ROI چیست؟ | نحوه محاسبه + فرمول ROI

roi چیست

نرخ بازگشت سرمایه یا ROI چیست؟

ابتدا باید به تعریف roi چیست بپردازیم و باید بدانیم شاخص roi چیست؟ برای این منظور باید به این نکته توجه کرد که سودآوری یک شاخص اقتصادی از کارایی شرکت است. این شاخص roi نشان می‌دهد که شرکت به ازای هر ریال سرمایه گذاری شده در این تجارت چقدر پول به دست آورده است.

شاخص سودآوری برای مقایسه شرکت ها با حجم های مختلف تولید، هزینه ها و دارایی ها مورد نیاز است. اینجاست که باید به مفهوم فرمول roi چیست؟ پرداخت تا بهتر با مفاهیم آن آشنا شد.

بازگشت سرمایه یا ROI که مخفف return on investment است، یک شاخص مالی می‌باشد که اثربخشی سرمایه گذاری ها را ارزیابی می‌کند. شاخص roi نسبت سود / زیان خالص به سرمایه گذاری های انجام شده در شرکت است و معمولاً به صورت درصد بیان می‌شود.

اگر بازگشت سرمایه کمتر از 100٪ باشد، این بدان معناست که سرمایه گذاری بر نمی‌گردد. بنابراین، هنگام ارزیابی شاخص roi، باید به دنبال آن بود که بیش از 100٪ باشد که نشان دهنده موفقیت آمیز بودن سرمایه گذاری های انجام شده است.

از مزایای شاخص roi این است که می‌توان تشخیص داد که در محاسبات بسیار ساده و در تفسیر مقادیر نهایی قابل درک است. با این حال بهره، مالیات و سایر پرداخت‌ها را در نظر نمی‌گیرد، که ممکن است کمی ارزش نهایی را مخدوش کند و این سود واقعی به معنای ارزیابی اثربخشی سرمایه‌گذاری‌ها در آینده است که در محاسبه استفاده می‌شود. همچنین، هنگام محاسبه، باید در نظر گرفت که سود خالص برای چه دوره ای گرفته شده است، زیرا این می‌تواند نقش تعیین کننده ای در ارزیابی اثربخشی دو سرمایه گذاری متفاوت داشته باشد.

شاخص roi به مدیر یا صاحب کسب و کار این امکان را می‌دهد که عملکرد خود را با عملکرد رقبا مقایسه کند و همچنین برنامه ای برای افزایش رقابت ایجاد کند. یک سرمایه گذار با آگاهی از این شاخص، می‌تواند امکان سرمایه گذاری پول در اوراق بهادار شرکت را ارزیابی کند.

شاخص های سودآوری به او کمک می‌کند تا یک کسب و کار پایدار و سودآور را برای سرمایه گذاری در بازار رقابتی انتخاب کند. همچنین roi به وام دهندگان اجازه می‌دهد تا چشم انداز وام دادن به فعالیت های فعلی یا جدید شرکت را ارزیابی کنند.

سودآوری بالا در طی چندین سال به شما امکان می‌دهد اطمینان حاصل کنید که شرکت قادر به بازپرداخت به موقع و کامل بدهی است. انواع مختلفی از سودآوری وجود دارد که مهمترین آنها شامل بازده دارایی، حقوق صاحبان سهام و سرمایه گذاری می‌شوند. هر شاخص به شما امکان می‌دهد عملکرد یک کسب و کار را از زوایای مختلف ارزیابی کنید.

 

حتما بخوانید: بوم کسب و کار چیست

 

نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه به زبان ساده

در بالا به تعریف roi چیست و همچنین شاخص roi آن پرداختیم حال برای اینکه مفهوم فرمول roi چیست، آشنا شوید، ادامه مقاله را بخوانید. فرمول roi به صورت زیر محاسبه می‌شود:

 

فرمول roi چیست

 

البته ممکن است هزینه تبلیغات یا موارد دیگر نیز به این فرمول اضافه شوند.

 

جهت استفاده از خدمات سئو و یا مشاهده تعرفه های ما، کلیک کنید.

 

نکات طلایی ROI چیست؟

چندین نکات طلایی برای استفاده از ROI وجود دارد که حتما باید در نظر داشته باشید:

  • فاکتور زمان در نظر گرفته نمی‌شود. اما شما باید بررسی کنید که بازده سرمایه گذاری چند ساله است.
  • فرمول roi، در واقع سودآوری را ارزیابی می‌کند، نه نسبت پیش بینی شده.
  • مشکلات احتمالی در نظر گرفته نمی‌شوند.
  • ROI یک نسبت ساده و قابل درک است. اما ROI نمی‌تواند تنها معیاری باشد که سرمایه‌گذاران برای تصمیم‌گیری از آن استفاده می‌کنند، زیرا ریسک یا افق زمانی را در نظر نمی‌گیرد و نیاز به ارزیابی دقیق همه هزینه‌ها دارد. استفاده از ROI می‌تواند شروع خوبی برای ارزیابی یک سرمایه گذاری باشد، اما تجزیه و تحلیل دقیق و کامل را فراموش نکنید.

 

نحوه بهبود نرخ بازگشت سرمایه و دریافت سود بیشتر

بازگشت سرمایه عمدتاً به دو متغیر بستگی دارد – درآمد دریافتی و هزینه های انجام شده. در اینجا چند استراتژی برتر سرمایه گذاری برای بهبود نرخ بازگشت سرمایه و دریافت سود بیشتر، آورده شده است.

 

نحوه بهبود نرخ بازگشت سرمایه

 

 

کیفیت داده های ورودی را بررسی کنید

برای اکثر کمپین های تبلیغاتی، فروش معیار اصلی برای محاسبه شاخص ROI است. با این حال، قبل از پرداخت، مراحلی وجود دارد که نباید آنها را نادیده گرفت. اطلاعات تماس کاربر را می‌توان به روش های مختلفی جمع آوری کرد: از طریق تلفن، در فرم درخواست در سایت یا در شبکه اجتماعی؛ همه این کانال ها روش یکسانی برای آزمایش اثربخشی دارند. ورودی ها باید به خرید تبدیل شوند.

 

بررسی ترافیک کانال های تبلیغاتی

پس از تجزیه و تحلیل کیفیت ورودی ها، که در پاراگراف قبل توضیح داده شد، اعدادی را دریافت خواهید کرد که می‌توان از آنها بیشتر استفاده کرد. بر اساس داده‌های به‌دست آمده، می‌توانید ببینید که منابع ترافیکی خاص چقدر موثر هستند، چه تعداد مشتری بالقوه می‌آورند، درصد تبدیل به خرید چقدر است و غیره. اعداد دقیق برای هر کانال، آگهی و کلمات کلیدی به شما این امکان را می‌دهد که فوراً سایت هایی را شناسایی کنید که به سادگی بودجه را کاهش می‌دهند و علاوه بر این در مواردی سرمایه گذاری کنید که بازگشت سرمایه بالایی دارند.

با مقایسه نرخ تبدیل، ورودی ها و درآمدها می‌توانید متوجه شوید که کانال های تبلیغاتی خود چقدر موثر هستند. این به شما این امکان را می‌دهد که متوجه شوید آیا نتایج همان چیزی است که به دنبال آن هستید و جایی برای بهینه سازی وجود دارد.

 

روی هزینه تبلیغات تمرکز کنید

برای بهبود بازگشت سرمایه، مهم است که بدانید در هر مرحله از کمپین چقدر هزینه می‌شود. ردیابی هزینه‌ها می‌تواند به شما در شناسایی «نقاط ضعیف» کمک کند که بودجه شما را از بین می‌برند، از کلمات کلیدی بسیار رقابتی با CPC بالا و بازدهی کم تا مکان‌های پرمیوم گران قیمت غیرمنطقی را بیابید. به طور مثال اگر در گوگل تبلیغات انجام می‌دهید، می‌توانید هزینه تبلیغات در گوگل را بررسی کنید و آن را بهینه سازی کنید.

 

مخاطبان هدف خود را دوباره تعریف کنید

انتخاب مخاطب هدف مناسب برای یک کمپین تبلیغاتی، مبنایی برای بازگشت سرمایه بالا است. برای تعیین اینکه چه کسی بهتر است تبلیغات را نشان دهد، تقسیم بندی دقیق کاربر کمک خواهد کرد به طور مثال مواردی که می‌توانید بررسی کنید عبارت اند از: انتخاب بر اساس علایق، نیازها و موقعیت جغرافیایی است.

 

شاخص roi چیست

 

 

پیشنهادات تبلیغاتی را شخصی کنید

شخصی‌سازی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، از تبلیغات متنی بر روی منابع خاص با محتوای موضوعی گرفته تا هدف‌گذاری مجدد برای مخاطبی مشابه با مخاطبی که در حال حاضر در پایگاه مشتری شما قرار دارد و همچنین به طرز شگفت انگیزی خلاقانه است.

 

بازاریابی و فروش را در کنار هم قرار دهید

عصر دیجیتال نوع جدیدی از مصرف کننده را به نام خریدار آگاه به وجود آورده است. امروزه مردم بر اساس اطلاعات وبلاگ ها و بررسی های شبکه های اجتماعی خرید می‌کنند. خبر خوب این است که شما هم به این اطلاعات دسترسی دارید. خبر بد این است که معمولا شرکت ها نمی‌دانند چگونه این داده ها را به درآمد تبدیل کنند. تنها یک راه برای به دست آوردن یک دید کلی از شاخص ROI واقعی وجود دارد. زمانی که تاثیر بازاریابی بر فروش به وضوح تعریف شده باشد. یعنی شرکت ها این درک  را دارند که کدام برنامه های بازاریابی در قالب فروش سودآور هستند و کدام خیر.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *