برندینگ چیست؟ (Branding) + اصطلاحات و مفاهیم برندسازی

برندینگ چیست

برای درک بهتر از مفهوم برندینگ، ابتدا مفهوم برند را برای شما توضیح می‌دهیم. در واقع برند، همان نشان تجاری شرکت، مرکز، مجموعه و… است که برای تمایز از سایر شرکت‌ها و با توجه به ویژگی‌ها و مشخصات آن‌ها مشخص می‌شود. شاید این سؤال در ذهن شما نیز وجود دارد که برندسازی چیست و چرا باید این کار انجام شود.

 

برندینگ چیست؟

شعار‌های تبلیغاتی، لوگو، تگ لاین، صدا، سمبل‌ها و گاهی اوقات رنگ‌ها همگی به عنوان زیر مجموعه برندینگ شناخته می‌شوند. در واقع به تمامی کار‌ها و فعالیت‌هایی که شما در جهت شناخته شدن و افزایش فروش محصولات مجموعه‌تان انجام می‌دهید، برندینگ گفته می‌شود. حال سؤال این است که هدف از برندینگ چیست؟ در ادامه مطلب علاوه بر بررسی اهداف، به بررسی مراحل و رایج‌ترین اصطلاحات این حوزه می‌پردازیم.

 

هدف از branding چیست؟

برای پاسخ صحیح به سؤال برندینگ چیست؟ باید به اهداف آن نیز توجه داشته باشیم. برندسازی یک فعالیت مادام‌العمر است که برای معرفی هر شرکتی و با توجه به نوع مخاطب‌های آن انجام می‌شود، اما آیا می‌دانید که چرا از برندسازی استفاده می‌شود؟ و هدف از branding چیست؟ اگر به دنبال پاسخ این سؤالات هستید، در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی اهدافی که در برندینگ دنبال می‌شود، بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

 

فاکتوری مهم در تصمیم‌گیری خریداران

حقیقتاً یکی از اصلی‌ترین اهدافی که در برند‌سازی دنبال می‌شود، جذب مشتریان و خرید محصولات است‌. طبق تحقیقات و نظر سنجی‌هایی که در سطح بین‌المللی انجام شده، تقریباً 60 درصد افراد محصولاتی که دارای برند‌های شناخته شده هستند را خریداری می‌کنند.

 

هدف از branding چیست

 

هویت بخشیدن به کسب و کار

هر کسب و کاری به یک هویت نیاز دارد که شما با branding به راحتی به کسب و کار خود هویت می‌بخشید و همین موضوع باعث گسترده شدن دامنه کسب و کار شما می‌شود.

 

ماندگاری در ذهن

وقتی شما برای محصول و یا شرکت خود یک برند مناسب داشته باشید، این نام، لوگو، صدا و یا هر چیز دیگر برای همیشه در ذهن مخاطبان می‌ماند و هنگام خرید، در بین انواع و اقسام نام‌ها، برند شما مشخص می‌شود و باعث افزایش میزان خرید شما می‌شود.

 

پشتیبانی از بازاریابی و تبلیغات

لازم است بدانید یکی از اصلی‌ترین مراحل در بازاریابی، تبلیغات است. میزان تبلیغات و بازاریابی شما هر چقدر گسترده‌تر و اصولی‌تر باشد، میزان فروش و جذب مخاطب شما افزایش می‌یابد؛ بنابراین شما با ساخت یک برند مناسب می‌توانید یک بازاریابی و تبلیغات مؤثر در جهت رونق بخشیدن به کسب و کار خود داشته باشید.

ممکن است در حین انجام کارهای تبلیغاتی نیازمند طراح گرافیست باشید که بهتر است در مورد ux بیشتر بدانید اگر نمیدانید ux چیست این مقاله را مطالعه کنید.

 

ایجاد اعتماد به نفس در کارمندان شما

هنگامی که شما از یک branding قوی و شناخته شده برای مجموعه‌تان استفاده می‌کنید، شرکت شما بیشتر مشهور و شناخته می‌شود. در واقع با افزایش شهرت مجموعه شما، حس اعتماد به نفس و خاص بودن در کارکنان شرکت شما افزایش می‌یابد.

علاوه بر تمامی موارد ذکر شده که جزء اهداف اصلی برند‌سازی هستند، عوامل دیگری همچون ماندگار شدن، تشویق مشتریان به خرید، افزایش اعتماد از خرید و… نیز از دیگر هدف‌های ساخت برند است.

 

حتما بخوانید: نحوه طراحی قیف فروش

 

مراحل برندینگ برای ساخت یک برند موفق

پس از اینکه دانستید برندینگ چیست و برندینگ به زبان ساده نوعی شیوه تبلیغ برای جذب مشتری است، می‌توان مراحل آن را نیز مرور کرد. شاید فکر کنید ساخت یک برند و مشهور شدن آن کار یک شب و دو شب است، اما باید بدانید این تصور کاملاً غلط و اشتباه بوده؛ چرا که ساخت یک نام تجاری (برند) نیازمند طی کردن مراحل و همچنین گذشت زمان است تا بتواند به یک برند موفق و ماندگار تبدیل شود.

 

دقت کنید؛ مراحل ساخت هر برند با برند دیگر متفاوت است و با توجه به نوع مخاطب، نوع محصول و… صورت می‌گیرد.

 

اما به طور کلی مراحل ساخت برند شامل موارد زیر است که در ادامه به بررسی این مراحل می‌پردازیم:

 

مراحل برندینگ به زبان ساده

 

حتما بخوانید: کپی رایتینگ چیست

 

مشخص کردن هدف کسب و کار

اولین گام مشخص کردن هدف کسب و کار است که باید بدانید ویژگی محصولات شرکت شما چیست؟ چرا مجموعه شما شکل گرفته و اصلاً چه هدفی دارد؟ شما بایستی با مشخص کردن هدف‌ها و شناخت کامل از مجموعه خود به درک درستی از موقعیت خود برسید تا بتوانید مراحل برند‌سازی را پیش ببرید.

 

شناخت رقبا

در این مرحله شما لازم است رقبای اصلی که در زمینه شغلی شما وجود دارد را خوب بشناسید. برای شناخت رقبا لازم است جدولی را تهیه کنید و موقعیت‌ها، شکست‌ها، موفقیت‌ها، تجربه‌ها و دیگر موارد مربوط به رقیب‌های خود را ارزیابی کنید. اهمیت این موضوع به این دلیل است که شما در نهایت دغدغه اصلی و نیاز اصلی مخاطبان را متوجه می‌شوید.

 

تعیین مخاطب هدف

شما نمی‌توانید تمام افراد جامعه را به عنوان مخاطب خود جذب کنید، بلکه باید مخاطب‌های خاص خود را مشخص کنید. ما برای درک این موضوع مثال برند‌های ظرف‌شویی را بیان می‌کنیم. به عنوان نمونه شعار مایع ظرف‌شویی دورتو بوی تمیزی است، از این رو افرادی که به بوی خوش و براقی اهمیت می‌دهند را مخاطب قرار داده است.

 

مشخص کردن مأموریت و هدف خود

یکی دیگر از مراحل برندینگ، تعیین مأموریت و هدف نهایی است و مأموریت به کار‌هایی که در مسیر رسیدن به اهداف خود انجام می‌دهید گفته می‌شود.

 

تعیین صدا و لحن

یکی از تأثیرگذارترین مراحل در ساخت برند، صدا و لحن صبحت شما است که مشخص‌کننده احساسات و حالات درونی در تبلیغات می‌باشد. برای این مرحله شما باید نوع لحن و صدا را که دوستانه و مهربانانه باشد و یا حتی رسمی و جدی باشد را متناسب با ویژگی‌های مجموعه خود تعیین کنید.

 

تعیین هویت بصری

یکی از کار‌ها و مراحلی که نقش مهمی در ساخت برندینگ دارد، تعیین هویت بصری است. به این معنا که شما با طراحی نوع لوگو، رنگ‌ها، نوع تایپ، سبک عکاسی، نحوه عکس گرفتن و… چهره ظاهری خود را مشخص می‌کنید و مخاطبین شما را با این هویت شناسایی می‌کنند.

علاوه بر موارد ذکر شده، موارد دیگری همچون یک‌پارچه‌سازی، خلق شخصیت داستانی، ثابت ماندن و… نیز از دیگر پارامتر‌هایی هستند که در مراحل برندینگ بایستی لحاظ می‌شوند.

برای ساخت یک برند موفق (در هر حوزه ای) دو مورد اصلی دیگر وجود دارد که می‌تواند کمک بسزایی به شما در زمینه برندینگ کند که عبارت اند از:

استفاده از خدمات سئو سایت

استفاده از تبلیغات گوگل ادز

که هر دو مورد گفته شده جزء خدمات اصلی شرکت جهش است، جهت کسب اطلاعات بیشتر، تنها کافی ست با شماره 02188730424 تماس حاصل فرمایید.

 

رایج ترین اصطلاحات برندسازی چیست؟

 

اصطلاحات برندسازی چیست

 

ورود به هر عرصه‌ای با آموزش و یادگیری یک سری اصطلاحات همراه است که branding از این قانون پیروی می‌کند، در ادامه به رایج‌ترین اصطلاحات برند‌سازی که با آن‌ها سروکار دارید را بیان می‌کنیم:

 

تجارت الکترونیکی

همان طور که از نام این اصطلاح پیدا است، در مفهوم تجارت الکترونیکی که در بستر اینترنت صورت می‌گیرد، معمولاً بسیاری از کسب و کار‌ها با مشتریان در ارتباط هستند.

 

جامعه برند

منظور از این اصطلاح تمامی افراد و مخاطبانی است که هنگام استفاده از یک برند در ذهن شما شکل می‌گیرند.

 

آگاهی از brand

در واقع منظور از این اصطلاح، همان یادآوری و به یاد ماندن برندی از یک محصول به عنوان یک محصول قوی است. به عنوان مثال، هنگامی که از شما می‌خواهند سه تا از موبایل‌هایی که برند هستند را نام ببرید، شما اپل، سامسونگ و شیائومی را به یاد می‌آورید، در حالی که GLX نیز یک شرکت تولید کننده موبایل است.

 

ارزش ویژه

هنگامی که شما می‌خواهید محصولی خریداری کنید، از طرف آن محصول انتظارات و خواسته‌هایی دارید. به عنوان مثال، وقتی به فکر خرید ماشین لامبورگینی هستید، همان طور که این شرکت ادعا دارد که تا سرعت 220 کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند و این چیزی است که بار‌ها و بار‌ها امتحان و تست شده است.

علاوه بر موارد بالا اصطلاحات دیگری همچون بسط برند، تصویر، شخصیت داستانی، وعده، تکثیر، ماندگاری و… نیز از سایر اصطلاحات برندینگ است.

 

تفاوت‌سازی

ویژگی‌ها یا عواملی که شما را از رقبا متمایز می‌کنند و منحصربه‌فردی را به برند شما می‌بخشند.

 

بازخورد مشتری

نظرات، انتقادات و پیشنهادهایی که مشتریان به برند ارائه می‌دهند، می‌تواند در بهبود استراتژی‌ها کمک کند.

 

وفاداری برند

ارتباط محکم و مستدام مشتریان با برند که به دلیل رضایت و تجربه مثبت شکل می‌گیرد.

 

حتما بخوانید: نرخ کلیک چیست

 

جمع بندی

برندینگ به زبان ساده تمامی اقدامات و فعالیت‌هایی است که برای هویت بخشیدن به کسب و کار‌ها صورت می‌گیرد. در واقع با برندسازی علاوه بر هویت داشتن، میزان جذب مخاطب و همچنین بازاریابی و تبلیغات شما گسترش پیدا می‌کند. ما در این مطلب به سؤال برندینگ چیست؟ پاسخ شفافی دادیم تا شما نیز اطلاعات کاملی در این باره کسب کنید.

برای هر کاری اصطلاحاتی وجود دارد که ما در مطالب فوق به بررسی مهم‌ترین اصطلاحات رایج در برندینگ پرداختیم. همچنین شما می‌توانید با استفاده از branding برای همیشه در ذهن مخاطبین هدف خود بمانید تا در بین انواع محصولات مشابه، محصول شرکت شما را انتخاب کنند که این موضوع سبب افزایش فروش محصولات شما می‌شود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *