایت XML درج شده که در این صورت موتورهای جستجو می‌توانند در کمترین زمان ممکن از آن مطلع شوند. در واقع به بیان دیگر می‌توان گفت که هدف از ساخت چنین نقشه سایتی، ارائه محتواهای سریع به خزنده‌های گوگل است.

وجود سایت مپ XML باعث می‌شود تا سرعت و امنیت ایندکس‌شدن محتواها در کمترین زمان ممکن و به بهترین شکل انجام شود.

تاثیر ساختار نقشه سایت بر سئو چقدر است؟

وجود Sitemap می‌تواند اهمیت زیادی برای پیشرفت وب‌سایت از لحاظ سئو داشته باشد. یک سری مزیت‌های کلیدی در ایجاد نقشه سایت وجود دارد که در ادامه به مهم‌ترین آنها می‌پردازیم(در نظر داشته باشید مجموعه جهش با انجام خدمات سئو سایت می‌تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند):

  • Sitemap باعث می‌شود تا خزنده‌های گوگل از تغییرات احتمالی انجام شده در وب‌سایت، در کمترین زمان ممکن آگاه شوند.
  •  نقشه سایت به موتورهای جستجو این سیگنال را ارسال می‌کند که موضوع سایت چیست و محتواهای قرار گرفته در چه زمینه‌ای است.
  • علاوه بر زمان به‌ روزرسانی محتواهای وب‌سایت، وجود سایت مپ باعث می‌شود تا گوگل از فاصله زمانی آپدیت‌ها و میزان تکرار آنها باخبر شود.
  • مدیران وب‌سایت با بهره‌مندی از ساختار مناسب نقشه سایت می‌توانند اهمیت محتواهای هر صفحه را برای گوگل مشخص کنند.
  • وجود سایت مپ می‌تواند تا حدود زیادی ضعف سایت در لینک‌ سازی داخلی را پوشش دهد.
  •  ایجاد نقشه سایت XML از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که باعث تسریع در ایندکس‌ شدن صفحات وب‌سایت می‌شود.
  •  نقشه سایت برای وب‌سایت‌های بزرگ که دارای دسته‌ بندی متنوع هستند بسیار مهم است چرا که باعث افزایش سرعت و دقت ایندکس‌ شدن مطالب می‌شود.

با توجه‌ به موارد گفته شده می‌توان دریافت که وجود نقشه سایت استاندارد که از ساختار منظم تشکیل شده باشد، برای وب‌سایت‌های کوچک و بزرگ بسیار مهم است.

ایجاد سایت مپ

روش‌های ایجاد نقشه سایت XML sitemap

اهمیت ایجاد نقشه سایت بر هیچ‌کس پوشیده نیست و با توجه‌ به این که باعث تسریع در ایندکس می‌شود، به‌ عنوان یک کار ضروری برای وب‌سایت محسوب می‌شود. ابزارها و روش‌های مختلفی برای ایجاد نقشه سایت وجود دارد که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

  • استفاده از پلاگین‌های سئو

سیستم‌های مدیریت محتوا از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند که وب‌سایت‌های امروزی متناسب با نیاز خود از آنها استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین نمونه‌های این سیستم می‌توان به وردپرس، جوملا، دروپال و… اشاره کرد. استفاده از پلاگین‌های موجود باعث می‌شود تا مدیران وب‌سایت‌ها بتوانند در کمترین زمان ممکن و به بهترین شکل، سایت مپ موردنیاز خود را طراحی و ایجاد کنند.

  • استفاده از ابزارهای آنلاین

ابزارهای آنلاین زیادی در این زمینه وجود دارند که باعث می‌شوند تا افراد با چند کلیک ساده بتوانند نقشه سایت وب‌سایت خود را ایجاد کنند. از مهم‌ترین ابزارهای آنلاین می‌توان به Generator و Sitemap Writer Pro اشاره کرد.

  • استفاده از کتابخانه‌های برنامه‌نویسی

برنامه‌نویسان برای ایجاد سایت مپ، بهتر است از کتابخانه‌های برنامه‌نویسی نظیر Simple XML و XML Sitemap Generator استفاده کنند. سهولت استفاده از این ابزارها باعث می‌شود تا برنامه‌نویسان بدون دغدغه بتوانند نقشه سایت استاندارد وب‌سایت را ایجاد کنند.

  • ایجاد دستی نقشه سایت

اگر وب‌سایت دارای صفحات کمی باشد، می‌توان به‌صورت دستی و در کمترین زمان ممکن نسبت به ایجاد سایت مپ اقدام کرد. برای این کار کافی است که مدیران وب‌سایت، لینک صفحات خود را درون فایل XML قرار دهند.

امکان قراردادن چه تعداد آدرس در نقشه سایت وجود دارد؟

فایل نقشه سایت نباید بیشتر از 50000 آدرس باشد، برنامه‌نویسان وب‌سایت باید به این موضوع توجه داشته باشند که هدف اصلی ایجاد Sitemap، کمک به موتورهای جستجو برای شناسایی صفحات مهم وب‌سایت و افزایش فهرست‌ بندی آنهاست؛ بنابراین با توجه‌ به کمیت دسته‌بندی و موضوعات وب‌سایت، می‌توان بدون محدودیت لینک‌های مهم را درون فایل XML قرار داد.

به‌ طور کلی باید بیان کرد که اگر یک وب‌سایت بخواهد از لحاظ سئو در موتورهای جستجو نظیر گوگل، رتبه مناسب دریافت کند باید نقشه سایت استاندارد داشته باشد. قرارگیری صفحات اصلی، صفحات دسته‌ بندی، صفحات محصولات، صفحات تماس و… درون سایت مپ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. نقشه سایت وب‌سایت‌های بزرگ می‌تواند بسیار حجیم باشد و آدرس‌های زیادی را شامل شود.

ساخت سایت مپ رایگان چگونه انجام می‌شود؟

  • ایجاد سایت مپ با افزونه یواست

با توجه‌ به نوع سیستم مدیریت محتوای وب‌سایت، می‌توانید به شکل ساده و استاندارد، نقشه سایت موردنیاز خود را ایجاد کنید. اگر دارای وب‌سایت وردپرس هستید آموزش سایت مپ Sitemap بسیار ساده است.

برای ساخت نقشه سایت بهتر است از افزونه یواست (Yoast Seo) استفاده کنید. برای ایجاد نقشه سایت باید به داشبورد وب‌سایت رفته و از گزینه‌های موجود، گزینه قابلیت‌ها (Features) را انتخاب کنید. در این بخش باید گزینه فعال‌ سازی نقشه سایت را انتخاب کنید.

ساخت سایت مپ

در این بخش اگر بر روی گزینه نقشه سایت کلیک کنید، می‌تواند Sitemapهای ایجاد شده را مشاهده کرده و از صحت آنها اطمینان حاصل کنید.

ایجاد سایت مپ

با مشاهده بر روی نقشه سایت، قادر خواهید بود تا نقشه‌های ایجاد شده را به‌ صورت لیست مشاهده کنید. Sitemape ایجاد شده توسط افزونه یواست به شکل داینامیک است که با اضافه‌ شدن صفحات مختلف، به شکل خودکار به‌روزرسانی می‌شود.

ساخت سایت مپ

سایر سیستم‌های مدیریت محتوا نیز دارای بخش ایجاد نقشه سایت به شکل اتوماتیک هستند. با استفاده از ابزار هر سیستم مدیریت محتوا قادر خواهید بود تا بهترین و استانداردترین سایت مپ را به شیوه داینامیک ایجاد کنید.

 

  • ایجاد سایت مپ با افزونه رنک مث

افزونه‌ی دیگری که با آن می‌توان سایت مپ ایجاد کرد افزونه رنک مث می‌باشد برای راه اندازی آن طبق تصویر زیر پیش بروید:

نقشه سایت XML

بروی تنظیمات نقشه سایت کلیک کرده، سپس دکمه مربوط به سایت مپ را روشن و بروی تنظیمات کلیک می‌کنید

ایجاد سایت مپ

پس از کلیک وارد این صفحه خواهید شد که با توجه به استراتژی وب‌سایتتان می‌بایست مشخص کنید برای کدام موارد سایت مپ ایجاد شود، مثلا برای نوشته‌ها، برگه‌ها، دسته بندی‌ها و…

و سپس دکمه ذخیره تغییرات را کلیک می‌کنید و در قسمت بالای افزونه به شما آدرس سایت مپ نمایش داده می‌شود.

در صورت بروز مشکل با هر کدام از این روش ها می‌توانید از افزونه XML Sitemap Generator for Google استفاده کنید.

معرفی سایت مپ به گوگل چگونه انجام می‌شود؟

همان‌طور که بیان شد در یک Sitemap اطلاعات زیادی وجود دارد که به موتورهای جستجو نظیر گوگل این امکان را می‌دهد که بتوانند، تغییرات جدید را در سریع‌ترین زمان ممکن شناسایی کنند. نقشه سایت باید شامل اطلاعات زیر باشد:

· مشخص‌ کردن موقعیت هر صفحه در وب‌سایت

· آخرین به‌ روزرسانی انجام شده در وب‌سایت

· دفعات تغییرات صورت‌ گرفته در وب‌سایت در طول یک بازه زمانی

· میزان اهمیت هر صفحه نسبت به سایر صفحات

هر کدام از موارد زیر باعث می‌شود تا نقشه سایت ایجاد شده از پویایی قابل‌ توجهی برخوردار باشد. در این صورت خزیدن ربات‌های گوگل در وب‌سایت باعث ایندکس‌ شدن سریع مطالب می‌شود. برای معرفی سایت مپ به گوگل باید طبق موارد زیر عمل کرد:

· در نخستین گام باید مشخص کنید که کدام یک از صفحات وب‌سایت باید توسط ربات‌های گوگل خوانده شوند. این موضوع می‌تواند بر اساس رتبه‌بندی صفحات سایت تعیین شود.

· سپس باید فرمت نقشه سایت مشخص شود تا گوگل بتواند دسترسی آسان‌تری به Sitemap داشته باشد.

· ایجاد نقشه سایت از طریق سیستم مدیریت محتوا و یا به شکل دستی امکان‌پذیر است.

· در انتها بعد از ایجاد سایت مپ، وارد قسمت سرچ کنسول سایت شده و از منوهای موجود گزینه Sitemap را انتخاب کنید.

بارگذاری نقشه سایت طراحی شده در این مرحله به‌ آسانی قابل‌ انجام است،اگر می‌خواهید ساخت فایل robots.txt را یاد بگیرید این مقاله را بخوانید.

 

نتیجه‌گیری

 

سایت مپ یا نقشه سایت یکی از مهم‌ترین مراحل ایجاد وب‌سایت است که به موتورهای جستجو کمک خواهد کرد تا تمام صفحات وب‌سایت را در سریع‌ترین زمان ممکن و به شکل بهینه شناسایی کنند.

ایجاد نقشه سایت از لحاظ سئو نیز دارای اهمیت است و باعث پوشش ضعف لینک‌ سازی داخلی می‌شود. ایجاد نقشه سایت استاندارد به موتورهای جستجو اعلام می‌دارد که کدام صفحات وب‌سایت از اهمیت بالاتری نسبت به سایر صفحه‌ها برخوردار هستند.

در این مقاله در مورد اهمیت سایت مپ و شیوه ساخت آن مطالب جالب‌توجهی با شما به اشتراک گذاشته شده است. در صورتی که از سیستم‌های مدیریت محتوای وردپرس، جوملا و… استفاده می‌کنید، برای این که بتوانید نقشه سایت را به بهترین شکل طراحی کنید، بهتر است از ابزارهای هوشمند CMS استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *