نرخ پرش یا Bounce Rate چیست؟ + راه‌های کاهش نرخ پرش

نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟

بانس ریت هر وب سایتی کاملا می‌تواند متفاوت باشد یعنی این طور نیست که هر وب سایتی بانس ریت کمتری داشته باشد پس آن سایت بانس ریت خوبی دارد، به عنوان مثال بانس ریت یک وب سایت ارز و سکه هر چه بالاتر باشد بهتر است یعنی کاربر خیلی سریع به جواب خود رسیده و از صفحه خارج شده است چه بسا اگر در این سایت کاربر بیشتر بماند یعنی هنوز نتوانسته به جوابش برسد و بانس ریت کم برای این سایت مضر می‌باشد.

در صورتی که یک سایت فروشگاهی قاعدتا بایستی بانس ریت کمتری داشته باشد یعنی کاربر اگر وارد سایت میشود در همان صفحه بماند و به جواب خود برسد و از سایر محصولات و خدمات سایت استفاده کند.

بانس ریت (نرخ پرش) می‌تواند به‌ عنوان یکی از شاخص‌های کیفیت و مفید بودن محتوای یک صفحه وب در نظر گرفته شود. در واقع، بانس ریت بالا نشان‌ دهنده این است که بازدیدکنندگان نسبتاً کمتری به محتوای صفحه علاقه مند بوده‌اند و یا طرح و طرز نمایش صفحه وب، آن‌ها را جذب نکرده است.

به‌ عنوان‌ مثال، اگر صفحه‌ای دارای نرخ پرش بالایی باشد، ممکن است محتوای آن صفحه نامناسب باشد یا ظاهر وب‌سایت، کاربران را جذب نکرده باشد. به‌ طور کلی، برای بهبود این عامل با اهمیت در سئو و در نتیجه جذب بازدیدکنندگان، می‌توان از روش‌های مختلفی مانند بهبود طرح صفحه، بهینه‌ سازی محتوا، افزایش سرعت بارگیری صفحه و… استفاده کرد که در ادامه مقاله در این زمینه نیز صحبت خواهیم کرد. همچنین اگر میخواهید خدمات seo برای وب سایت خود داشته باشید مجموعه جهش می‌تواند با در نظر گرفتن کسب و کار شما سایت تان را بهبود بخشد.

 

نرخ پرش یا Bounce Rate چیست؟

بانس ریت چیست؛ این سؤال از مهم‌ترین ابهامات در مبحث سئو است که مدیران اکثر وب‌سایت‌ها از سئو کاران می‌پرسند. پر واضح است که هر چه تعامل کاربران پس از ورود به صفحات سایت بیشتر باشد، جذب مشتری و در نتیجه افزایش فروش محصولات قابل‌ توجه‌تر خواهد بود. در این‌ خصوص بررسی بانس ریت دارای اهمیت است چرا که از جمله معیارها برای ارزیابی کیفیت محتوای تولید شده در سایت‌ها محسوب می‌شود.

حال فرض کنید وارد فروشگاهی شده‌اید؛ اما بدون آنکه محصولات مختلف آن را بررسی کنید، از محل خارج می‌شوید. این موضوع در دنیای آنلاین نیز وجود دارد و کاربران ممکن است پس از ورود به یک صفحه از سایت، بدون کوچک‌ترین عکس‌ العمل مانند کلیک روی دیگر لینک‌ها، سایت را ترک کنند؛ این همان نرخ پرش است.

بانس ریت نشان‌ دهنده درصد بازدیدکنندگانی است که پس از ورود به یک صفحه، بدون انجام هیچ‌گونه عملیاتی، از آن صفحه خارج می‌شوند. پر واضح است که نرخ پرش بالا به معنی عدم جذابیت صفحه وب برای کاربران است که در نتیجه منجر به کاهش فروش و جذب مشتری می‌شود.

گفتنی است در میان بسیاری از مدیران وب‌ سایت‌ها و حتی بعضی از سئوکاران، نرخ پرش همان مدت‌زمان ماندن کاربر در سایت در نظر گرفته شده است که به‌ هیچ‌ عنوان به این صورت نیست.

در واقع ممکن است صفحاتی از سایت وجود داشته باشد که کاربران را برای مدت‌ زمان قابل‌ توجه در سایت نگه دارد؛ اما همچنان بانس ریت بالایی نیز داشته باشد. عدم توجه به این موضوع از طرف سئو کاران ممکن است نتایج جبران‌ناپذیری را برای سایت‌ها به همراه داشته باشد.

 

نرخ پرش (Bounce Rate) چیست؟

 

نرخ پرش مناسب چقدر است؟

پس از بررسی سؤال bounce rate چیست؛ نیاز است به مفهوم نرخ پرش مناسب اشاره کنیم. در این زمینه باید درک درستی از مفاهیم بانس ریت بالا و پایین وجود داشته باشد. البته که بسته به نوع سایتی که راه‌ اندازی شده است، تفاوت قابل‌ توجهی در افزایش یا کاهش نرخ پرش ایجاد می‌شود.

برای مثال ممکن است تنها یک صفحه دلخواه را به‌ عنوان سایت راه‌ اندازی کرده باشید و تنها هدفتان بازدید از همان یک صفحه باشد. در این صورت بانس ریت بالا طبیعی بوده و برای وب ‌سایت مشکل‌ ساز نخواهد بود. از طرفی اگر سایتی دارید که دارای صفحات مختلف بوده و موفقیتتان در گرو این است که از دیگر صفحات سایت نیز دیدن شود، نرخ پرش بالا فوق‌ العاده برای سایت نامناسب خواهد بود.

اگر چه نمی‌توان برای همه سایت‌ها نرخ پرش مناسب را محاسبه کرد؛ اما سئو کاران با توجه‌ به تجربه‌ای که در این زمینه دارند، می‌توانند محدوده قابل ‌قبولی را به مدیران سایت‌ها ارائه دهند. برای مثال درباره سایت‌های فروشگاهی می‌توان گفت که بهترین نرخ پرش چیزی بین 25 الی 40 درصد است.

در واقع تنها در این صورت است که احتمال جذب مشتری و فروش محصول افزایش می‌یابد. در حالت کلی‌تر نرخ پرش سایت‌ها (در زمینه‌های مختلف) تا 55 درصد معقول به نظر می‌رسد. با این‌ وجود اگر قصد راه اندازی سایت مدنظرتان را دارید، حتماً درباره اینکه بهتر است نرخ پرش سایتتان به چه صورت باشد، با سئو کاران حرفه‌ای صحبت کنید تا در نهایت بتوانید بهترین نتایج را به دست آورید.

 

نرخ پرش مناسب چقدر است

 

نحوه محاسبه بانس ریت

برای محاسبه بانس ریت، ابتدا باید تعداد بازدید کنندگانی که از صفحه خارج شده‌اند را در نظر بگیرید. سپس باید تعداد کل بازدیدهای صفحه را نیز محاسبه کنید. استفاده از این فرمول باعث می‌شود تا بتوانید محاسبه دقیقی داشته باشید. در ادامه با استفاده از فرمول زیر، می‌توانید نرخ پرش را به دست آورید:

بانس ریت = (تعداد بازدیدکنندگانی که پس از مشاهده صفحه خارج شدند ÷ تعداد کل بازدیدهای صفحه) × 100%

چگونه در گوگل آنالیتیکس 4 به Bounce Rate دسترسی داشته باشیم:

علامت مداد را در بخشی که قصد دارید، این آپشن را اضافه کنید پیدا کنید (بالای صفحه سمت راست قرار دارد)، با عنوان Customize report شناخته می‌شود.

سپس مراحل زیر را طبق تصاویر دنبال کنید:

 

آموزش اضافه کردن بانس ریت در آنالیتیکس 4 بخش 1

 

آموزش اضافه کردن بانس ریت در آنالیتیکس 4 بخش 2

 

آموزش اضافه کردن بانس ریت در آنالیتیکس 4 بخش 3

 

آموزش اضافه کردن نرخ پرش در آنالیتیکس 4 بخش 4

 

عوامل تأثیرگذار در افزایش بانس ریت چیست؟

افزایش نرخ پرش می‌تواند نشان‌ دهنده این باشد که صفحات وب‌سایت شما مطلوب و جذاب برای کاربران نیستند. عوامل مختلفی می‌توانند در افزایش بانس ریت تأثیرگذار باشند که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

طراحی وب‌ سایت نامناسب: طراحی وب‌ سایت نامناسب و عدم توجه به اصول طراحی وب‌ سایت می‌تواند باعث افزایش بانس ریت شود.

محتوای نامناسب: محتوای نامناسب، ناشی از ارائه اطلاعات ناقص یا ابهام ‌زدایی ناکافی (در موضوعات مختلف)، می‌تواند باعث افزایش نرخ پرش شود.

 سرعت لود صفحه: سرعت پایین لود صفحه، می‌تواند باعث عدم صبر کاربران برای بارگیری صفحه شود و در نتیجه، سبب افزایش بانس ریت می‌شود.

 عدم شناخت کاربران از محتوای صفحه: عدم شناخت کاربران از محتوای صفحه و عدم تطبیق با محتوای موردنظر آن‌ها، می‌تواند باعث افزایش بانس ریت شود.

ظاهر نامناسب سایت: هیچ کاربری در سایتی که ظاهر مناسبی نداشته باشد، دوام نخواهد آورد. در واقع این علت که ساده به نظر می‌آید از مهم‌ترین عوامل افزایش نرخ پرش است.

وجود ارورها و خطاهای مختلف: عدم رفع ارورهای سایت مانند ارور 404 ، ارور 503 و… تأثیر بسزایی در افزایش نرخ پرش سایت خواهد داشت که بسیاری از مدیران سایت‌ها هیچ توجهی به این موضوع ندارند.

در کل مدیران سایت‌ها برای بهبود نرخ پرش سایت از همان ابتدای راه ‌اندازی سایت باید با طراحان، مشاوره سئو سایت و با تجربه‌های در این زمینه در ارتباط باشند تا هیچ‌ گونه خللی در نوع طراحی سایت، ظاهر، کدنویسی و مواردی از این‌ دست رخ ندهد.

 

عوامل تأثیرگذار در افزایش بانس ریت چیست

 

راه‌های کاهش نرخ پرش سایت چیست؟

حتماً متوجه شده‌اید که برای جذب بیشتر کاربر باید نرخ پرش سایت را به طرز قابل ‌توجهی کاهش دهید. این در حالی است که احتمالاً به روش‌های این کار آگاه نیستید. ما در ادامه به مهم‌ترین مواردی اشاره می‌کنیم که در نظر گرفتن هر کدام از آنها تأثیر بسزایی در کم‌شدن بانس ریت سایت خواهد داشت:

 بهبود طراحی وب‌سایت: طراحی وب ‌سایت باید به‌ گونه‌ای باشد که مراجعه ‌کنندگان بدون کمترین دغدغه بتوانند به آن چه که نیاز دارند، به ‌راحتی دسترسی داشته باشند.

بهینه‌ سازی سرعت بارگیری صفحه: افزایش سرعت بارگیری صفحه که با روش‌های مختلفی انجام می‌شود، می‌تواند باعث کاهش نرخ پرش و افزایش میزان تعامل کاربران با صفحات وب شما شود.

 بهبود محتوا: ارائه محتوای جذاب، ارزشمند و قدرتمند به کاربران می‌تواند باعث جذب آن‌ها و کاهش بانس ریت شود. در این ‌خصوص می‌توانید به تولید محتوای کاملاً یکتا بپردازید.

ارائه تصاویر و ویدئوهای جذاب: ارائه تصاویر و ویدئوهای جذاب و مفید می‌تواند باعث جذب و توجه کاربران شود و در نتیجه، نرخ پرش را کاهش دهد.

 بهبود تجربه کاربری: بهبود تجربه کاربری با ارائه آسانی استفاده از سایت، ناوبری ساده و قابل ‌فهم، افزایش تعامل با کاربران و ارائه ابزارهای کاربردی می‌تواند باعث کاهش نرخ پرش شود. در کنار بهبود تجربه کاربری می‌توانید بهبود رتبه سایت را برای وب سایت خود در نظر بگیرید تا نتیجه این عملکرد را ببینید.

 ایجاد صفحات ورودی جذاب: ایجاد صفحات ورودی جذاب و با ارزش می‌تواند باعث جلب ‌توجه کاربران و افزایش میزان تعامل آن‌ها با صفحات وب شما شود.

به‌ طور کلی، برای کاهش نرخ پرش سایت، باید تلاش کنید تا صفحات وب شما جذاب، مفید، سریع و قابل ‌اعتماد باشند و تجربه کاربری بهتری برای کاربران فراهم کنید.

 

نتیجه ‌گیری

همه مدیران وب ‌سایت‌ها در تلاش هستند تا جذب کاربر بیشتری داشته باشند و برای این منظور باید محتوای قابل‌ قبولی ارائه دهند که منجر به کاهش قابل ‌توجه نرخ پرش شود. در این مقاله سعی کردیم به زبان ساده به موضوع بانس ریت چیست بپردازیم تا اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید، بتوانید با دانش بیشتری به تولید محتوا بپردازید و در نتیجه شاهد تعامل بیشتری از طرف کاربران باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *