CDN چیست و چگونه کار می‌کند؟

cdn چیست

اگر تاکنون در دنیای وب و تکنولوژی چرخ زده باشید، حتما واژه CDN به گوشتان خورده است. اما cdn چیست و چه کاربردی دارد؟ به عنوان موضوعاتی به حساب می‌آیند که در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ جهش به آنها خواهیم پرداخت.

 

سرویس CDN چیست؟

پیش از بحثی در ابتدا لازم است که بدانیم امروزه چه تعریفی برای cdn وجود دارد تا به سوالات کاربران در خصوص این که سرویس cdn چیست، پاسخ داده شود.

در این مورد می‌توانیم طبق تعریف هایی که از سوی اتحادیه بین المللی مخابرات انجام می‌شود، cdn را این گونه تعریف کنیم: شبکه های مختلفی که به منظور تحویل و دریافت محتوا های دیجیتال به صورت بهینه سازی شده در آمده باشند، cdn گفته می‌شود.

 

CDN مخفف چیست؟

شاید برای بسیاری از کاربران این سوال به وجود آید که cdn مخفف چیست و به چه عبارتی اشاره دارد. در این مورد می‌توانیم بگوییم که cdn مخفف عبارت Content Delivery Network یا شبکه تحویل محتوا می‌باشد. در واقع cdn را می‌توان به صورت یک شبکه ی توزیع و تحویل محتوا در نظر گرفت.

در این مورد، سرویس های مختلفی در نقاط مختلف قرار داده خواهد شد و با توجه به موقعیت سرور بازدید کننده سایت، به درخواست هایی که انجام شده است، پاسخ داده خواهد شد. در واقع می‌توان این گونه در نظر گرفت که کاربر به هر کدام از سرور ها نزدیک تر باشد، پاسخ مناسب را ار همان نقطه دریافت می‌کند. این کار باعث می‌شود که سرعت لود شدن داده ها بالا تر برود.

جهت آشنایی با نحوه رفع ارور 503 مقاله دیگر ما را از دست ندهید!

 

cdn مخفف چیست

 

حتما بخوانید: CTA چیست

 

مزایا و معایب استفاده از CDN چیست؟

با توجه به مطالبی که در مورد شبکه تحویل محتوا ذکر کردیم، می‌توانیم آن را یک سرویس کاربردی و ارزشمند به حساب آوریم. اما مزایا و معایب CDN چیست؟ در این جا به برخی از مزایا و معایب این سرویس می‌پردازیم.

CDN می‌تواند فایل های مختلفی را پشتیبانی کند که شامل تصاویر، فایل های ویدیویی، css و غیره می‌باشد. ویژگی مهمی که شبکه تحویل محتوا دارد این است که می‌تواند یک کپی از تمام اطلاعات مورد نظر را بر روی سرور های مختلف خود ذخیره کند؛ به همین دلیل کاربران می‌توانند با ورود به سایت، اطلاعات خود را از سرور های نزدیک خود دریافت نمایند. مزیتی که در این مورد وجود دارد، کاهش پهنای باند و همچنین کاهش هزینه های مختلفی است که به صورت سالانه یا دوره ای پرداخت می‌کنید.

با توجه به این نکات، می‌توان مهمترین مزیت شبکه تحویل محتوا را در افزایش سرعت سایت دانست که این امر به عنوان مهم ترین فاکتور در زمینه رضایت مندی کاربران از سایت ها خواهد بود.

به طور طبیعی و تجربی اگر شما وارد سایتی شوید که سرعت لود شدن آن طولانی باشد، منتظر دریافت اطلاعات آن نخواهید ماند و از سایت دیگری به جستوجوی اطلاعات مورد نظر خواهید پرداخت. بنابراین می‌توان تاثیر CDN را در جایگاه گیری گوگل و کاهش هزینه ها بسیار موثر به حساب آورد.

در موتور جستوجوی گوگل که توسط ربات های مرورگر بررسی می‌شوند هر چقدر زمان لود صفحات کمتر باشد، به همان میزان ایندکس صفحات نیز بالاتر خواهد رفت و سایت در رتبه های بالاتر گوگل قرار خواهد گرفت. یکی از موارد اصلی که در انجام خدمات سئو شرکت جهش رعایت می‌شود، بهینه سازی سرعت است.

امروزه وردپرس به عنوان محبوب ترین و بهترین سایت طراحی و مدیریت محتوا شناخته می‌شود. دلیل محبوبیت آن نیز این است که شبکه تحویل محتوا می‌تواند از وردپرس پشتیبانی کند.
شبکه تحویل محتوا دارای مزایای متعدد دیگری نیز می‌باشد که به طور خلاصه شامل موارد زیر خواهد بود:

  • رتبه گیری در گوگل و دیده شدن سایت
  • کاهش چشمگیر پهنای باند و کاهش هزینه ها
  • بالا بردن سرعت و عملکرد بهتر سایت
  • افزایش قابل توجه وب سایت هایی که در روز بررسی می‌شوند
  • ارتباط بهتر و سریع تر با مدیریت مدیریت محتوای وردپرس

شبکه تحویل محتوا یا CDN در کنار مزایای متعددی که دارد، می‌تواند یکسری معایب را نیز به همراه داشته باشد. در مورد استفاده از سرویس CDN، باید آمار و موقعیت جغرافیایی کاربران لحاظ شود. این در حالی است که در آسیا سرور های بسیار معدودی برای شبکه های تحویل محتوا وجود دارد و این موضوع باعث محدودیت آن می‌شود. علاوه بر این، تغییراتی که در شبکه ها ایجاد می‌شود، باید در طول بازه های زمانی مشخص اعمال شود که برای طراحان و کاربران می‌تواند مشکلات متعددی را به همراه داشته باشد.

به طور کلی، مهمترین معایب شبکه تحویل محتوا، شامل این موارد خواهد بود:

  • نیاز به در نظر گرفتن موقعیت مکانی کاربران
  • هزینه های مختلف آن برای موقعیت های گوناگون
  • عدم کنترل مستقیم

 

 

CDN چگونه کار می‌کند؟

سرویس های CDN شامل سرور هایی است که به صورت گسترده و شبکه ای با هم در ارتباط می‌باشند. این سرویس ها باعث می‌شوند تا در کمترین زمان ممکن، محتوا های سایت ها ذخیره شوند. اصول ذخیره و انتقال محتواها نیز به صورت کاملا ایمن و پایدار می‌باشد که باعث راحتی کاربران و همچنین طراحان سایت ها می‌شود.

برای ایجاد ارتباط بهتر، سرور ها را در نقاط مختلف جهان قرار می‌دهند به گونه‌ای که این نقاط به صورت پیوسه با هم مرتبط می‌شوند. این عامل باعث می‌شود تا اطلاعات مورد نظر با پایین ترین هزینه ممکن و امنیت بسیار بالا منتقل شوند. عملکرد CDN کاملا به پیوستگی سرور ها بستگی دارد و هر چقدر که این پیوستگی بیشتر باشد، عملکرد بهتری را نیز می‌توان از آن شاهد بود.

 

CDN چگونه کار می‌کند؟

 

 

هزینه استفاده از سرویس CDN چقدر است؟

همان طور که گفتیم، استفاده از سرویس CDN می‌تواند باعث کاهش هزینه های پهنای باند شود. در این صورت نیز محدوده های خاصی برای تعیین هزینه ها تعریف شده است. به طور مثال اگر مصرف ترافیک دامنه‌ی مورد استفاده شما، از محدوده های مورد نظر هر بسته عبور کند، هزینه ای در حدود 500 تومان به ازای هر گیگابایت در نظر گرفته خواهد شد. در صورتی که مصرف شما از محدوده های معین شده بیشتر باشد، به عنوان مصرف مازاد به حساب می‌آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *