رپورتاژ چیست؟ + نکات کلیدی نوشتن رپورتاژ اگهی عالی

رپورتاژ چیست

رپورتاژ چیست؟ امروزه روابط عمومی دیجیتال در کسب و کار بسیار مهم است. در جریان دنیای بازاریابی، تبلیغی به نام تبلیغ خبری یا رپورتاژ آگهی وجود دارد که امروزه بسیاری از کسب و کارها، به ویژه کسب و کارهای آنلاین، به منظور بهبود حرفه و مشاغل خود از آن استفاده می‌کنند. گزارش‌های تبلیغاتی ابزاری برای ارائه خدمات و محصولات به کاربران سایت‌های خبری هستند. اگر دیدگاه خاصی به این نوع تبلیغات ندارید و یا آشنایی کاملی با آن ندارید، این مقاله را دنبال کنید تا به شما معنی رپورتاژ، انواع آن، مزایا و رابطه آن با سئو را معرفی کنیم. در ادامه همراه ما باشید.

 

معنی رپورتاژ چیست؟

رپورتاژ (Publireportage) نوعی تبلیغات، برندسازی و ارائه خدمات و محصولات شما است که می‌تواند به صورت تصویری اعم از خدمات و کلمات کلیدی باشد و یا به صورت یک مقاله خبری در سایت‌های خبری منتشر شود. بهترین گزارش، گزارشی است که به طور غیر مستقیم شما را به مشتریان معرفی کند و آن‌ها را از فعالیت شما آگاه کند. مطمئن شوید که ایده درستی برای داستان خود دارید، سپس اقدام کنید و یک رپورتاژ جالب و جذاب بنویسید.

اصطلاح گزارش تبلیغاتی یا رپورتاژ آگهی برای اولین بار در سال 1945 وارد ادبیات انتقادی رسانه‌ها شد. این نوع تبلیغات بسیار مؤثر هستند؛ زیرا مخاطب به رسانه اعتماد دارد و به همین دلیل کشورهای توسعه یافته قوانین بسیار سختی را علیه تبلیغات خبری وضع کرده اند. در سال 1997 در قانون تبلیغات مصوب، دادگاه تجارت بین‌المللی قانون متمایزکردن آگهی‌ها را تصویب کرد تا مخاطب بتواند آن‌ها را تشخیص دهد.

پوشش تبلیغاتی یا رپورتاژ آگهی (advertorial) که در گذشته فقط توسط خبرنگاران مطبوعات و مجلات و مختلف تولید می‌شد، به مرور زمان و توسعه علم مدرن در تجارت آنلاین و اینترنتی به ابزاری مهم برای تأثیرگذاری بر مخاطبان تبدیل شده است. در حال حاضر استفاده از رپورتاژ آگهی یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود سئو است.

 

معرفی انواع رپورتاژ آگهی

 

انواع رپورتاژ آگهی

 

برخی افراد گزارش خبری را بر اساس نحوه انتشار آن دسته بندی می‌کنند، در حالی که برخی دیگر معتقدند که باید بر اساس نوع مخاطب و تبلیغات انجام شده تقسیم‌بندی شود. انواع رپورتاژ بر اساس نحوه انتشار عبارت‌اند از:

 

رپورتاژ تصویری یا مالتی مدیا

در این نوع رپورتاژ انواع عناصر گرافیکی و بصری جذاب همراه با محتوای ارزشمند به تبلیغ برند یا محصولات شرکت می‌پردازد و توجه کاربران را به خود جلب می‌کند حتی برندهای بزرگ جهانی نیز برای تبلیغ آن‌ها از رسانه‌های جمعی مانند تلویزیون جهانی استفاده می‌کنند. تأثیرگذارترین نوع رپورتاژ تبلیغات چند رسانه‌ای است.

این تبلیغات توسط کانال‌های متفاوتی مانند پادکست‌ها یا تلویزیون‌های جهانی انتشار می‌یابد؛ اگر بخواهیم به نمونه های دیگری که امروزه عموم افراد با آنها سر و کار دارند اشاره کنیم، می‌توان نگاهی به صفحات اینستاگرام و یا کانال های تلگرامی انداخت که در حال حاضر اکثر افراد از آنها استفاده می‌کنند. شما فقط باید وسواس داشته باشید که کجا گزارش را منتشر کنید.

 

رپورتاژ نوشتاری

این نوع رپورتاژ به روزنامه‌ها و مجلات بر می‌گردد و از قدیم الایام در این رسانه‌ها کاربرد فراوانی داشته است. در گزارش یا مقاله‌ای در روزنامه‌ها و مجلات، به معرفی محصولات و خدمات شما می‌پردازند.

 

رپورتاژ ویدئویی

بهره بردن از رپورتاژ ویدئویی در رسانه‌های تصویری مانند تلویزیون و پلتفرم‌های ویدئویی آنلاین رواج بسیار زیادی دارد. در این نوع گزارش، آگهی تلویزیونی یا ویدئوی کوتاهی از محصولات یا خدمات یک برند تهیه و در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرد؛ یکی از نمونه های پر استفاده ای که برای معرفی محصولات به صورت ویدئویی اکثر افراد از آن استفاده می‌کنند سرویس تبلیغات آپارات است که این نوع تبلیغات معمولا در اول یا وسط ویدئو نمایش داده می‌شود (بسته به انتخاب) و بازده تقریبا خوبی برایتان خواهد داشت، البته به این نکته باید توجه کنید که از هر نوع رپورتاژ چگونه استفاده کنید و برای هر کدام چگونه سرمایه گذاری کنید.

یکی از روش هایی که می‌توانید با استفاده از آن بودجه‌تان را مدیریت کنید، استفاده از مشاوره تلفنی سئو است که برای این کار تنها کافی ست با شماره 02188730424 تماس حاصل فرمایید.

 

رپورتاژ خبری

رپورتاژهای خبری معمولاً در وب‌سایت‌ها یا کانال‌های خبری منتشر می‌شود که بیشتر به صورت معرفی خدمات یا محصولات است. نامحسوس بودن این نوع رپورتاژ در مقایسه با انواع دیگر از اولویت کمتری برخوردار است. به عنوان مثال، تصور کنید که برند شما محصول جدیدی را روانه بازار کرده است و شما قصد دارید گزارشی در مورد آن منتشر کنید. ابتدا می‌توانید نیازی که مشتری شما برطرف خواهد کرد را ذکر کنید و در مرحله بعد در مورد قابلیت‌های محصول جدید خود صحبت کنید و در نهایت محصول خود را معرفی کنید.

 

رپورتاژ تبلیغاتی

یک گزارش تبلیغاتی بیشتر شبیه یک بررسی بی طرفانه است. ارائه چنین محتوایی نوعی گزارش تبلیغاتی است. نوع دیگر که حرفه‌ای‌تر و ظریف‌تر است این است که محصول یا خدمات شما توسط شخص ثالث بررسی شود و به این ترتیب مخاطب به محصول یا خدمات شما علاقه‌مند می‌شود.

 

 

مزایای استفاده از رپورتاژ آگهی چیست؟

تا اینجا با مفهوم اینکه منظور از رپورتاژ چیست آشنا شده‌اید؛ یکی از دلایلی که رپورتاژ آگهی را مهم کرده است، این است که انتشار متن در طیف گسترده‌ای از رسانه‌های آفلاین و آنلاین است. در واقع استفاده از رپورتاژ آگهی مزایای زیادی دارد که در زیر به برخی از مهم‌ترین مزایای آن اشاره می‌کنیم:

 

مزایای استفاده از رپورتاژ آگهی چیست

 

دیده شدن بیشتر برند شما

با توجه به کامل بودن رپورتاژ تبلیغاتی، می‌توانید بین کانال‌های توزیع محتوا، مانند وب‌سایت‌های پرطرفدار، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های مکتوب و غیره، طیف وسیعی از بینندگان را هدف قرار دهید. به همین دلیل، انتشار رپورتاژ آگهی شانس دیده‌شدن برند و محصول شما را افزایش می‌دهد. این مورد یکی از مهم‌ترین کارکردهای رپورتاژ برندسازی و آگاهی از برند است. یکی دیگر از راه های دیده شدن، استفاده از کمپین های تبلیغاتی است، اگر می‌خواهید با روش انجام آن آشنا شوید، مقاله دیگر ما را بخوانید.

 

تأثیر رپورتاژ آگهی در سئو سایت

ساخت بک لینک از سایت هایی که بسیار مورد اعتماد گوگل هستند می‌تواند اعتبار سایت شما را افزایش دهد. در واقع مثل این است که یک فرد صاحب‌اختیار و قابل اعتماد به کسی بگوید کاری را انجام دهد. گوگل نیز به بک لینک ها همچنین نگاهی دارد. علاوه بر این، به عنوان یکی از روش‌های پیوند خارجی، گزارش تبلیغات می‌تواند به بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو کمک کند.

 

استفاده از رپورتاژ در معرفی محصول و برندسازی

زمانی که محتوای گزارش تبلیغاتی خود را می‌نویسید، می‌توانید اهداف مختلفی را در نظر بگیرید. یکی از متداول‌ترین اهدافی که آن‌ها در نظر می‌گیرند، معرفی محصولات، خدمات و برندهای جدید است. به عنوان مثال، فرض کنید یک سرویس جدید راه‌اندازی کرده‌اید و می‌خواهید اطلاعات مربوط به آن را به مخاطبان هدف خود منتقل کنید یا برای برندسازی شرکت یا کسب و کار خود قدم بردارید و افراد بیشتری را از حضور خود آگاه کنید. در هر صورت، یکی از بهترین روش‌هایی که دارید، انتشار یک گزارش آگهی است. با این کار می‌توانید به راحتی اخبار خود را در وب‌سایت‌هایی که بازدید بالایی دارند و مخاطبان زیادی را جذب می‌کنند منتشر کنید.

 

قیمت مناسب

رپورتاژ آگهی مقرون به صرفه‌تر از برخی روش‌های دیگر است و اگر چه به اندازه کافی قوی است تا مخاطبان زیادی را جذب کند. بسیاری از شبکه‌های توزیع محتوا آن را منتشر می‌کنند شما با هزینه‌ای مناسب و مقرون به صرفه می‌توانید برند خود را با یک پیام ساده به مخاطبان خود معرفی کنید و نرخ تبدیل و وضعیت سئوی وب‌سایت‌تان را افزایش دهید.

 

 

نظر گوگل در مورد رپورتاژ چیست؟

 

طی چند سال گذشته ارائه رپورتاژ آگهی، در بین سایت‌ها محبوبیت پیدا کرد. رپورتاژ آگهی‌ها در واقع محتوایی هستند که در ازای پول و در قالب یک مقاله منتشر می‌شوند.

یکی از دغدغه‌های گوگل این است که این مدل محتواها ممکن است برای کاربران مفید نبوده و فقط جنبه تبلیغاتی داشته باشد و مشخص نیست که این محتوا آیا واقعا به کاربر کمک می‌کند که به جواب سوالش برسد یا خیر

همچنین بهتر است لینک‌های استفاده شده در محتوای آگهی به صورت نوفالو باشند تا تاثیری بر روی نتایج جستجوی طبیعی گوگل نداشته باشند.

 

نحوه نوشتن رپورتاژ جذاب

قبل از انتخاب کانال های توزیع مناسب محتوا برای انتشار گزارش و انتقال پیام به مخاطب، مرحله مهمی از تهیه و ویرایش گزارش وجود دارد که بسیار مهم است. در اینجا به نکات مهم در مورد نوشتن رپورتاژ جذاب اشاره می‌کنیم.

 

رپورتاژ اگهی

 

رعایت ساختار نوشته

برای نوشتن هر نوع متنی ساختار خاصی وجود دارد که باید از اصول صحیح پیروی کرد. گزارش نیز از این قاعده مستثنی نیست و شما باید بتوانید ساختار صحیح آن را مرحله‌به‌مرحله از ابتدا تا انتها دنبال کرده و نوشتن کال تو اکشن (CTA) را در متن خود رعایت کنید.

 

شناخت مخاطبان

در فرایند تولید محتوا به طور کلی، ابتدا باید شخصیت مخاطب خود را تجزیه و تحلیل کنید. این مشکل زمانی که شما در حال نوشتن یک گزارش تبلیغاتی هستید آشکارتر است. هر سفارش تولید محتوا اهداف متفاوتی دارد. اما هدف از تهیه گزارش، جذب مشتری و افزایش فروش و سودآوری است و به همین دلیل است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

رعایت کپی نبودن متن

ارزش یک گزارش تبلیغاتی خوب در ترکیب و ویژگی آن است. گزارش‌ها هرگز نباید کپی شوند یا به طور قابل توجهی مشابه سایر نمونه‌های گزارش تبلیغاتی باشند.

 

مختصر و مفید بنویسید

نکته مهمی که در نوشتن رپورتاژ آگهی می‌بایست به آن توجه کنید این است که مقاله شما طولانی و خسته‌کننده نباشد. در واقع مخاطب به دنبال راه حل مشکل خود در قالب گزارش است و حوصله خواندن یک مقاله طولانی را ندارد.

 

حتما بخوانید: ریدایرکت 301 چیست

 

رابطه سئو و رپورتاژ چیست؟

استفاده از تبلیغات یکی از بهترین راه‌ها برای بهبود سئو سایت است. دلیل اصلی این امر این است که وقتی محتوای خود را در کانال‌های توزیع محتوا و به خصوص در وب‌سایت‌های محبوب منتشر می‌کنید، این وب‌سایت‌ها به شما لینکی برای دنبال کردن می‌دهند که این لینک باعث افزایش اعتبار صفحه شما و در نهایت منجر به بهبود رتبه شما خواهد شد. به همین دلیل وضعیت سئوی وب‌سایت شما بهتر خواهد شد.

به طور کلی، این روش یک تکنیک سئو خارج از صفحه یا سئو خارجی برای بهبود سئو است. زمانی که قصد دارید یک خبرنامه برای کسب و کار خود منتشر کنید، به دنبال وب‌سایتی می‌گردید که قابل‌اعتماد، پربازدید و مرتبط با کسب و کار شما باشد. از آنجایی که این وب‌سایت‌ها اعتبار زیادی در موتورهای جستجو دارند، اصطلاحا Domain Authority خودشان را به شما انتقال می‌دهند. به این ترتیب قرار دادن لینک وب‌سایت شما در مقاله گزارش خبری می‌تواند سیگنال قدرتمندی به موتورهای جستجو دهد. به همین دلیل یکی از مواردی که در انجام خدمات SEO به آن توجه می‌شود انتشار رپورتاژ مناسب مطابق با صفحات و حوزه کاری است.

 

نتیجه گیری

رپورتاژ یکی از بهترین و مقرون به صرفه ترین راه‌ها برای تبلیغ، آموزش و برقراری ارتباط با مخاطبان است. رپورتاژ آگهی یکی از راه‌های ایجاد لینک‌های خارجی است که می‌تواند به بهبود رتبه سایت شما در نتایج گوگل و افزایش آگاهی از برند و تعامل با مخاطبان هدف شما کمک کند.


2 دیدگاه برای “رپورتاژ چیست؟ + نکات کلیدی نوشتن رپورتاژ اگهی عالی

    • zahracheraghi گفته:

      سلام
      انواع رپورتاژ اگهی شامل:رپورتاژ خبری
      رپورتاژ ویدئویی
      رپورتاژ نوشتاری
      رپورتاژ تصویری یا مالتی مدیا
      رپورتاژ تبلیغاتی
      می‌باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *