صفر تا صد بازاریابی محتوایی به زبان ساده

بازاریابی محتوایی چیست

با پیشرفت فضای دیجیتال و تکنولوژی، بازاریابی محتوا در برابر روش‌های سنتی قد علم کرده و امروزه به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های صاحبان کسب و کار‌های مختلف تبدیل شده است. شما با این روش می‌توانید مشتریان بیشتری جذب کنید و با افزایش فروش، سود بیشتری را برای خودتان به ارمغان آورید. قبل از هر اقدامی باید بدانید که بازاریابی محتوایی چیست، چه اصولی دارد و چگونه می‌توان از آن استفاده کرد؟ آژانس دیجیتال مارکتینگ جهش در این مطلب قصد دارد به شما کمک کند تا اطلاعات خودتان را در این زمینه بیشتر کنید و کسب و کار خودتان را گسترش دهید.

 

بازاریابی محتوایی چیست؟

در این روش شما با آماده کردن محتوا‌های آموزشی، طنز، سرگرمی و… در خصوص فعالیت و کسب و کارتان می‌توانید اطلاعات مفید و کاربردی را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید. در نتیجه آن‌ها را مجذوب برندتان خواهید کرد و می‌توانید با جذب مخاطبان بیشتر، آن‌ها را به مشتریان بالقوه جهت استفاده از خدمات و محصولات خودتان تبدیل کنید.

در این روش هیچ اجباری برای مخاطب هدف شما جهت خرید و استفاده از محصولاتتان وجود ندارد، بلکه یک راهنمایی کوچک برای آنها است که جهت خرید و سفارش ترغیب شوند. هدف از این بازاریابی، جذب مشتری است که با استفاده از محتوای ارزشمند انجام می‌شود و رفتار مشتریان شما را تغییر می‌دهد.

فراموش نکنید که بازاریابی محتوا باید به صورت مستمر و ادامه دار باشد. همچنین بسیار مهم است که بدون هیچ‌گونه کپی‌برداری و خلاقانه انجام شود تا بتوانید آن را به صورت شخصی‌سازی شده برای برند تجاری خودتان به کار ببرید.

 

انواع بازاریابی محتوایی کدامند؟

محتوا ابزار اصلی در این روش بازاریابی است که شما می‌توانید محتوای مد نظرتان را در قالب‌های مختلف در فضای مجازی منتشر کنید. این احتمال وجود دارد مخاطب هدف شما در هر بستری به دنبال آن باشد، پس نباید این فرصت را از دست بدهید.
تنوع روش‌ها را باید پوشش داد تا بیشترین بازده را از این کار گرفت.

برخی از شرکت‌ها می‌توانند با بهترین قیمت به شما در این زمینه کمک کنند و مخاطبان شما را افزایش دهند. این نوع بازاریابی انواع مختلفی دارد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 

انواع بازاریابی محتوایی

 

وبلاگ ساده‌ترین نوع محتوا برای بازاریابی

شما با انتشار محتوا می‌توانید به راحتی تبلیغات کنید و با جلب توجه مخاطبان شانس بیشتری برای فروش داشته باشید. از طرفی با انتشار محتوا متنی در وبلاگ و سایت خودتان می‌توانید رتبه سئو بالاتری کسب کنید و بیشتر از قبل دیده شوید؛ یکی از مواردی که در انجام خدمات سئو حائز اهمیت است، این مورد است.

 

معجزه تصاویر

عکس‌ها یکی از جذاب‌ترین محتوا‌هایی هستند که در بازاریابی محتوا می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. شما بدون حرف زدن تنها با تصویر و اشکال می‌توانید مطالب مد نظرتان را در اختیار مخاطبان قرار دهید. هر چه جذابیت بصری عکس‌ها بیشتر باشد و از تم رنگی جسورانه‌تری استفاده کنید، به نفع شما خواهد بود.

ناگفته نماند که ماندگاری تصاویر در ذهن افراد به نسبت متن و صوت بیشتر است و می‌توانید با این ترفند ساده به راحتی در ذهن دیگران ماندگار شوید.

 

اینفوگرافیک یا دیده نمایی

یکی دیگر از انواع بازاریابی از طریق تولید محتوا، اینفوگرافیک‌ها هستند که قدرت بالاتری نسبت به عکس‌ها دارند. چرا که شما می‌توانید از یک تصویر ساده به عنوان منبعی برای ارائه اطلاعات مفید و کاربردی استفاده کنید. هر آنچه که می‌خواهید مخاطب شما بداند، با زبانی ساده و کوتاه تنها با کلمات کلیدی بیان کرده و به هدف خود نزدیک‌تر شوید.

 

ویدیو

یکی از اصلی‌ترین ابزار‌های تبلیغاتی، ویدئو‌ها هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. شما تمامی مطالب را به زبان ساده و صریح در ویدئو خود بیان خواهید کرد و می‌توانید با استفاده از یک سناریو حرفه‌ای، اثربخشی ویدئو خود در ذهن کاربر را بیشتر کنید.

ویدئو‌ها در سبک‌های مختلفی با موضوعات گوناگون قابل اجرا هستند و هیچ محدودیتی از این بابت نخواهید داشت و می‌توانید در حوزه‌های مختلفی به آسانی از آن استفاده نمایید.

 

پادکست‌ها

از قدرت شنوایی مشتریان خود استفاده کنید و با تولید پادکست‌ها آن‌ها را برای خرید و استفاده از خدمات خود ترغیب کنید. خیلی از برند‌ها در جهان امروز ادعا دارند که با استفاده از پادکست‌ها توانسته‌اند فروش خود را چند برابر کنند و به شهرت بالایی برسند.

شاید پادکست به تنهایی نتواند بازاریابی محتوا را با نتیجه دلخواه برایتان به ارمغان آورد، اما می‌تواند در تبلیغات و بازاریابی شما معجزه کند.

 

حتما بخوانید: مراحل طراحی قیف فروش

 

کتاب

 

تاثیر کتاب در بازاریابی محتوایی

 

شاید تصور کنید دیگر نسل افرادی که کتاب به دست می‌گرفتند رو به انقراض است و در عصر فناوری امروز دیگر نقش پررنگی ندارد. اما سخت در اشتباه هستید، کتاب یکی دیگر از انواع بازاریابی از طریق محتوا است که می‌توانید به صورت سنتی چاپ کنید یا در قالب فایل‌های پی دی اف ارائه دهید.

 

اگر محتوا کتاب شما جذاب، کاربردی و خوانا باشد، بی‌شک مخاطبان خاص خودش را خواهد داشت که می‌تواند با ارائه اطلاعات مفید آن‌ها را به استفاده از خدمات شما ترغیب نماید.

 

وب سایت

در دنیای امروز برندی موفق خواهد بود که بتواند از ابزار‌های مدرن برای بازاریابی و تبلیغات استفاده کند، یکی از مهم‌ترین این ابزار‌ها که جزء الزامات برای برند شما است، وب‌سایت‌ها هستند. شما می‌توانید انواع بازاریابی که تا به الان با آن‌ها آشنا شدید، در وب‌سایت خود منتشر کنید و به دیده شدن کسب و کارتان کمک کنید.

 

حتما بخوانید: فایل robots.txt چیست؟

 

چارچوب بازاریابی محتوایی

با ساخت محتوا می‌توانید اطلاعات دقیق را به صورت رایگان در اختیار دیگران قرار دهید و واضح است که استقبال خوبی از آن‌ها صورت خواهد گرفت. اما باید بدانید که هر محتوایی مورد علاقه مخاطب هدف شما نیست و باید مطابق با یک سری چارچوبی آن را آماده کنید. اما منظور از این چارچوب‌ها در بازاریابی محتوایی چیست؟

 

یک فرمت آماده داشته باشید

همان‌طور که اشاره کردیم، بازاریابی از طریق محتوا باید به صورت مداوم انجام شود. حال تصور کنید برای صفحه اینستاگرامی قصد تولید محتوا را دارید؛ اینکه هر بار آن را در قالب قبلی قرار دهید تا پست‌های یکدست و مرتبط داشته باشید، کار سخت و زمان‌بر خواهد بود.

این در حالی است که می‌توانید با آماده کردن یک فرمت و قالب برای پست‌ها کار را برای خودتان ساده‌تر کنید و در چند لحظه، مطالب را در فرمت از پیش آماده شده قرار داده و روی صفحه خود بگذارید.

 

فیل را لقمه لقمه قورت دهید

پیش از هر چیزی باید اهداف بلند مدت خود را تعیین کنید، حال برای رسیدن به این اهداف بلند مدت، هدف‌های کوچک را با جزئیات مشخص کنید. به همین راحتی می‌توانید با یک برنامه‌ریزی اصولی، بدون سردرگمی در سریع‌ترین زمان به اهداف خود برسید.

شما نمی‌توانید یک شبه راه صد ساله را بروید یا یک فیل را در لحظه قورت دهید، اما اگر آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید، می‌توانید به راحتی تمام آن را کم کم بخورید.

 

محتوای انعطاف پذیری داشته باشید

این یکی از اصول بازاریابی محتوایی به شمار می‌آید که باید رعایت کنید. چرا که با گذشت زمان، برند و محصولات شما تحت تأثیر تغییرات مختلفی قرار خواهند گرفت. به همین خاطر در برخی مواقع ممکن است تغییراتی را در محتوا‌های خود ایجاد کنید و اعمال این تغییرات نیازمند این است که شما از خود انعطاف‌پذیری نشان دهید و قابلیت تغییر داشته باشید.

 

 

استراتژی را از یاد نبرید

شما بدون داشتن طرح اولیه نمی‌توانید پروژه‌ای را به اتمام برسانید، در تولید محتوا هم دقیقاً همین اتفاق می‌افتد. شما باید یک برنامه و مسیر تعیین شده داشته باشید تا بتوانید قدم به قدم پا در این مسیر بگذارید و به پایان آن برسید.

 

چارچوب بازاریابی محتوایی

 

 

مزایا استفاده از بازاریابی محتوایی

هر روشی برای تبلیغات مزایا و معایب خودش را دارد و باید قبل از اقدام با این موارد آشنا شوید. بدون شک این شیوه بازاریابی این روز‌ها مزایایش به معایبش می‌چربد البته اگر به شیوه صحیح انجام شود. استفاده از تجارب متخصصین در این زمینه توصیه می‌شود تا سرعت پیشرفتتان بیشتر باشد.

محتوا در جهان فروش امروز، حرف اول و آخر را می‌زند و اگر شما هم می‌خواهید جایگاه والایی داشته باشید، چاره‌ای جز استفاده از آن نخواهید داشت. اما قبل از هر اقدامی بهتر است با مزایا استفاده از بازاریابی محتوا آشنا شوید که برخی از مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند.

 

سئو شما را بهبود می‌دهد

شما می‌توانید از انواع محتوا‌ها برای وب‌سایت خود استفاده کنید، اینکه دائم در حال فعالیت در وب‌سایت باشید و محتوا‌ها را با کلمه کلیدی مناسبی سئو کنید، در کمترین زمان شاهد پیشرفت رتبه و جایگاه سایتتان در گوگل خواهید شد که در نهایت باعث دیده شدن مجموعه شما و افزایش فروشتان خواهد شد.

 

موجب برقراری ارتباط با مخاطبان شما می‌شود

ارتباط با مخاطب یک امتیاز مثبت برای برند‌های تجاری است، شما می‌توانید با استفاده از ترفند کال تو اکشن مخاطبان را با خود همراه کنید. از آن‌ها بخواهید که نظرات، تجربیات کاری و انتقادات خود را با شما در میان بگذارند، از این طریق می‌توانید نقص‌ها و نقاط قوت خود را تشخیص دهید و جهت بهبود آن‌ها تلاش کنید.

از طرفی مخاطبان شما احساس بهتری نسبت به برندتان خواهند داشت و می‌توانند زودتر به شما اعتماد کنند، چرا که می‌دانند به نظرات آن‌ها ارزش قائل شده و گوش شنوایی برای آن‌ها هستید.

 

برند شما را معرفی می‌کند

هر چقدر هم مشهور باشید اما باز هم هستند افرادی که تا به امروز نام برند شما را نشنیده‌اند، نباید فرصت را از دست بدهید. شما با بازاریابی محتوا می‌توانید آگاهی مشتریان را نسبت به برند خود بیشتر کنید و مخاطبان زیادی را از قشر‌های مختلف جلب کنید؛ یکی از راه هایی که می‌توانید برند خودتان را در فضای آنلاین معرفی کنید، استفاده از یک کپی رایتر است، جهت کسب اطلاعات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم مقاله دیگر ما را بخوانید.

 

قیمت مقرون به صرفه‌ای دارد

هر روش بازاریابی نیازمند صرف زمان و هزینه است، اما در بازاریابی از طریق محتوا شما می‌توانید به آسانی با استفاده از تجهیزات مدرن با کم‌ترین هزینه، قدرت تصمیم‌گیری مشتریان خود را بهبود ببخشید و به آن‌ها کمک کنید در سریع‌ترین زمان برند شما را انتخاب کنند.

البته در برابر این اطمینان باید نهایت کیفیت را ارائه دهید تا خریداران جذب شده برای همیشه به مشتری دائمی شما تبدیل شوند.

 

بازاریابی محتوا

 

 

تفاوت بازاریابی محتوایی با تبلیغات

با تبلیغات شما سعی می‌کنید مطالب و پیام‌های مد نظرتان را در اختیار افراد زیادی قرار دهید. هر چه تعداد این افراد بیشتر باشد، شانس افزایش فروش و شهرت شما هم بیشتر می‌شود. اما زمانی که پای بازاریابی به میان می‌آید، شما مطالب و پیام‌های خود را در اختیار افراد مناسب و به عبارتی مخاطبان هدف خود قرار می‌دهید. جدای از این، بازاریابی از طریق محتوا با تبلیغات تفاوت‌های دیگری هم دارد که در زیر آمده است.

  • برخلاف بازاریابی محتوا، تبلیغات ممکن است آزاردهنده باشد.
  • ریسک بازاریابی به نسبت تبلیغات کمتر است.
  • در بازاریابی بیشتر تلاش می‌کنید تا اطلاعات مفید را در اختیار کاربر قرار دهید، در حالی که در تبلیغات هدف اصلی نمایش اسم محصول و برند و خدمات است، مانند تبلیغات گوگل ادز که عموما مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • تبلیغات انعطاف‌پذیر نیست.
  • طول عمر و ماندگاری تولید محتوا بیشتر از تبلیغات است.
  • استراتژی این دو نیز با یکدیگر فرق می‌کند.

 

اصول بازاریابی محتوایی کدامند؟

فراموش نکنید که شما با بازاریابی هم می‌توانید رقابت کنید، البته به شرطی که اصول آن را به صورت کامل رعایت کنید. اضافه گوی‌ها، مطالبی بی‌ارزش و… را کنار بگذارید و به جای آن به فکر عناوین جذاب، موضوعات شگفت‌انگیز و کاربردی و… باشید تا بتوانید از رقبای خود پیشی بگیرید. از مهم‌ترین اصول بازاریابی که باید بدانید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

اگر نمی‌دانید پرسونا چیست؟ شرکت جهش مقاله‌ای با این عنوان تهیه کرده که با مراجعه به قسمت مقالات می‌توانید درباره‌ی آن اطلاعات کافی کسب کنید.

اصول بازاریابی محتوایی

 

حتما بخوانید: branding چیست

 

نباید تبلیغ کنید!

طبق این اصل، شما نباید با اغراق محصول خود را تبلیغ کنید، بلکه باید با ارائه فواید و کاربرد‌های آن اطمینان مخاطب را جلب کنید. این راز جلب اعتماد است.

 

منتقد یا تعریف‌کننده نباشید

زمانی که می‌خواهید محتوا آماده کنید باید به این نکته دقت کنید که شما طرف هیچ‌کس نیستید، پس نباید نظرات شخصی خودتان، تجربه کاری و… را به کار ببرید. بلکه به صورت منطقی ویژگی‌های آن را بیان کرده و به زبان جذاب‌تری به مخاطب خود منتقل کنید.

 

حرفه‌ای باشید

نگارش کلماتی که انتخاب می‌کنید، تصاویری که برای محتوا به کار می‌برید و…. همگی باید به صورت حرفه‌ای انتخاب شوند اما در عین حال ساده، صریح و گویا باشند.

 

جمع بندی

بازاریابی محتوا می‌تواند با افزایش فروش سود بیشتری را نصیب شما کند، این روش هزینه زیادی برای شما به همراه ندارد. البته نباید به دید یک هزینه به آن نگاه کنید؛ چرا که یک نوع سرمایه‌گذاری است که در سریع‌ترین زمان نتیجه آن را خواهید دید.

سعی کنید تمامی اصول و چهارچوب‌ها را رعایت کنید تا بتوانید در سریع‌ترین زمان از رقبای خود پیشی بگیرید. با توجه به تمایل اکثر کسب و کار‌ها به این روش لازم است شما از تجارب افراد ماهر در این زمینه بهره‌مند شوید تا علاوه بر کیفیت بالای کار‌ها شما از راهکار‌های مناسبی استفاده کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *