ارور 503 چیست؟ + دلایل به وجود آمدن خطای 503 و رفع آن

ارور 503

ممکن است که شما هم مانند سایر کاربران دیگر هنگام جستجو در وب‌سایت‌های مختلف، با خطای 503 برخورد کنید و قصد داشته باشید آن را رفع کنید. به همین دلیل شما باید با دلایل ایجاد این ارور و روش‌های رفع آن آشنایی داشته باشید تا بتوانید در اسرع‌ وقت برای برطرف‌ کردن آن اقدام نمایید. ارور ۵۰۳ به این معنی است که وب‌ سایت مورد نظر شما از دسترس خارج شده است. این خطا یکی از پیامدهای بد برای سرور محسوب می‌شود که در صورت مشاهده‌ کردن آن باید در کمترین زمان ممکن بر طرف شود. در هر جا و هر نوع سیستمی که شما به اینترنت دسترسی دارید، امکان مواجهه با این خطا بسیار زیاد است. به همین دلیل در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را با روش‌های مختلف رفع ارور 503 service unavailable آشنا کنیم.

 

ارور 503 چیست؟

هنگامی که این نوع خطا در سایت‌های مختلف ایجاد می‌شود، برای اکثر کاربران بسیار خطرناک است. اما توجه داشته باشید که بیشتر این ارورها دارای ویژگی هایی هستند که علت بروز این ارور را نشان خواهند داد. شما با استفاده از آن می‌توانید مشکلات را عیب یابی و رفع کنید. در حالت کلی ارور ۵۰۳ جزء خطاهایی است که شرایط مختلفی دارد و معمولاً اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار نمی‌دهد. از این‌ رو شما باید با نکات مهم در مورد آن آشنایی کامل داشته باشید.

با بروز این خطا، دسترسی شما به سایت مورد نظر امکان پذیر نخواهد بود و ممکن است بازگشت و دسترسی دوباره شما، به مدت‌ زمان طولانی نیاز داشته باشد. برخلاف سایر ارورهای دیگری که رخ می‌دهد، در این خطاها صفحه شما آنلاین بوده و تنها از دسترسی شما خارج شده است.

 

دلایل به وجود آمدن خطای 503 چیست؟

در حالت کلی دلیلی که باعث ایجاد خطای ۵۰۳ می‌شود، مربوط به سرور است. همچنین امکان دارد که از سوی ارتباط شما با اینترنت این مشکل ایجاد شود. در صورتی که قصد مشاهده وب سایت های مختلف را دارید، از سوی مرورگر شما یک درخواست http به سرور مورد نظر شما ارسال خواهد شد.

اگر به این درخواست، پاسخ داده شد و پاسخ دریافت شود، مرورگر باز خواهد شد. اما اگر با توجه‌ به دلایل مختلف این درخواست ارسال نگردد و یا ارسال شود و پاسخی دریافت نگردد، باعث بروز خطا خواهد شد. هنگامی که شما با دلایل ایجاد این خطا آشنایی داشته باشید، می‌توانید در کمترین زمان ممکن آن را رفع کنید. برخی از دلایل بروز خطای 503 service unavailable عبارت است از:

 

  • خروج سرور میزبان سایت

خاموش شدن سرور دلایل مختلفی دارد. برای مثال هنگامی که شما هر گونه تغییراتی را در امکانات سخت افزاری و نرم افزاری سرور ایجاد می‌کنید، باعث می‌شود که سرور از دسترس خارج شود و در نهایت خطای ۵۰۳ ایجاد گردد. معمولاً قطع شدن وب‌ سایت از طریق این خطا به مدت زمان کمی نیاز دارد و بعد از یک زمان مشخص دوباره راه اندازی خواهد شد.

 

  • حملات گسترده DDOS

حمله DDOS نوعی حمله به سرورهای موجود در سایت‌های مختلف است که باعث می‌شود سرور با اختلال مواجه شده و از کار بیفتد. در نتیجه سایت روی سرور مورد نظر از دسترس خارج خواهد شد و پاسخگو نخواهد بود. در نتیجه عدم پاسخگویی باعث می‌شود که فشار بالایی به سرور میزبان وارد شده و ارور 503 رخ دهد.

ارور 503 چیست؟ + دلایل به وجود آمدن خطای 503 و رفع آن

 

  • اختلالات فنی در سرور میزبان سایت

هنگامی که یکی از قطعات سرور دچار اختلال شود، معمولاً خاموش خواهد شد. در این مواقع تا زمانی که مشکل را بررسی و رفع کنید، سرور همچنان قطع خواهد بود. معمولاً قطعی سرور مدت زمان زیادی طول می‌کشد و در زمان مشخصی راه اندازی نخواهد شد. این مشکل ممکن است در عرض چند ساعت یا چند روز طول بکشد.

 

  • ترافیک بالا و فشار زیاد روی سرور

توجه داشته باشید که اکثر شرکت‌ها، سایت‌های پر بازدید را بر روی سرورهای خود راه اندازی نمی‌کنند؛ چرا که سایت های پر بازدید روزانه مصرف بالایی دارند و ترافیک روزانه برای ورود به این سایت را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. در نتیجه منابع سرور در برابر بر طرف کردن نیاز سایت با کمبود مواجه خواهد شد و فشار بالایی به سرور وارد می‌شود. در نهایت باعث می‌شود سرور خاموش شده و با ارور ۵۰۳ مواجه گردد.

 

  • بروز مشکل در تنظیمات DNS

هنگامی که در تنظیمات DNS شما مشکلی ایجاد شود، باعث می‌شود IP وجود نداشته باشد، در نهایت باعث می‌شود که خطا ایجاد گردد. به همین دلیل یکی دیگر از خطاهای ۵۰۳ مربوط به تنظیمات اشتباه در DNS است.

 

 ارور ۵۰۳ معمولاً به چه شکل‌هایی نمایش داده می‌شود؟

در حالت کلی خطای ۵۰۳ از طریق یک صفحه خالی که دارای کد خطا و چند متن کوتاه است به نمایش گذاشته می‌شود. گاهی اوقات صاحبان سایت‌های مختلف برای اینکه این ارور را به کاربران خود نمایش دهند، یک صفحه شخصی سازی شده را تولید می‌کنند و هنگام بروز خطا، این صفحه را برای کاربران به نمایش می‌گذارند.

یکی از روش‌های دیگری که باعث می‌شود ارور 503 به نمایش گذاشته شود، این است که کد خطا به عنوان اعلام وضعیت HTTP ظاهر می‌شود. معمولاً در این صورت کدها با اطلاعات مختلفی همراه است و به صورت متن های کوتاه روی صفحه به نمایش گذاشته می‌شود. گاهی اوقات علاوه بر این کدها، اطلاعات و جزئیات بیشتری همراه کدها ارائه داده می‌شود که نشان‌ دهنده بروز خطای ۵۰۳ در سرور مورد نظر شما است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره ریدایرکت 301 مقاله دیگر ما را حتما بخوانید.

 

ارور 503

 

چگونه خطای 503 را برطرف کنیم؟

معمولاً خطای ۵۰۳ از طریق توسعه‌ دهندگان سایت‌های مختلف ایجاد می‌شود. این خطا ممکن است به دلایل مختلف ظاهر شود که شما باید با دلایل آن آشنایی داشته باشید و در نهایت برای برطرف کردن آن‌ها اقدام کنید. شما می‌توانید برای رفع ارور 503 service unavailable از راه حل‌های مختلف استفاده کنید که برخی از آن‌ها عبارت است از:

نکته: اگر این مشکل در وب‌سایت‌تان مدت طولانی باشد ممکن است باعث به وجود آمدن نرخ پرش شود اگر در این باره اطلاعاتی ندارید این مقاله را مطالعه کنید.

  • راه‌اندازی مجدد سرور

توسعه‌ دهندگان سایت‌ها می‌توانند با راه اندازی مجدد سرور این خطا را برطرف کنند. راه اندازی مجدد سرور‌ها باعث می‌شود که سرور با سرعت راه اندازی شده و هر گونه مشکل زنجیره‌ای که در آن وجود دارد، برطرف شود. همچنین این راه اندازی باعث می‌شود که ارور 503 در زمان بسیار کم و در عرض چند ثانیه برطرف شود.

 

  • پیکربندی فایروال را مورد بررسی قرار دهید

یکی از وظایف فایروال این است که ترافیک ورودی را به طور ایمن بررسی کند. در حالت کلی در صورتی که پیکربندی به صورت صحیح انجام نشود، معمولاً دسترسی به برخی از سایت‌ها ممنوع اعلام می‌شود و ممکن است که از عبور داده‌ها جلوگیری کند، در نهایت باعث می‌شود ارور ۵۰۳ رخ دهد. به همین دلیل شما می‌توانید برای رفع ارور ۵۰۳ فایروال را مورد بررسی قرار دهید.

 

  • اتصال سرور را مورد بررسی قرار دهید

گاهی اوقات این ارور به دلیل ایجاد مشکل در اتصال سرور رخ می‌دهد. برخی سرور‌ها به دلیل تعمیر و نگهداری هایی که در اتصال آن رخ می‌دهد، ممکن است که پاسخگو نباشند. معمولاً در سایت هایی که بیش از یک سرور استفاده می‌شود، با این مشکل مواجه می‌شوند. هنگام مواجهه با این خطا بهتر است که اتصال خود را مورد بررسی قرار دهید.

 

  • نگهداری سرور

هنگام تعمیر و نگهداری سرور، مدیر سایت اطلاعات زیادی دارد و می‌تواند در زمان مشخص اقدامات را انجام دهد. پس هنگامی که تعمیرات و نگهداری سرور‌ها بدون اطلاع قبلی و بدون برنامه ریزی شده انجام شود، معمولاً سایت از دسترس خارج شده و با خطر ۵۰۳ مواجه می‌شود.

 

  • منبع سرور وب را بررسی کنید

گاهی اوقات این خطا‌ها در اثر افزایش ترافیک رخ می‌دهد، در این صورت زمان بهینه‌ سازی سرور فرا می‌رسد. گاهی اوقات استفاده از هاست ارزان، باعث می‌شود که ارور ۵۰۳ رخ دهد. در این مواقع ظرفیت وب ناکافی خواهد بود و پذیرش درخواست‌ها با اختلال مواجه می‌شود.

 

  • به لاگ های سرور توجه داشته باشید

لاگ ها اطلاعات با ارزشی در مورد سرور هستند که خطای سایت ها و نحوه عملکرد آن‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. زمانی که لاگ ها را بررسی کنید، می‌توانید وضعیت سرور را در زمینه اتصال مورد بررسی قرار دهید. در نتیجه می‌توانید ریشه ایجاد خطای ۵۰۳ را تشخیص دهید.

 

  • تم ها را غیر فعال کنید

هنگامی که شما از تم ها و افزونه های زیادی استفاده می‌کنید، ممکن است این ارور رخ دهد. معمولاً این نوع خطا در سایت‌های وردپرس بسیار متداول شده است. گاهی اوقات این تم‌ها با وب سایت مورد نظر سازگاری ندارد، در نهایت باعث بروز خطا خواهد شد. پس بهتر است شما از طریق غیر فعال کردن تم ها و افزونه ها، این خطا‌ها را بر طرف کنید.

اگر به دنبال بهبود رتبه سايت در گوگل هستید، پیشنهاد می‌کنم این مقاله را مطالعه کنید تا بهتر بتوانید در این زمینه فعالیت کنید.

ارور 503 چیست؟ + دلایل به وجود آمدن خطای 503 و رفع آن

 

بروز این خطا به صورت مکرر می‌تواند باعث دیده نشدن سایت شما توسط گوگل شود، در نتیجه‌ی اینکه گوگل سایت شما را نمی‌بیند رتبه سایت شما در کلمات مختلف در نتایج جستجو افت می‌کند؛ به دلیل اینکه این اتفاق امروزه برای اکثر سایت ها رخ می‌دهد یکی از مواردی که در خدمات مشاوره سئو مورد توجه قرار گرفته است، مشاوره برای انتخاب یک سرور مطمئن است.

 

نتیجه گیری

خطای ۵۰۳ معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که سرور مورد نظر شما از دسترس خارج شده و نتواند درخواست هایی که از سوی کاربران ارسال می‌شود را انجام دهد. بروز خطای ۵۰۳ ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. معمولاً این خطا در اثر فشار بالایی که روی سرور وارد می‌شود، ایجاد خواهد شد.

گاهی اوقات خطاهای داخلی هم باعث بروز خطای 503 service unavailable می‌شود. پس شما باید با تمام دلایل ایجاد این خطاها و نحوه رفع ارور 503 آشنایی داشته باشید تا بتوانید ارور را در زمان کم برطرف کرده و بتوانید به سایت مورد نظر خود دسترسی پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *