کپی رایتینگ چیست و کپی رایتر کیست؟

کپی رایتینگ

در این مقاله از آژانس دیجیتال مارکتینگ جهش قصد داریم همه چیز را درباره کپی رایتینگ و Copywriter توضیح دهیم؛ ما در ادامه به کاربردها، ویژگی‌ها و راه‌هایی که شما را به یک کپی‌ رایتر حرفه‌ای تبدیل می‌کند، اشاره خواهیم داشت، پس تا پایان مطلب همراه ما باشید.

 

کپی رایتینگ چیست؟

در پاسخ به این سؤال که کپی رایتینگ چیست؟ باید بگوییم: این حرفه یکی از شغل‌هایی است که می‌توان از آن به عنوان یک منبع درآمد استفاده کرد. در واقع همان ‌طور که از نام این شغل پیدا است، این حرفه به نوشتن مربوط می‌شود که همه می‌توانند آن را انجام دهند.

به معنای ساده‌تر، افراد مشغول به این حرفه، تبلیغ ‌نویسی صفحات تبلیغاتی را انجام می‌دهند. هدف از تبلیغ نویسی جذب مخاطب به صفحات سایت و میخکوب کردن آنهاست تا مخاطب را به سمت خرید هدایت کنند‌.

 

کپی رایتر کیست؟

پس از اینکه دانستید کپی رایتینگ چیست؟ حال بهتر است به ویژگی‌های شخصی که به این حرفه مشغول می‌شود بپردازیم. به زبان بسیار ساده و عامیانه اگر بخواهیم بگوییم کپی رایتر کیست؟ باید بگوییم به افرادی که تخصص اصلی آن‌ها کار copywriting است، کپی رایتر گفته می‌شود.

 

کپی رایتر

 

حال اینکه نحوه کار آن‌ها به چه صورت است و آیا هر کسی که تبلیغ نویسی انجام دهد، می‌تواند در این شغل حرفه‌ای باشد و خود را یک کپی رایتر موفق بداند؟ از جمله سؤالاتی است که می‌خواهیم به آنها پاسخ دهیم.

در پاسخ به سؤالات بالا، لازم است بدانید افرادی که به عنوان Copywriter شناخته می‌شوند، اساس کار خود را بر سه پایه ساده نویسی، خلاصه نویسی و اختصاصی نویسی بنا می‌کنند. در ادامه با توضیح یک مثال این مفهوم را برای شما توضیح می‌دهیم تا شما به طور دقیق بدانید که copywriting چیست؟

دیوید اوگیلوی یکی از تبلیغ نویسان بسیار حرفه‌ای است که چندین سال پیش تبلیغ نویسی کارخانه ماشین رولزرویس به او سپرده شد که مهم‌ترین ویژگی این ماشین صدای کم آن بود. شاید اگر ما قصد معرفی این ماشین را داشته باشیم، جملاتی همچون موارد زیر را بیان کنیم:

  • یک ماشین بی‌نظیر با کم‌ترین صدا
  • کم صداترین ماشین
  • از کم‌ صدا بودن ماشین لذت ببرید.

حقیقتاً تمامی موارد گفته شده به خوبی ویژگی صدای کم ماشین را اعلام می‌کنند، ولی این جملات نمی‌توانند در ذهن مخاطب ماندگار شوند و به سمت خرید هدایت شوند. اما دیوید اوگیلوی برای معرفی این ماشین جمله‌ «در سرعت ۶۰ مایل، در ماشین رولز رویس، تنها صدایی که می‌شنوید، صدای تیک تاک ساعتتان است!» را انتخاب کرد.

در واقع به کسی کپی رایتر گفته می‌شود که با شناخت کامل محصول و با رعایت سه اصل گفته شده و با در نظر گرفتن قدرت کلمات، به تبلیغ محصولات بپردازد. در ادامه به بررسی کاربردهای این شغل می‌پردازیم.

 

حتما بخوانید: برندینگ به زبان ساده

 

کاربردهای Copywriting چیست؟

پس از مطالعه مطالب فوق، حال نوبت به پاسخ به سؤال کاربردهای کپی رایتینگ چیست؟ می‌رسد. در زیر به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم تا شاید شما نیز از استعداد خود در این زمینه بهره ببرید و صاحب درآمد شوید.

 

کاربردهای copywriting چیست

 

نوشتن صفحات محصول

در بسیاری از کسب و کارها، محصولاتی هستند که قبل از تبلیغ، لازم به معرفی و‌ محتوای متنی دارند که برای آنها بایستی محتوای متنی ارائه شود؛ بنابراین یکی از کاربردهای copywriting همین موضوع است. ضمناً برای فروشگاه‌های اینترنتی و محصولاتی که به صورت کاتالوگی به فروش می‌رسند، اهمیت تبلیغ نویسی بیشتر است.

 

نوشتن آگهی‌های تبلیغات متنی

در سطح شهر بنرها، آگهی‌های فروشگاه‌ها، آگهی‌های تبلیغاتی وب سایت‌ها و… را با استفاده از مهارت تبلیغ نویسان انجام می‌دهند.

 

تصاویر تبلیغاتی

تأثیرگذاری تصویر در دنیای تبلیغات بسیار زیاد است که به همین علت، از تصاویر برای تبلیغات بیشتر استفاده می‌کنند. انتخاب سوژه عکس، ترکیب رنگ‌ها، انتخاب رنگ و… همگی توسط تبلیغ نویسان (کپی رایترها) انجام می‌شود.

 

نوشتن متن ویدئوهای تبلیغاتی

احتمالاً تاکنون متن‌های تبلیغاتی که در تلویزیون نشان می‌دهد را دیده‌اید، جالب است بدانید این متن‌های تبلیغاتی توسط نویسنده‌های تبلیغات انجام می‌شوند.

 

شعارهای تبلیغاتی

احتمالاً شما هم تبلیغاتی که برای شرکت اسنوا انجام شد را به خاطر دارید. شعار این شرکت در مورد محصولاتشان، زیبا، جادار، مطمئن بود که برای همیشه در خاطر بسیاری از مخاطبان ماندگار شد.

 

سخنرانی

شاید برایتان جالب باشد که بسیاری از افراد، برای سخنرانی‌های خود از مهارت کپی رایترها استفاده می‌کنند تا بتوانند سخنرانی گیرا و جذابی داشته باشند.

موارد ذکر شده همگی جزو کاربردهای کپی رایتینگ در مشاغل مختلف هستند که اهمیت این کاربردها در کسب و کارهای اینترنتی و محصولاتی که از طریق سایت به فروش می‌رسند، بیشتر است. به نظر شما مهم‌ترین ویژگی‌های مشغول شدن به copywriting چیست؟ یا به بیان دیگر چه کسی با چه ویژگی‌هایی می‌تواند در این حرفه فعالیت کند که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

 

حتما بخوانید: صفحه فرود چیست

 

چه افرادی می‌توانند کپی‌ رایتر شوند؟

برای شروع کار در حوزه تبلیغ‌ نویسی، ویژگی‌هایی همچون خلاقیت، تخیل و اشتیاق اهمیت زیادی دارد. به عنوان یک نویسنده، باید توانایی داشته باشید که ایده‌ها و پیام‌ها را با جذابیت و قدرت به مخاطبان انتقال دهید. همچنین، به عنوان یک مشتری، باید بتوانید از این توانایی خود برای ترویج و تبلیغ محصولات و خدمات استفاده کنید.

در واقع توانایی تخیل، ایجاد داستان‌ها و ترسیم تصاویر زنده و شگفت‌انگیز از آینده محصول یا خدمت، مهارت‌های بسیار مهمی در تبلیغ‌ نویسی هستند. این اشتیاق و خلاقیت به شما کمک می‌کنند تا پیام‌هایی را با تأثیر بیشتری به مخاطبان منتقل کنید و آنها را به انجام کاری ترغیب کنید، مثلاً خرید یک محصول یا فعالیت در یک خدمت.

 

مهمترین ویژگی‌های یک کپی رایتر چیست؟

مسلماً هر شغلی با توجه به وظایفی که بر عهده دارند، یک سری ویژگی‌های مخصوص به خود را هم دارند، اما آیا شما می‌دانید، مهم‌ترین ویژگی‌های یک کپی رایتر چیست؟ در ادامه مطلب به بررسی ۱۰ ویژگی مهم و برجسته از کپی رایترها می‌پردازیم:

 

ویژگی های کپی رایتینگ چیست

 

شناخت کامل از نیاز مخاطب

می‌توان گفت اولین و مهم‌ترین ویژگی یک کپی رایتر، شناخت کامل از نیازهای مخاطب نسبت به محصول مد نظر است که بایستی با شناخت نوع مخاطب، نحوه و نوع نویسندگی خود را مطابق با خوانندگان متن تطبیق دهد.

 

جمع آوری اطلاعات از محصول

هنگامی یک تبلیغ نویسی بی‌نظیر به وجود می‌آید که بتواند تمامی نیازهای مخاطب را برطرف کند و این در صورتی امکان‌پذیر است که خود تبلیغ نویس، اطلاعات کامل و جامعی از محصولی که قصد معرفی و تبلیغ آن را دارد، داشته باشد.

 

رفع مشکلات و نیازهای مخاطب

زمانی که شما در خصوص محصولی که قصد خرید آن را دارید، مطلبی را مطالعه می‌کنید، دوست دارید کاملاً از ویژگی‌ها، مزایا، معایب، نحوه کار، روش استفاده و… آگاه باشید؛ از این رو یکی از ویژگی‌های copywriting این است که این اطلاعات را در اختیار شما قرار دهد.

 

علاقه به مسائل داغ روز دنیا

دنیای امروز، دنیای تغییر و‌ تحولات و سرعت است، بنابراین به روز بودن و آگاهی نسبت به مسائل روز دنیا، از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های یک کپی‌ رایتر است که او با تحقیق و مطالعه از جزئیات دقیق این مسائل می‌تواند به معرفی و تبلیغ نویسی محصولات اقدام کند.

علاوه بر ویژگی‌های گفته شده، ویژگی‌های دیگری همچون خلاق بودن، درک مخاطب، نویسندگی عالی، توانایی تحقیق و تفحص، توانایی جمع آوری مطالب و… نیز از دیگر خصوصیات بارز تبلیغ نویسان است.

 

 

چگونه کپی رایتر شویم؟

اگر شما هم پس از مطالعه مطالب فوق به این حرفه علاقه‌مند شدید، و قصد دارید بدانید چگونه می‌توان یک کپی رایتر شد و یا حتی اگر دوست دارید به صورت حرفه‌ای این شغل را ادامه دهید، بهتر است به توصیه‌هایی که در ادامه مطلب بیان می‌کنیم، عمل کنید:

 

چگونه کپی رایتر شویم

 

ارزیابی مهارت‌ها و تخصص‌های خود

قبل از وارد شدن به دنیای تبلیغ نویسی، بهتر است نسبت به مهارت‌ها و تخصص‌های خود آگاه باشید و بدانید در چه زمینه‌ای مهارت دارید. شناخت و ارزیابی کردن این موارد به حرفه‌ای شدن در این شغل کمک می‌کند.

 

آشنایی با محیط کار

آگاهی و توانایی کار در محیط‌هایی همچون google ،word و… برای شروع کار لازم و ضروری است. همچنین رعایت اصول سئو، آشنایی با دستمزدها و… نیز از دیگر مواردی است که باید مد نظرتان باشد.

 

جمع آوری نمونه کار و راه ‌اندازی وب سایت

می‌توان گفت، نمونه کار شما آینه شما است که در آن میزان مهارت، تجربه، استعداد، توانایی و… شما را نشان می‌دهد. بهتر است قبل از انجام این کار، نمونه کارهای قوی که از جادوی کلمات بهره می‌برند، استفاده کنید.

علاوه بر تمامی موارد گفته شده، تهیه رزومه، مطالعه در زمینه‌های گوناگون، تخصص در زمینه‌های خاص و… را نیز بایستی در اولویت کار خود قرار دهید. شما با رعایت مطالب فوق به یک کپی رایتر موفق تبدیل می‌شوید.

 

حتما بخوانید: آموزش ریدایرکت 301

 

جمع بندی

شاید شما هم فکر کنید تبلیغ نویسی از یک محصول کار بسیار ساده و پیش پا افتاده‌ای است و برای معرفی هر محصولی تنها بیان چندین جمله کافی است. ما در این مطلب سعی کردیم به سؤال کپی رایتینگ چیست؟ پاسخ دهیم و اطلاعات شما را کامل کنیم.

به کسی که این کار را انجام دهد کپی رایتر می‌گویند، اما واقعیت این جا است که همین چند کلمه به ظاهر آسان به مهارت، تجربه، توانایی‌ها و… بستگی دارد. در مطالب فوق از اهمیت و آینده درخشان این حرفه با خبر شدید که بهتر است این نکات و موارد ذکر شده را مد نظرتان قرار دهید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *